اسلایدر

اسلایدشو


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



کیوکوشین نهایت مبارزه بادست خالی

Alternative content


------------------- گالری کیو کوشین -----------------------

آمار مطالب

:: کل مطالب : 32
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 17
:: باردید دیروز : 7
:: بازدید هفته : 51
:: بازدید ماه : 43
:: بازدید سال : 705
:: بازدید کلی : 55720

RSS

Powered By
loxblog.Com

اکادمی کیوکوشین کوثر شرق

بدنسازي در كيوكوشين
یک شنبه 27 ارديبهشت 1394 ساعت 22:22 | بازدید : 279 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

 

 

بدنسازي در كيوكوشين

بدنسازي اصولي در كيوكوشين

 

 

 


در سیستم كیوكوشین كاراته داشتن سینه ستبر و قفسه سینه قوی از عوامل مهم در انجام مبارزات است چرا كه ضربات آزاد دست كه بدون حفاظ و استفاده از دستكش در مبارزات به سینه اصابت میكند می تواند آسیبهای جدی و جبران ناپذیری برای فرد مورد حمله از خود بجا بگذارد .از این رو تقویت عضلات سینه و بالا سینه برای یك مبارز امری است مهم . پرس سینه (روی میز مسطح) بالا سینه (روی میز شیب دار) روی میز پرس به پشت بخوابید, دستها را برای گرفتن میله هالتر كمی از عرض شنه بازتر كنید , وزنه را از جا كنده و به آرامی به سمت پائین هدایت كنید و عمل (دم) تنفس را اجرا كنید میله هالتر را تا سطح سینه پائین آورده و سپس درهمان مسیر وزرنه را به بالا برده و عمل بازدم را انجام دهید این حركت را نیز به تعداد كافی یا تعیین شده تكرار كنید . با اضافه كردن تدریجی وزنه به منظور افزایش حجم عضلانی , شما می توانید در 3 یا 4 ست و تكرار 8 تا 12 مرتبه پرس سینه را اجرا كنید.


1- قفسه سینه عمود با ماشین
در تكامل تقویت عضلات سینه و بالا سینه یا بعبارتی گروه عضلانی حجیم و بادبزنی شكل سینه , این تمرین توصیه می شود .عضله سر شانه و تقویت آن یكی دیگر از بخشهای مهم عضلانی كه به اجرای ضربات دست كمك شایانی می كند , عضله سرشانه است .تقویت این قسمت در تمركزعضلانی و انتقال نیرو از قسمت تاندِن , كمر وعضلات زیر بغل به عضلات سرشانه و هدایت نیرو به بازوها و قسمت های مورد اصابت ضربه به هدف بسیار حائز اهمیت است .

2- ضربه پیستونی مشت (TSUKI)
نقش اساسی سرشانه و ذوزنقه ای در ضربات تسوكی . چند نوع حركت را می توان برای تقویت سرشانه به دوستداران اینبخش توصیه نمود.

3- سرشانه با دمبل (حركت پرس از بالا)
دستها را با دو دمبل مناسب مجهز كنید و در دو طرف بدن بصورت خم قرار دهید (كف دستها به سمت مقابل می باشد) دمبلها را به آرامی بالا برده و آرنجهارا صاف كنید در وضعیت بالا دمبلها به یكدیگر نزدیك شده وسپس به حالت اولیه برمی گردد ودر تعداد معین شده حركت را تكرار كنید.

4- سرشانه نشر از جلو
تقویت و پرورش عضله دلتوئید و عضله ذوزنقه ای با این حركت امكان پذیر است . دو دمبل مناسب انتخاب كنید و دمبل ها را به گونه ای در دست بگیرید كه جلوی ران قراربگیرد در این وضعیت پشت دست به سمت روبرو قرار دارد .برای شروع یك دمبل را به سمت بالا بكشید و عمل بازدم را انجام دهید . دامنه حركت تا مقابل شانه میباشد . سپس دست به آرامی به پائین آمده و عمل دم صورت می پذیرد . این جركت را با هر دو دست در ست های معین و تكرار 8 تا 12 مرتبه اجرا كنید .

5- حركت سرشانه با هالتر
وزنه مورد نظرتان را انتخاب كنید و در میله هالتر قرار دهید .سپس دستها را كمی از عرض شانه بازتر روی میله هالتر قرار داده وهالتر را روی سینه مستقر كنید . بدن در این وضعیت كاملا صاف , پادر حالت آزاد و باز می باشد. حركت را رو به بالا شروع كرده و هالتر رابه بالای سر هدایت كنید . دستها در این حالت كاملا كشیده شده و سپس به وضعیت اول باز گردید. مجددا این عمل را درتعداد معین تكرار كنید .

6- سرشانه نشر از جانب
دو دمبل متوسط انتخاب كنید و دستها را در كنار بدن بصورت كشیده قرار دهید . سپس هر دو دست را همزمان به شكل صلیب به بالا هدایت كرده و به آرامی به حالت قبل بازگردید و این عمل را در چند ست تكرار كنید .

7- حركت كول (با دمبل)
تقویت عضلات سر شانه و عضله ذوزنقه ای. در وضعیت ایستاده قرار بگیرید و دمبلها را مقابل ران قرار دهید . حركت را با یك دمبل آغاز كنید . دست را بشكل مستقیم رو به بالا هدایت كرده و دامنه حركت را تا بالای سر ادامه دهید . در این حالت مچ دست مقداری خم و بسمت پائین است . سپس دمبل را به آرامی پائین آورده بطوری كه عضله كول تحت تاثیر قرار گیرد . این تمرین را با یك دست یا به صورت متناوب با هر دست به تعداد كافی تكرار كنید .

8- بارفیكس (پشت گردن)
این حركت تمرین فوق العاده ایست درجهت تقویت عضلات پشت , سرشانه و بازو. میله بارفیكس را بصورت دست باز (بیش از عرض شانه) بگیرید وسپس پاها را از زمین جدا كرده و بصورت زانو خم روی یكدیگر قرار دهید با انتقال نیروبدن را به بالا كشیده طوری كه پشت گردن به میله نزدیك شود و درمرحله دوم به آرامی بدن را با صاف كردن آرنجها به پایین هدایت كنید. این عمل را در دستهای مختلف (سه ست) و تكرارمناسب (8-10) و در صورت عدم توانائی اجرای حركت از یار كمكی در بالا رفتن استفاده كنید .

9- تمرین زیر بغل با دستگاه سیم كش(پشت گردن)
دستها را در انتهای میله افقی قرار داده و با گرفتن میله روی صندلی دستگاه نشسته و زانوها را زیر مانع اسفنجی دستگاه استقرار محكم قرار دهید . سپس وزنه دلخواهی را كه انتخاب كرده اید را به سمت پشت گردن كشیده و پس از آن دستها را به حالت اولیه (كشیده) قرار دهید . در حالت كشیدن وزنه عمل بازدم و عكس آن عمل دم را اجرا كنید . این تمرین نقش مهمی در تقویت عضلات زیر بغل دارد و از طرفی ضربات شیتا اوچی در مبارزات كیوكوشین كاربرد بسزائی دارند و تكمیل كننده تكنیك فیكس كاراته كا خواهد شد .

10- حركت جلو بازو در حالت ایستاده (با هالتر)
وزنه مناسب را انتخاب و در میله هالتر قرار دهید . هالتر را با هر دو دست گرفته به صورتی كه كف دستها به سمت روبرو قرار گیرد . فاصله دستها از هم به اندازه عرض شانه گرفته شود كفایت می كند . حركت را به آرامی با بالا آوردن هالتر و خم كردن آرنجها شروع كرده و سپس به وضعیت اول بازگردید . این حركت نیز عضلات دو سر بازورا تقویت میكند . دقت داشته باشید از قسمت آرنج به سمت بازو و شانه ثابت و از آرنج به سمت مچ دست حركت انجام می شود.

تذكر: این قبیل حركات را با استفاده از كمربند مخصوص انجام داده و كمر را ثابت نگه دارید .

11- جلو بازو با دمبل در وضعیت ایستاده
در حالت ایستاده قرار بگیرید و پاهایتان را باكمی فاصله به حالت آزاد قرار دهید . برای انجام حركت ابتدا به آرامی یكی از دمبلها را به سمت بالا آورده و عمل بازدم را انجام دهید و سپس با پائین آوردن دمبل به حالت اول برگردید و عمل دم را همزمان اجرا كنید . دست دیگر را نیز همانند حركت قبلی اجرا كنید . با توجه به اینكه این حركت در تقویت عضلات دو سر بازو و خم كننده بازوئی و حتی ساعد تاثیر فوق العاده ای دارد كاراته كا را در اجرای ضربات مستقیم دست یاری می كند. شما می توانید در سه یا چهار ست 12-8 تكراری این عمل را انجام دهید . حركت جلو بازو را می توان در خژحالت ایستاده و در حالت نشسته اجرا كرد . عضلات بازو در حالت نشسته سخت تر كار می كنند.

12- پشت بازو (با سیم كش)
تقویت عضله سه سر (پشت بازو) در تمرینات زوجی و مبارزات بسیار حائز اهمیت است. این عضله در دفاع گدان بارای و كاكه بارای در دفع ضربات مایگری و مواشی گری حریف نقش مؤثری دارد . برای اجرای تمرین پشت بازو باسیم كش ابتدا با انتخاب وزنه و در دست گرفتن میله (فاصله دستها 20 تا 25 سانتی متر) دروضعیت ایستاده قرار بگیرید. دامنه این حركت از قسمت آرنج به پائین بوده و قسمت فوقانی دست (بازو) بصورت ثابت می باشد. میله را به سمت پائین هدایت كنید تا كاملا آرنجها صاف گردد و همچنین با مكث كوتاه عضله سه سر منقبض شده و سپس میله را به آرامی بالا آوردتا حدی كه ساعد بصورت افقی با سطح زمین قرار گیرد. این حركت را نیز در چند ست و تكرارهای مشخص و كافی اجرا كنید .

13- پشت بازو خم (با دمبل تك)
این تمرین در شكل گیری و تقویت عضلات بازو بخصوص عضله سه سر تاثیر ویژه ای دارد . برای اجرای این تمرین از یك نیمكت یا صندلی جهت تكیه گاه دست استفاده كنید . دمبل مورد نظر خود را انتخاب كرده وهمانند تصویر زیر به بدن فرم دهید .(دست روی تكیه گاه, از قسمت كمر خم , دست از آرنج عمود بر زمین ) آرنج را به آرامی صاف كنید و دمبل را به سمت عقب هدایت كنید و سپس با كامل باز شدن آرنج درخط بازو به حالت اول برگردید و حركت را به تعداد كافی تكرار كنید . دقت نمائید كف دستی كه دمبل را گرفته است به سمت بدن باشد .

14- پارالل
دسته ها را بگیرید و بصورت عمود و كشیده وزن بدن را روی دست قرار دهید . این حركت د رتقویت و پرورش عضلات بالا تنه تاثیر شگرفی دارد. پاها را خم و بصورت قلاب روی هم قرار دهید . در اینجا بدن را باخم كردن آرنجها به پائین هدایت كرده و سپس با عمود كردن دستها به حالت اولیه برگردید و این حركت را به تعداد كافی تكراركنید.

15- اسكوات (نشست و برخاست )
اجرای ضربات مؤثر و كاربردی پا و همچنین تحمل ضربات گدان گری كه در مبارزات كیوكوشین بسیار معمول میباشد , ارتباط تنگاتنگی با تمرینات اسكوات دارد . البته این تمرینات بدون وزنه به طرق مختلف د ركلاس های آموزشی این سبك اجرا می گردد ولی به منظور تقویت عضلات چهار سر ران و باسن(سرینی) و… اجرای حركت اسكوات با وزنه توصیه می گردد. میله هالتر اسكوات در محل مخصوص خود قرار دارد . از اینرو وزنه دلخواه را به آن اضافه كرده و در زیر میله هالتر مستقر شوید به طوری كه میله روی عضلات شانه (ذوزنقهای) قرار بگیرد. وزنه را از جا بكنید و در جای خود برای اجرا مستقر شوید . پاهارا به اندازه عرض شانه از هم باز كنید و حركت را با خم كردن زانوها آغاز كنید .(دقت كنید كه كمر از حالت مستقیم خود خم نگردد) تا حدی زانوها خم می شوند كه رانها در سطح موازی بازمین قرار بگیرند و سپس به حالت اول باز گردید.




نرمش هایی برای افزایش قدرت و استقامت
برای اینکه ورزش های تناسب اندام را بهتر انجام دهید و اندام متناسب تری داشته باشید ، بهتر است ورزش هوازی و قدرتی را در یک برنامه مدون و منظم با هم انجام دهید . ما یک برنامه پیشنهادی را برای شما در این شماره آورده ایم .

1 ـ هوازی :
کاردیو یا استقامت قلبی : در یک گروه تمرینی به مدت یک دقیقه راه بروید تا گرم شوید .

2 ـ قدرتی :
نشستن روی یک پا : ابتدا بایستید و سپس بازوها را در امتداد طرفی شانه ها باز کنید ، به طوری که کف دست رو به پایین باشد. دستان را بالا نگه دارید . زانوی چپ را خم کنید مانند زمانی که روی صندلی نشسته اید و سپس پای راست را به صورت صاف و افقی در آورید و کف دستان را رو به بالا تغییر جهت دهید . با پای دیگر هم انجام دهید. 12 بار تکرار کنید و پس از 10 ثانیه استراحت تکرار کنید .

نکته : به نقطه ثابتی نگاه کنید تا تعادل تان حفظ شود .

3 ـ هوازی :
دویدن در جا : دستان تان را محکم به عقب و جلو حرکت دهید تا کالری بیشتری بسوزانید .
طناب زدن به صورت ذهنی و تجسمی : در حالی که بازوان خم شده است ، مچ دست را بچرخانید و مانند طناب زن بالا و پایین بپرید .

دویدن در جا : در این حرکت زانوها را به تناوب و یکی یکی به نزدیکی سینه برسانید .

4 ـ قدرتی :
بلند شدن : روی زانوی چپ بنشینید و زانوی راست را به صورت صاف شده بالا بیاورید . دستان خود را در فاصله ی 25 سانتی متری پشت بدن خود نگه دارید ، در حالی که نوک انگشتان دست به سمت پشت قرار دارد .

نکته : از چرخاندن شانه ها به طرف جلو خودداری کنید تا از کشیدگی قسمت پشت تنه جلوگیری شود .

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: بدنسازي در كيوكوشين , بدنسازي كيوكوشين , بدنسازي , كيوكوشين ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
عناوین اصلاحات کیوکوشین
سه شنبه 22 ارديبهشت 1394 ساعت 14:1 | بازدید : 185 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

ورزشکاران عزیز سلام :

لینک زیر مربوط به اصلاحات کیوکوشین میباشد با کلیک روی لینک زیر میتوانید pdf ان را دانلود نمایید .

http://www.kyokushin-oyama.com/wp-content/uploads/2014/07/kyokushin.pdf



:: برچسب‌ها: ازمون , کمربندسیاه , دان یک , دان سه , دانلودعناوین اصلاحات کیوکوشین , اصلاحات کیوکوشین , دانلود ازمون دان سه , دانلود رایگان ازمون دان سه کیوکوشین , کیوکوشین کاراته , کاراته ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موارد آزمونی از کمربند نارنجی تا دان سه3
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394 ساعت 18:27 | بازدید : 308 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

کاربرعزیزبرای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.up.98ia.com/images/de6jx4z2w71p1xomitcz.pdf



:: برچسب‌ها: ازمون , کمربندسیاه , دان یک , دان سه , دانلود , دانلود ازمون دان سه , دانلود رایگان ازمون دان سه کیوکوشین , کیوکوشین کاراته , کاراته ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چگونه سریع عضله بسازیم؟
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394 ساعت 17:43 | بازدید : 198 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

 

 

چگونه سریع عضله بسازیم؟


۴۱ نکته برای ساخت ۴۱ پوند عضله در شش ماه
ونیز دلمونته نویسنده کتاب عضله‌سازی بدون مزخرفات


 

 

با مطالعه این مقاله ۴۱ نکته و ایده جالب و کاربردی برای ساخت بیشتر و سریعتر عضلات یاد خواهید گرفت. آقای ونیس دلمونته یکی از مشاوران بسیار مشهور بدنسازی در سراسر جهان است او تاکنون به بیشتر از ۵۰۰۰ فرد کمک کرده است تا به وزن ایده‌آل خود برسند. همچنین او یکی از مشاوران و محققان تناسب اندام است که به افراد زیادی برای رشد و ساخت عضلات بیشتر کمک کرده است. در این مقاله او تجربیات و رازهای خود را برای افزایش ۲۰ کیلو عضله در شش ماه را در اختیار شما قرار می‌دهد نکته بارز این تجربیات این است که شما بدون هیچ دارو واستروئیدی تنها با تمرینی که مجموعا زیر یک ساعت است به این نتیجه عالی خواهید رسید. بزودی خواهید فهمید که این استراتژی‌ها چگونه به سرعت برایتان عضله خواهند ساخت....



 
 

 

به ادامه مطلب بروید


چگونه سریع عضله بسازیم؟


۴۱ نکته برای ساخت ۴۱ پوند عضله در شش ماه

ونیز دلمونته نویسنده کتاب عضله‌سازی بدون مزخرفات


 

 

با مطالعه این مقاله ۴۱ نکته و ایده جالب و کاربردی برای ساخت بیشتر و سریعتر عضلات یاد خواهید گرفت. آقای ونیس دلمونته یکی از مشاوران بسیار مشهور بدنسازی در سراسر جهان است او تاکنون به بیشتر از ۵۰۰۰ فرد کمک کرده است تا به وزن ایده‌آل خود برسند. همچنین او یکی از مشاوران و محققان تناسب اندام است که به افراد زیادی برای رشد و ساخت عضلات بیشتر کمک کرده است. در این مقاله او تجربیات و رازهای خود را برای افزایش ۲۰ کیلو عضله در شش ماه را در اختیار شما قرار می‌دهد نکته بارز این تجربیات این است که شما بدون هیچ دارو واستروئیدی تنها با تمرینی که مجموعا زیر یک ساعت است به این نتیجه عالی خواهید رسید. بزودی خواهید فهمید که این استراتژی‌ها چگونه به سرعت برایتان عضله خواهند ساخت.


 
 

 

ابتدا باید بدانید که بسته به نوع نگاهتان به بدن و ورزش که به عنوان تفریح یا کار به آن نگاه می‌کند نباید از هیچ عنصری برای پیشرفت چشم‌پوشی کنید. برای مغلوب کردن استپ عضلانی و رسیدن به حجم و تفکیک مناسب به تمام ترفندهایی که خواهیم گفت نیاز خواهید داشت. درست است که این نکات به تنهایی کارایی چندانی نخواهند داشت ولی با ترکیب آنها می‌توانید شاهد رشد و پیشرفت عضلانی باشید که هرگز در گذشته آنرا تجربه نکرده‌اید.

 

۱- در هفته ۳ یا ۴ جلسه تمرینی یک ساعته مناسب داشته باشید در همچنین شرایطی می‌توانید مطمئن باشید که تمریناتتان برایتان زیاد و زیانبار نیست.


۲- وزن خود را به پوند (هر پوند ۴۵۲ گرم است) محاسبه کنید و آنرا در ۱۵ ضرب کنید تا بدانید میزان کالری مورد نیاز بدنتان برای افزایش وزن چقدر است.

۳- اگر از برنامه تمرینی کل بدن استفاده میکنید در هر جلسه تمرین کامل بدن فقط یک تمرین برای هر بخش بدن انجام دهید و در هر جلسه تمرینات را تغییر دهید بنابراین در هر هفته هر قسمت از بدن را با ۳ یا چهار تمرین متفاوت تحت فشار قرار داده‌اید.

۴- بعد از تمرین کربوهیدرات را ۲ برابر پروتئین و به شکل نوشیدنی مصرف کنید.

۵- هر ست را تا ناتوانی کامل انجام بدهید.

۶- یک دفترچه تمرین تهیه کنید و پیشرفت خود را با دقت دنبال کنید.


۷- در هر روز حداقل ۴ و حداکثر ۶ لیتر آب بنوشید.

۸- درهر برنامه تعداد تکرارها و ستها را تغییر دهید.

۹- حرکات را با تمرکز کامل انجام دهید تا پروتئین‌ها در داخل عضلات محترق شوند حرکات را نه خیلی تند و نه خیلی کند انجام دهید.


۱۰- هدفتان را طوری تنظیم کنید که در هر ۲-۱ ماه ۴ تا ۶ پوند عضله خالص اضافه کنید بیشتر از این ممکن است مقداری چربی اضافه شود.

۱۱- در هر روز حداقل ۵ وعده میوه و سبزی میل کنید چرا که مواد گیاهی با چربی‌های شکمی مبارزه می‌کنند.

۱۲- ۹۰درصد برنامه تمرینی خود را از حرکات ترکیبی و مادر انتخاب کنید.

۱۳- حرکات هالترودمبل را هر ۳ هفته یک بار با هم عوض کنید.

۱۴- فقط وقتی یک تمرین را تغییر دهید که در دو ردیف از تمرینات به آن برخورد کردید.


۱۵- یک مسابقه پرورش اندام یا یک شوی مدل برای خود انتخاب کرده و آنرا مرتب ببینید تا انگیزه خود را حفظ کنید. از قدرت انگیزه غافل نشوید.

۱۶- یک برنامه درست و اصولی رابرای ۱۲ تا ۱۶ هفته دنبال کنید و بعد از مدت ذکر شده برنامه خود را تغییر دهید.

۱۷- در هر هفته به صورت هرمی ۵ درصد به وزنها بیفزایید تا قدرتتان اضافه شود.

۱۸- در طول روز بطور متناوب از تخم‌مرغ کامل، مرغ، گوشت بدون چربی، ماهی و شیر استفاده کنید تا بدنتان از لحاظ پروتئین با کیفیت برای ساختن عضلات تامین شود (تخم‌مرغ کامل برایتان بهتر از سفیده تنها است)

۱۹- برای خود یک حریف تمرینی داشته باشید بااینکار علاوه بر حفظ انگیزه می‌توانید چند تکرار اضافی برای رشد بیشتر انجام دهید.

۲۰- اگر خواهان عضله‌سازی سریع هستید هیچ‌وقت در حالت گرسنگی تمرین نکنید.

۲۱- در زمان‌هایی که بدنتان به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارد مثل صبحانه، وعده قبل از تمرین و وعده بعد از تمرین روی مصرف کربو تمرکز کنید.

۲۲- حتماً در برنامه خود از حرکات اسکوات و ددلیفت استفاده کنید تا بدنتان هورمون رشد و تستسترون بیشتری آزاد کند.

۲۳- اگر در تمرین و نحوه انجام صحیح حرکات تجربه کافی ندارید برای خود یک مربی خصوصی بگیرید.

۲۴- به ازای هر ساعت تمرین وزنه در طول هفته نیم ساعت وقت برای حرکات کششی و یوگا اختصاص دهید (اگر در هفته ۴ ساعت وزنه می‌زنید در هر هفته ۲ ساعت کششی یا یوگا کار کنید)


۲۵- هر گروه از عضلات را با دامنه کامل تمرین دهید تا تحریک کافی برای رشد انجام شود. وقتی که وارد باشگاه می‌شوید یادتان باشد اینجا مکان و زمان تحریک نهایت برای رشد عضلات است.

۲۶- سه روز در هفته بعد از تمرین ۲۰ دقیقه تمرینات هوازی اینتروال انجام دهید تا هم از چربی‌های اضافی خلاص شوید و هم از استپ عضلانی جدا شوید.

 

۲۷- همیشه گره‌های عضلانی دیر پیشرفت را در اول جلسه تمرین زیر فشار تمرین قرار دهید.


۲۸- از غذاهای تسویه شده فست فود و غذاهای کنسروی تا جایی که می‌توانید دوری کنید.

۲۹- بهتر است از شکلات بارها و مکمل‌هایی که حاوی اسپارتام و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند دوری کنید تا جایی که می‌توانید از مکمل‌های با کیفیت از شرکت‌های معتبر استفاده کنید.

۳۰- در هر شب حداقل ۷ ساعت خواب بی‌وقفه داشته باشید. مطمئناً اگر بدانید که این خواب چه نقش مهمی در تعادل هورمون بدنتان دارد شگفت‌زده خواهید شد.

۳۱- با این برنامه تمرینی هرگز از تمرین‌زدگی و از دست دادن توده عضلانی خود نترسید. فکرتان را راحت نگه دارید.

۳۲- در طول روز به مقدار لازم و کافی از آجیل و کره بادام زمینی و روغن ماهی و روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید تا هم از کافی بودن اسیدهای چرب ضروری برای بدن اطمینان حاصل کنید و هم بستر مناسبی برای تولید و ترشح هورمون تستسترون و دیگر هورمون‌های عضله ساز فراهم آورید. یادتان باشد مصرف به اندازه چربی باعث حفظ سطوح تستسترون بدنتان خواهد شد.


۳۴- بعد از هر ۱۲ تا ۱۶ هفته تمرین مداوم یک هفته کاملاً استراحت کنید این کار به بدنتان اجازه می‌دهد تا ریکاوری مناسبی را تجربه کند و دوباره آماده ادامه تمرینات شود.

۳۵- همیشه برای تمرین خود برنامه داشته باشید. هرگز بدون برنامه وارد باشگاه نشوید.


۳۶- قبل از شروع هر جلسه تمرین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حرکات کششی انجام دهید.


۳۷- در هر ماه یک یا دو جلسه وقت برای فیزیوتراپی و ماساژ تراپی بگذاری تا از آسیب‌دیدگی دور مانده و بدنی کاملاً نرم و ریلکس داشته باشید.

۳۸- بعد از هر جلسه تمرین سخت دوش آب سرد بگیرید. هرچند که شوک دهنده است ولی بسیار مؤثر است. چند تحقیق نشان داده است که این عمل باعث ریکاوری عضلات می‌شود.

۳۹- حداقل یک گرم پروتئین به ازاء هر نیم کیلو از عضله خشک بدنتان در روز مصرف کنید هرچند که اطلاعات ضد ونقیض زیادی در مورد مقدار پروتئین مصرفی وجود دارد اما این نتایج هستند که مشخص می‌کنند کدام گفته صحیح است و بدنسازان زیادی را می‌شناسیم که به درستی این قانون قسم می‌خورند.

۴۰- هسته تمرینات خود را بر روی حرکات مادر و چند مفصل متمرکز کنید. حرکاتی نظیر اسکوات، ددلیفت، پرس سینه ، پلاور و شناسوئدی برایتان بهریتن هستند.

۴۱- تمرین با حریف تمرینی بزرگتر و قدرتمند‌تر از خود باعث می‌شود که هم‌انگیزه خود را حفظ کنید و هم با او رقابت کنید تا بهتر و بهتر باشید.



:: برچسب‌ها: چگونه سریع عضله بسازیم؟, عضله سازی سریع, مقاله ورزشی, مقاله علمی, 50 نکته برای عضله سازی سریع,کیوکوشین , شیهان رضیئی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برنامه اماده سازی فایتر برای مسابقه
یک شنبه 20 ارديبهشت 1394 ساعت 17:36 | بازدید : 3962 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

.

علم نوین بدنسازی

در گذشته اي نه چندان دور وضعيت بدنسازان از جهت تغذيه وتمرين با وضعيت كنوني آنها كاملا فرق مي كرد.
حركاتي مانند(اسكات هالتر از جلو).(پشت بازو دمبل ايستاده).(سرشانه هالتر از پشت دست پهن)و....در برنمه هاي تمريني حرفه ايها بيشتربه چشم مي خورد.سيستم هايي مانند دايره ايِ،تكرار هاي شكسته و تعددي بيشتر در بين بدنسازان طرفدار داشت...
 

.
علم نوین بدنسازی

در گذشته اي نه چندان دور وضعيت بدنسازان از جهت تغذيه وتمرين با وضعيت كنوني آنها كاملا فرق مي كرد.

حركاتي مانند(اسكات هالتر از جلو).(پشت بازو دمبل ايستاده).(سرشانه هالتر از پشت دست پهن)و....در برنمه هاي تمريني حرفه ايها بيشتربه چشم مي خورد.سيستم هايي مانند دايره ايِ،تكرار هاي شكسته و تعددي بيشتر در بين بدنسازان طرفدار داشت.انجام پنج ست براي هر حركت و معمولا(پنج تا هشتا)وبراي هر عضله انجام ۱۵تا۲۰ست تمرين امري طبيعي ومناسب به نظر مي رسيد.
مصرف مواد غذايي مانند زرده تخم مرغ،سرشير،كله پاچه و...براي بدنسازان بسيار مفيد ومناسب دانسته مي شد.
امروزه همانطور كه تمام ،اعم از ،فيزيولوژي،فلسفه و...دچار تحول وتغيير وپيشرفت شده ،علم ورزش وبه ويژه (علم بدنسازي) نيز تكامل يافته است.مقاومت برابر اين تحولات و پافشاري بر انجام روش ها.تكنيكها و اصول گذشته،امري كاملا غير معقول است.
برنامه هاي تمريني (پنجتا هشتا) كه مي توان (آرنولد) را مبدع آن دانست.اواخر دهه ي ۸۰ميلادي منسوخ شد و جاي خود را در اين ورزش از دست داده است.هم چنین زمانی تاکید بر مصرف زرده تخم مرغ بود اما امروزه به دلیل چرب بودن این ماده غذایی، تنها خوردن سفیده تخم مرغ را که فاقد چربی است به بدنسازان توصیه می کنند.برنامه های غذایی وتمرینی را که دو یا سه سال پیش مربیان تجویز می کردند امروزه به بدنسازان پیشنهاد نمی کنند چراکه علم تغذیه وبدنسازی همواره درحال پیشرفت و شناسایی ناشناخته ها بوده ومربیان وورزشکاران برای موفقیت باید خودراهمگام با این تغییر و تحول وفق داده.
بت نگاهي به اندام آرنولد (در دوران قهرماني اش) او را با قهرمانان امروزي مقايسه كنيد آرنولد در زمان خود مرد نخست پرورش اندام جهان بود و ركورد هفت بار قهرماني مستر المپيا را داشت (اين ركورد بعدها توسط لي هني شكسته شد).فرض كنيد آرنولد با همان اندام گذشته يا بهتر بگوييم با همان علم گذشته (چرا كه در بدنسازي رقابت در حقيقت بين علم دو ورزشكار صورت مي گيرد) در مسابقات امروزي ظاهر شود،قطعا او در مسابقات قهرماني اروپا نيز به مقام جالب توجهي دست نخواهد يافت چه رسد به قهرماني جهان و مستر المپيا.
 

                                                                                                                                                             لو فریگنو رقیب آرنولد که در سال 1991 در مسابقات مستر المپیا شرکت کرد با وجود تغییرات بسیار در اندام خود تنها به مقام سیزدهم مستر المپیا نایل شد جالب است بدانید او در دهه ی 70 میلادی سه بار به مقام دوم این رقابت ها دست یافته بود.در ورزش امروزبدنسازی،حرکاتی مانند(اسکات هالتر از جلو) (پشت بازو دمبل ایستاده تک یا جفت) (پلاور دمبل) (زیر بغل دمبل خم متحرک) جایی ندارد و حرکات مناسبتری جایگزین آنها شده اند.

در علم جدید بدنسازی،حرکاتی ارزشمند ومفید محسوب می شوند که افزون بر تحت فشار موثر و کامل قرار دادن عضلات،حداقل فشار را به مفاصل و تاندنها وارد کند. حتی حرکاتی که به مفاصل فشار زیادی وارد نمی کنند اما چندان موثرتر ومناسبتر نیستند یا به بیان بهتر حرکات موثرتر و مناسبتر نسبت به آنها، برای تحت فشار کامل قرار ذاذن یک عضله وجود دارد، به وسیله ی بدنسازان حرفه ای امروزی امروزی انجام نمی شوند.به طور مثال در حرکت (پشت بازودمبل تک یا جفت ایستاده) فشار زیادی  به آرنج وارد می شود و حرکات بسیار مناسبتری برای تحت فشار قرار دادن عضله سه سر بازویی (پشت بازو) از قبیل (پرس سینه دست جمع) (پارالل) (پشت بازو سیم کش) و... وود دارد و در علم جدید بدنسازی تحت فشارموثر قرار دادن عضلات در زمانی کوتاه با انجام حداقل ست ها و حرکات مد نظر است.

امروزه بیشتر بدنسازان بین 2 تا 3 ست برای هر حر کت و4 تا 10 ست برای هر عضله و همچنین 1 تا 4 حرکت برای تحت فشار قرار دادن عضلات انجام می دهند. در گذشته جلسات تمرینی 2تا3 ساعت به درازا می کشید اما امروزه مدت زمان پیشنهادی برای هر جلسه تمرینی 45تا60 دقیقه است.

منبع:کتاب بزرگ بدنسازی از دکتر فخریان .

 

شرح اطلاعات نوين براي راهنمايي بدنسازان :

توصيه‌هاي عضلاني شرح اطلاعات نوين براي راهنمايي بدنسازانصاف كردن شكم آيا خواهان يك شكم عضلاني و صاف هستيد؟ پس از پنج توصيه زير پيروي كنيد:

صاف كردن شكم

آيا خواهان يك شكم عضلاني و صاف هستيد؟ پس از پنج توصيه زير پيروي كنيد:

-1 وقتي به انجام كرانچ مي‌پردازيد، به حفظ وضعيت كمر خود به حالت خنثي در سراسر حركت توجه كنيد تا با اين كار به كاهش فشار بر روي ستون فقراتتان بپردازيد.

2- قبل از اينكه عضلات خود را منقبض كنيد، نفس خود را بيرون دهيد.

3- تا نيمه انجام يك حركت كامل به انقباض عضلات خود بپردازيد. به عبارتي، به انجام يك درازنشست كامل بپردازيد. در انجام حركت كرانچ نيز وقفه بيندازيد.

4- در ابتداي حركت به مدت 10 ثانيه عضلات‌تان را در حالت انقباض نگه داريد.

5- يك روز در ميان به انجام 1 الي 3 ست تمريني با 10 الي 15 تكرار بپردازيد.

 

به اندازه كافي تمرين كنيد، اما استراحت را فراموش نكنيد

تمرين‌كردن به ميزان يك الي دو بار در هفته آن هم كمتر از 30 دقيقه براي هر جلسه تمريني كافي نيست تا يك تغيير برجسته در تركيب بدن پديدار شود. به منظور سوزاندن چربي‌ها، بهتر است حداقل به ميزان 4 بار در هفته به مدت يك ساعت در هر نشست تمريني به كار پرداخت. اما هر روز به تمرين نپردازيد. بدن به منظور شارژ مجدد خود به زمان نياز دارد. توجه داشته باشيد: تمرين محرك و استراحت مرمت است. تمرين بيش از حد منجر به خستگي مي‌شود و همين مسئله متابوليسم شما را كند مي‌سازد. اطمينان حاصل كنيد كه به اندازه كافي استراحت كرده‌ايد تا به اين طريق حداكثر فايده را از تمرين‌كردن بدست آوريد و آن قدر ذخيره انرژي در تانكر باقي بگذاريد كه به جهت برطرف‌كردن نيازهاي روزانه‌تان با مشكل مواجه نشويد.

 

مشكل كسب وزن

اگر با مسئله كسب وزن مشكل داريد، بايد به سختي تمرين كنيد. در اين زمينه اما و اگرها را فراموش كنيد. نشست‌هاي تمريني و كارديو بلند مدت را نيز فراموش كنيد. چهار روز در هفته (البته نه بيشتر از 30 دقيقه) به انجام كارديو بپردازيد.

با يك نرخ متابوليسم سريع ذخاير انرژي شما بلافاصله خالي مي‌شود، در اين وضعيت است كه بايد به سراغ وزنه‌ها نيز برويد. خب مسلم است كه به منظور كسب حجم بايد غذاي بيشتري نيز مصرف كنيد. اما به يك مسئله مهم توجه داشته باشيد كه شخص شما خواهان رشد عضلات نه گسترش خط كمر است. كار مصرف غذاي بيشتر را با خوردن يك وعده غذايي اضافي در روز يا با افزودن يك محلول پروتئيني به وعده غذايي‌تان شروع كنيد.

 

شكمتان را با ويتامين‌ها پر نكنيد

آيا بيشتر از حد معمول احساس خستگي مي‌كنيد؟ پركردن شكم با قرص‌هاي ويتامين يا مصرف مكمل‌ها به وضعيت شما كمك نمي‌كند. خستگي معمولاً در اثر عدم خواب كافي، وعده‌هاي غذايي حذف شده، تمرين بيش از حد، استرس روحي يا خوردن انواع نامناسب مواد غذايي ايجاد مي‌شود. نقش عمده ويتامين‌ها كمك به تبديل مواد مغذي انرژي‌زا نظير كربوهيدرات‌ها، پروتئين و چربي به يك فرم بيوشيمي مي‌باشد كه بدن قادر به استفاده از آنهاست. در حقيقت، وقتي ورزشكاران نياز به انرژي دارند، آنها در عوض ويتامين‌ها بر روي كربوهيدرات‌ها تمركز مي‌كنند.

 

مصرف غذا بعد از ساعت 9 شب

متخصصين غذايي عقيده دارند كه افراد به دليل عدم افزايش وزن بايد از مصرف غذا بعد از ساعت 9 شب خودداري كنند. اما آيا اين امر در مورد بدنسازي كه به دنبال كسب عضله است نيز صدق مي‌كند؟

 

مصرف يك پروتئين ديرهضم نظير گوشت يا يك محلول پروتئيني، يك ساعت قبل از رفتن به رختخواب در سراسر شب باعث مهياشدن اسيدهاي آمينه‌اي مي‌شود كه از تجزيه و تحليل عضلات جلوگيري مي‌كنند. از طرف ديگر، كربوهيدرات‌ها يك موضوع حساس هستند. بسياري از بدنسازان با قطع مصرف كربوهيدرات آن هم درست چهار ساعت قبل از خواب نتايج خوبي بدست آورده‌اند. عده‌اي ديگر نيز معتقدند اگر در طول روز در مصرف آنها زياده‌روي نكرده‌ايد مي‌توانيد قبل از خواب نيز از آنها استفاده كنيد.

همواره اين عادت را در برنامه‌تان جا بيندازيد كه قبل از خواب به مصرف يك وعده غذايي ويژه حاوي 30 گرم پروتئين- غني همراه با كربوهيدرات‌هاي مركب بپردازيد.

 

فوايد چاي كمومايل براي بدنسازان

ما در مورد منافع چاي سبز چيزهايي شنيده‌ايم. حالا پژوهشگران به حمايت از ادعاهايي مي‌پردازند كه در مورد چاي كمومايل بيان مي‌شود. آنها معتقدند چاي كمومايل به حمايت از بدن در برابر سرماخوردگي و انقباض‌هاي عضلاني مي‌پردازد. همچنين مصرف‌كنندگان اين چاي در بدن خود داراي سطوح بيشتري از ماده‌اي به نام گليسين هستند كه به آساني سبب رفع اسپاسم‌هاي عضلاني مي‌شود.

از اين چاي به عنوان يك ماده ضد آماس استفاده مي‌شود. همچنين اين چاي ممكن است به عنوان يك آنتي‌اكسيدان و ضد ميكروب عمل كند. در بعضي افراد اين گياه ممكن است سبب ايجاد آلرژي شود. كمومايل مي‌تواند در فرآيند جذب آهن نيز مؤثر باشد.

 

سفرهاي سونا را به حداقل برسانيد

بسياري از افراد بر اين گمان هستند كه نشستن در سونا و عرق‌كردن باعث رفع كيلوگرم‌هاي اضافي مي‌شود. اگر چه سونا مي‌تواند در رفع سموم از منافذ پوست مؤثر باشد، اما اكثر آبي كه توسط عرق‌كردن از شما دفع مي‌شود از خون جدا مي‌شود.

توصيه مي‌شود كه قبل از يك جلسه تمريني به سونا نرويد، زيرا ممكن است در اين حالت با جريان خون به مصالحه برسيد و به پمپ عضلات بپردازيد. بنابراين كمتر به سمت سونا شال و كلاه كنيد.

 

اهميت كربوهيدرات‌ها

اگر شما در مورد داشتن يك فيزيك سخت و فوق‌العاده جدي هستيد، در مورد تغذيه بايد چيزهاي زيادي ياد بگيريد. كربوهيدرات‌ها منبع اوليه بدن در فرآيند تأمين انرژي هستند. بدون كربوهيدرات‌ها، آرزوي كسب يك فيزيك سخت و سنگين را به فراموشي بسپاريد.

گليكوژني كه بدن‌تان از كربوهيدرات‌ها توليد مي‌كند در عضلات‌تان ذخيره مي‌شود. بنابراين اگر سطح كربوهيدرات‌تان پايين باشد، بدن بايد از پروتئين به عنوان منبع انرژي استفاده كند. بدون پروتئين كافي نمي‌توانيد رشد كنيد. اين اصل مطلب است. همچنين كربوهيدرات‌ها گلوكز لازم را به منظور تأمين سوخت مغز فراهم مي‌كنند. مصرف كربوهيدرات بر روي عملكرد مغز، خلق و خو و شخصيت تأثير دارد. پس به مصرف غذاهاي حاوي گليسميك بپردازيد و از كربوهيدرات‌هايي استفاده كنيد كه نرخ هضم‌شان كند باشد.

 

تخم‌مرغ خام

بارها در فيلم‌هاي مختلف راكي را ديده‌ايم كه در حال صرف يك ليوان تخم‌مرغ خام است. به همين دليل در اين سال‌ها اينطور به نظر مي‌رسيد كه اين كار منجر به افزايش قدرت مي‌شود و ورزشكاران زيادي به اين كار پرداختند. اما آيا هيچ در مورد مسموميت غذايي چنين كاري فكر كرده‌ايد؟

اين كار شما را در معرض آلودگي با باكتري قرار مي‌دهد و به هيچ عنوان عمل پسنديده‌اي نيست. پس در مورد مصرف مواد غذايي خام كه ممكن است شامل پاتوژن باشند احتياط كنيد. بدون شك، تخم‌مرغ‌هاي پخته بهتر از انواع خام هضم و مورد استفاده قرار مي‌گيرند پس از مصرف نوع خام با اطمينان خودداري كنيد.

 

محافظت از زانو

صدمات و آسيب‌هايي كه منجر به درد زانو مي‌شوند در نهايت سبب التهاب مفاصل و استخوان‌ها در اين ناحيه مي‌شوند. ضمن اينكه به حفظ قدرت و تناسب‌اندام خود مي‌پردازيد، انعطاف بدني‌تان را نيز بالا ببريد تا به صورت طبيعي از رخداد چنين مسائلي دوري كنيد. وزن خود را در حد متناسب نگه داريد، زيرا اضافه وزن منجر به افزايش فشار بر روي زانوها مي‌شود.

اما اگر درد زانو در شما تا به حدي است كه از انجام فعاليت‌هاي فيزيكي، يا حتي بدتر، فعاليت‌هاي روزمره باز مانده‌ايد از متد زير پيروي كنيد تا درد را در خود كاهش دهيد:

- به منظور محافظت بهتر در مقابل صدمات بيشتر زانوهايتان از زانوبند يا نوارهاي ويژه استفاده كنيد.

- از فعاليت‌هايي كه سبب ايجاد درد و ناراحتي در شما مي‌شود به شدت خودداري كنيد.

- هر چند ساعت يكبار به مدت 15 دقيقه زانوهايتان را با يخ كمپرس كنيد. اين امر از ايجاد تورم در ناحيه مزبور جلوگيري مي‌كند.

- سعي كنيد زانوهايتان را به ويژه در شب بالاتر از قلب‌تان قرار دهيد.

 

با زخم‌ها چه كار كنيم؟

همه ما از دوران بچگي آثار زخم‌هايي را به يادگار داريم. وقتي پوست آسيب مي‌بيند، فاكتورهاي رشد، خون و سلول‌هاي پوست به سمت ناحيه جراحت حركت مي‌كنند و به محافظت از آن مي‌پردازند. اما حتي وقتي فرآيند ترميم به خوبي صورت مي‌گيرد نيز مي‌توان در ناحيه مزبور اثر جراحت را به چشم ديد.

در اينجا راه‌كارهايي وجود دارد كه اميد است كه با انجام آن اين آثار را به حداقل برسانيد:

* زخم را هر روز با آب گرم و صابون شستشو داده با يك حوله تميز مرطوب كرده و بعد از استفاده از يك پماد آنتي‌بيوتيك روي آن را بانداژ كنيد.

* بر روي جاي زخم چندين بار در روز پماد مرطوب‌كننده و ويتامين E بماليد تا از باقي ماندن جاي زخم جلوگيري شود.

* سعي كنيد آن را به آرامي ماساژ دهيد. ماساژ  روزانه به توسعه ترميم كمك مي‌كند و منجر به بهبود بهتر و رفع اثر زخم مي‌شود.

 

صدمات آرنج

ممكن است در اثر كشيدگي، پارگي و ... در بازويتان در آرنج احساس سفتي و درد كنيد كه به ويژه اين درد به هنگام حركت دست شديدتر مي‌شود. اگر چنين اتفاقي برايتان رخ داد به مدت 20 دقيقه از كمپرس يخ بر روي ناحيه مزبور استفاده كنيد و اين عمل را تا زمان بهبود هر سه الي چهار ساعت يك بار تكرار كنيد. سعي كنيد به آرامي آرنج‌تان را حركت دهيد تا وقتي كه به هنگام حركت آرنج ديگر احساس درد نكنيد. در صورت درد شديد حتماً به دكتر مراجعه كنيد. به ويژه وقتي كه آرنج‌تان بسيار دردناك و متورم شده و يا حتي از شكل خارج شده و حركت آن غيرممكن است.

در دوراني كه منتظر هستيد تا آرنج‌تان بهبود پيدا كند مي‌توانيد به انجام تمرين بر روي شكم يا اندام تحتاني بپردازيد. در صورتي كه اوضاع خيلي وخيم باشد، مسلماً به زمان نياز داريد تا دوره‌هاي تمريني خود را از سر بگيريد.

 

برنامه تمرینی و تغزیهای 20 روز اول یکما به مسابقه:
 
الف: مصرف آب فراوان ( از روزی ده لیتر شروع شده و تا یک هفته مانده به مسابقه مقدار آن را کاهش دهید ).
ب: مصرف نمک به تدریج کم شود تا یک هفته مانده بسیار کم شود ( در حد صفر ).
پ: مصرف مکمل های متفاوت ( که بعداً اشاره خواهد شد) تا ده روز مانده به مسابقه مجاز است ( بجز آمینو اسید که تا روز مسابقه هم میتوان مصرف کرد ) .
ت: مصرف عرق خار شتر , روزانه دو الی سه استکان , که برای دفع سموم بدن و شست و شوی کلیه ها مفید است (قابل تهیه از فروشگاه های گیاهان دارویی ).
توجه: مصرف سرخ کردنی و هر روغن دیگر ( بجز امگاسه و روغن زیتون ) اکیداً ممنوع است.
نکته: در ضمن , در هنگام تمرین در حد امکان آب ننوشید .
نکته: در سه هفته اول , تمرینات در دو نوبت ظهر و عصر انجام گیرد (در ضمن مدت تمرین از 45 دقیقه بیشتر نباشد ) .
نکته: تنظیم برنامه تمرینی برای عظلات بزرگ به صورت تری ست ( 3 ست) و برای عضلات کوچک دو حرکتی (تعداد حرکات هر ست 20 الی 25 حرکت است ).1: پرس شانه هالتر از پشت + نشر خم دمبل : 20 × 3
نمونه برنامه تمرینی (تا قبل از تمرینات دوره ای که بعداً به آن اشاره میشود ):

تمریت شماره 1 صبح :
1: پرس شانه هالتر از پشت + نشر خم دمبل : 20 × 3
2: نشر از طرفین دمبل + پرس شانه دمبل 20 × 3
3: نشر از جلو دمبل تک تک 20 × 3
4: لیفت کول دمبل 20 × 3
تمریت شماره 1 عصر :
1: پرس سینه هالتر 20 × 3
2: پرس بالای سینه هالتر 20 × 3
3: قفسه سینه دمبل + پرس سینه دمبل 20 × 3
4: قفسه بالای سینه 20 × 3
تمرین شماره 2 صبح :
1: پشت بازو سیم کشی 15 × 3
2: پشت بازو هالتر پرسی 15 × 3
3: پشت بازو نشسته با میله خم 15 × 3
4: پشت بازو سیم کشی 15 × 3
تمرین شماره 2 عصر :
1: جلو بازو هالتر لاری 25 × 3
2: جلو بازو هالتر ایستاده 25 × 3
3: جلو بازو هالتر لاری جمع 25 × 3
4: جلو بازو تک دمبل خم 25 × 3
 
تمرین شماره 3 صبح :
1: بارفیکس ... × 3
2: زیربغل هالتر خم ( یا تی بار ) 20 × 3
3: زیر بغل سیمکش از جلو ( کشش لت ) 20 × 3

تمرین شماره 3 عصر
:
1: اسکوات پا جمع + لانچ دمبل 20 × 3
2: جلوران دستگاه 20 × 3
3: پرس پا 20 × 3
4: پشت ران دستگاه + لیفت پشت ران 20 × 3
( در ضمن در هر روز تمرینی یکبار 3 ست 20 تایی حرکت شکم و پهلو تمرین شود )
توجه: استراحت بین ست ها بیش از 30 ثانیه طول نکشد.
نکته: سرعت حرکات کمی سریعتر از حد معمول باشند.
نکته: در ضمن این تمرینات همه روزه و بدون استراحت انجام میپذیرد.
توجه: بعد از تمرین ظهر 45 دقیقه خواب داشته باشید , وشبها زود بخوابید .
ث: برای تمرینات هوازی همه روزه اول صبح قبل از صبحانه 50 الی 60 دقیقه بدوید.
ج: مصرف پروتئین در سه هفته اول به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن 4 گرم است که 2 گرم آن از غذاهای خوراکی تامین میشود و 2 گرم بعدی را باید از طریق مکملهای پروتئینی تامین کرد .
چ: مصرف چربیهای مفید مثل روغن زیتون به ازای هر کیلوگرم 1% بسیار مفید است.
ح: مصرف میوه و سبزیجات غیر شیرین در سه وعده غذایی ( مصرف موز روزانه یک عدد )


                                   نمونه رژیم غذایی تا قبل از تمرینات دوره ای :

ساعت 7:30 صبح : یک عدد سیب زمینی – سینه مرغ – یک لیوان نسکافه تند – یک
عدد خرما یک عدد سیب
ساعت 9:30 صبح : مصرف مکملهای غذایی مثل آمینو اسید و پروتئین
قبل از تمرین ظهر : یک لیوان نسکافه – مکملهای - دو عدد خرما
بعد از تمرین ظهر : مکملها – یک عدد موز – یک عدد سیب – هویج
نهار ساعت 13:00 : مرغ یا ماهی – ماکارونی پنج الی ده قاشق – چند برگ کاهو
تمرین ساعت 15:00 عصر :قبل از تمرین, یک لیوان نسکافه تند –مکملها –دو عدد خرما
بعد از تمرین : مکملها – یک عدد سیب – دو عدد خیار
شام : ماهی یا مرغ کبابی – کاهو

نکته: از خوردن بادام و پسته و امسال آن ها خودداری نماییدو می توانید مغز گردو راجایگزین این مواد غذایی نمایید .
نکته : استفاده از سفیده تخم مرغ به علت آبدار کردن عضلات توصیه نمی شود و به جای آن از سینه مرغ استفاده شود .

برنامه استفاده از مکملهای غذایی در 30 روز پایانی مانده به مسابقه تا هفته آخر

زمان مصرف
هفته اول
هفته دوم
هفته سوم
هفته چهارم
قبل از تمرین هوازی
4 عدد آمینو
5 عدد آمینو
6 عدد آمینو
بعد از تمرین ظهر
4 عدد آمینو
5 عدد آمینو
6 عدد آمینو
بعد از تمرین عصر
4 عدد آمینو
5 عدد آمینو
6 عدد آمینو

نکته:در یک هفته یا ده روز مانده به مسابقه: قبل از صبحانه 4 عدد آمینو , نیم ساعت قبل از تمرین 5 عدد آمینو , بعد از تمرین 7 عدد آمینو و قبل از خواب 4 عدد آمینو مصرف شود.
گلوتامین: بعداز صبحانه 5 عدد , بعد از تمرین ظهر 5 عدد , بعد از تمرین عصر 5 عدد , قبل از خواب 5 عدد .

نکته: مصرف گلوتامین تا 5 روز مانده به مسابقه ادامه میابد.
اچ ام بی (HMB): در طول تمرینات دوره ای در چهار وعده صبح , بعد ازنهار , بعد از تمرین عصر و بعد از شام تا 5 روز مانده به مسابقه مصرف شود .
مولتی ویتامین: تا 5 روز مانده به مسابقه هر روز بعد از نهار یک عدد مصرف شود.
ویتامین c: هر روز ( یک ورق ) 10 عدد تا 5 روز مانده به مسابقه.
خ: تمرینات دوره ای از ده روز مانده به مسابقه شروع میشود و تا سه روز مانده به مسابقه ادامه میابد.

نمونه برنامه تمرینی تمرینات دوره ای

تمرین ظهر
1: پرس سینه هالتر 20 × 1
2: پرس بالای سینه هالتر 20 × 1
3: پرس سر شانه دمبل 20 × 1
4: کول با هالتر 20 × 1
5: جلو بازو هالتر ایستاده 20 × 1
6: جلو بازو چکشی 20 × 1
7: پشت بازو هالتر خوابیده 15 × 1
8: پشت بازو دمبل بهصورت تک خم 20 × 1
تمرین عصر 1
1: پرس پا دستگاه 20 × 1
2: اسکوات 20 × 1
3: پشت ران دستگاه 20 × 1
4: ساق پا ایستاده 20 × 1
تمرین عصر 2
1: بارفیکس ... × 1
2: زیر بغل هالتر خم یا تی بار 20 × 1
3: زیر بغل قایقی 20 × 1

نکته بسیار مهم 1: این تمرینات را باید سه بار پشت سر هم انجام داد , یعنی اگر در تمرین صبح شماره 1 تا 8 را یکبار انجام دادید 2 بار دیگر باید آن را به همان ترتیب انجام دهید .

نکته بسیار مهم 2: در تمرین عصر نیز به همان منوال است فقط اول تمرین پا را 3 بار به ترتیب انجام داده و سپس بعد از 2 دقیقه استراحت به سراق عضلات زیر بغل رفته و آن را انجام دهید.
نکته بسیار مهم 3: استراحت بین ستها نباید بیشتر از 30 ثانیه طول بکشد .

توجه : حرکات تمرینی برای عضلات شکم و پهلو در دو نوبت ظهر و عصر , بعد از تمرین دوره ای با چند دقیقه فاصله انجام می گیرد.

نکته: با شروع تمرینات دوره ای مصرف مواد کربوهیدرات دار و تمام مکملها ( به جز آمینو اسید وپروتئین و امگاسه) قطع میشود.

توجه : در تمرینات دورهای تنها مواد غذایی که مصرف میشود سینه مرغ و کاهو است که در وعده های غذایی بیش از ده بار در روز و با حجم کم مصرف میشود .

حدف تمرینات دورهای: حدف از طراحی برنامه تمرینی سنگین و استفاده نکردن از مواد کربوهیدرات دار , تخلیه و سوختن تمام کربوهیدرات های ذخیره شده در عظلات است و به خاطر همین احساس خستگی بیش از حد معمول به ورزشکار دست می دهد , که استفاده از نسکافه برای بهبود خستگی خوب است .

نکته مهم: در این مرحله وزن بدن به شدت کاهش میابد ولی نگران کاهش وزن خود نباشید زیرا اگر رژیم مسابقه را به درستی اجرا کنید حجم عضلانی شما هیچ تغییری نمیکند.
    

 بارگیری سدیم (نمک) : چهار روز مانده به مسابقه یک قاشق چای خوری نمک را به مواد غذایی خود که سینه مرغ است اضافه کنید و آن را میل کنید و بعد از آن دیگر هیچگاه نمک مصرف نکنید . اگر زود تر از چهار روز اقدام به این عمل نماییدبدن با ترشح هورمون آلدوسترون از خروج سدیم (نمک) از طریق ادرار جلوگیری کرده و موجب نگهداری این عنصر در بدن میشود اما اگر چهار روز پیش از مسابقه مصرف نمکراقطع کنیم , بدن وقت کافی برای ترشح این هورمون را نداشته ودر نتیجه آب زیر پوست بدن از طریق ادرار دفع میشود و عظلات بهتر تفکیک میشوند .
توجه: همزمان با قطع نمک از آب شیر و آب معدنی استفاده نکنیدو سعی کنید از آب مقطر استفاده کنید و اگر تهیه نشد از آب جوشیده شده که سرد شده باشد استفاده کنید و باید سعی شود آب مصرفی شما در طول روز از cc 300 ( دو لیوان ) بیشتر نباشد.
ر : در دو روز آخر که تمرینات دورهای به پایان رسیده حساس ترین زمان برای رژیم غذایی آغاز میشود .

 

رژیم غذایی دو روز مانده به مسابقه

1: مصرف آب روزی 2لیوان
2: مصرف پتاسیوم کلراید 8 عدد در هر زوز در8 وعده غذایی ( اگر پتاسیوم کلراید در دسترس نبود مقدار موز مصرفی خود را افزایش داده ( تقریباً روزی 5 عدد در 10 وعده غذایی ) ولی مقدار آب مصرفی را کاهش دهید ( cc 100 در روز که تقریباً کمی بیش از ½ لیوان است) زیرا موز علاوه بر پتاسیوم دارای املاح زیادی است و باعث جمع شدن آب زیر پوست بدن میشود وبا کاهش آب مصرفی از این کار جلوگیری نمایید .
3: مصرف زرد آلوی خشک شده ( کورکه به زبان ترکی ) هر یک ساعت 2 عدد
4: مصرف انجیل خشک در وعده های بسیار زیاد (روزانه 15 وعده ) و حجم غذایی کم (هر وعده 2 الی 3 عدد)
5: مصرف سیب زمینی کباب پز هر یک ساعت یک تکه کوچک .
توجه: در این دو روز هر چقدر میتوانید استراحت کنید و تحرک و فعالیت بدنی شدید نداشته باشید.

 

نکته: چون ذخایر گلیکوژن عضلات و کبد به علت مصرف نکردن مواد کربوهیدرات دار و تمرینات شدید تمام شده , با استفاده از رژیم غذایی بالا که مملو از کربوهیدرات است , عضلات بدن تمام کربوهیدرات موجود در مواد غذایی مصرفی را در خود ذخیره میکند. نکته مهم اینجاست که همراه با داخل شدن کربوهیدرات به درون عضلات , دو یا سه برابر آب نیز وارد عضلات بدن میشود و هر گرم کربوهیدرات 2 الی 3 گرم آب جذب میکند و موجب ورزیدگی و حجیم شدن و بهترشدن خطها و رگهای عضلات می شود . باید توجه داشت که این آب ها کاملاً وارد عضلات شده و زیر پوست قرار نمی گیرد چرا که گلیکوژن در عضلات ذخیره میشود نه زیر پوست . 

 

نکته مهم دیگر این است که دو روز قبل از وزن کشی مسابقه شما باید 2 الی 3 کیلوگرم کمتر از وزن مسابقه خود باشید زیرا با خوردن کربوهیدرات و جذب آب توسط عضلات , وزن بدن افزایش میابد .
نکته: در این دو روز باقی مانده , روزانه 30 دقیقه حرکات کششی و فیگور گیری( به صورت صبح و بعد از ظهر) انجام دهید .

 

روز مسابقه:
در صبح روز مسابقه و بعد از وزن کشی میتوانید با تشخیص مربی خود از مقداری آب میوه طبیعی ( ترجیحاً یک لیوان آب پرتقال ) استفاده نمایید.

 

بلافاصله بعد از مسابقه :
میتوان مهمترین وشاید هم سخت ترین قسمت رژیمهای مسابقه را رژیم بعد از مسابقه نام برد , زیرا اکثر ورزشکارانی که رژیم های سخت را پشت سر گزاشته اند , منتظر اتمام مسابقه و مصرف کردن هر نوع مواد غذایی که دلشان میخواهد هستند و با خوردن مواد چربی و کربوهیدرات های پیچیده سنگین حجم عظیمی از چربی را وارد بدن خود کرده و چون بدن فاقد چربی است و می خواهد چربی ذخیره کند , تمام چربی ورودی به بدن را قبل از اینکه وارد تمام نقاط بدن بکند , وارد شکم کرده و آن را ذخیره میکند وتمام زحماتی را که برای آب کردن چربی شکم ونمایان کردن تکه های عظلانی آن در طول چند سال با هزینه زیاد به دست آورده را در زمانی کمتر از یک روز از دست میدهد و بدنی که تا چند روز پیش قهرمان مسابقات شده بود را تبدیل به یک بدن گلابی شکل می کند.
برای اینکه این مشکل برای شما ورزشکاران عزیز پیش نیاید طبعیت از یک سری قوانین تغذی های بعد از مسابقه ضروری است.



:: برچسب‌ها: بدنسازی , برنامه تمرینی , دوره بدنسازی , امینو اسید , گلوتامین , مکملها , علم نوین بدنسازی , کوثرشرق , کیوکوشین , شیهان رضیئی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
سه راه برای تقویت ساق پا
پنج شنبه 17 ارديبهشت 1394 ساعت 20:2 | بازدید : 505 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

سه راه برای تقویت ساق پا

ساق اگر تقویت شود میتواند بسیار کاربردی باشد مانند کانچو رویاما که دکترای گدان داشت و او باید آن را مدیون تمرینات بر روی ساق خود بداند 
کیوکوشین کاراته
استفاده از کیسه شنی
کیسه شنی یکی از عوامل بالا بردن راندمان ساق پا میباشد برای انجام و ساخت آن باید یک کیسه برنج را پر از سنگ ریزه و شن نمود و برای نصب باید آن را از دیوار آویزان کرد وبرای افراد مبتدی روزانه حداقل 30 ضربه در سه ست برای هر پا ضربه وارد کرد وبرای افراد حرفه ای در سه ست  هر بار حداقل 70 تا 100 ضربه وارد کرد 
 توجه :بهتر است ضربه را به آرامی وبا قدرت وارد سازید

تمرین با ماکی وارا روح کاراته بوده ونباید حتی یک روز آن را کنار گذاشت.آن نه تنها در تقویت قسمتهای مختلف بدن ،که در دفاع وحمله کاربرد دارد .بلکه در فراگیری چگونگی متمرکز نمودن قوای کل بدن درساق (به هنگام ضربه زدن)مهم وارزشمند میباشد.این روش همچنین شیوه موثری برای یادگیری سنجش فاصله است
از مهمترین ویژگی این تخته خاصیت فنری بودن آنست .چوب سرو بهترین چوب برای اینکار بوده اما از چوب سدر نیز میتوان استفاده نمود.بدلیل خاصیت فنری و فرو رفتن از ساقه برنج برای پوشاندن بخشی از تخته که ضربه به آن وارد میشود.استفاده میگردد.از لاستیک و اسفنج هم برای این منظور می توان استفاده نمود
تمرین باید پیوسته و مداوم باشد تا مرحله به مرحله تقویت شود.ضربه بسیار سریع یا ناگهانی یا مکرر ممکن است منجر به پیچ خوردگی مچ وزخم شدن پوست شود. باسی 30 ضربه گدان راست و سی 30 ضربه گدان چپ آغاز کنید.بتدریج این تعداد را افزایش دهید تا زمانی که ضربات به صد وپنجاه150 یا سیصد300 برسد
در حالت تکیه به جلو ،هدف را طوری مجسم کنید که به اندازه طول یک مشت در پشت ماکی واراقرار گرفته است.فاصله در این تمرین از اهمیت فوق العاده ای برخواردار است
تمرین
برای تمرین باید برای افراد مبتدی  سه ست و هر پا 30 ضربه وارد کرد وبرای افراد حرفه ای 70 تا 100 ضربه
استفاده از درخت_ماکی وارا نما
این مورد هم میتواند یک وسیله باشد اما باید برای شروع تمرین برای قسمت گدان یک پارچه نرم بسته شود وتمرین مداوم روزی چند بار انجام گیرد
 
استفاده از وردنه
آیا تابحال وردنه چوبی که با آن خمیر را برای ساخت نان استفاده میکنند دیده اید پس دست بکار شده یک وردنه آماده کنید و روی ساق را روزی چند بار ورده کنید اما نه زیاد محکم که آسیب ببینید فقط به آرامی و قدرت کم  که معمولا برای مبتدی ها با درد کم همراه است که با جند ماه تمرین کم کم از بین میرود
تمامی موارد بالا باید با هماهنگی با مربی مجرب  وتایید  او باشد وسایر برنامه ها را باید برای تمرین او تعیین نماید
توجه :باید بدانید که در کیوکوشین بهترین جای ضربه قسمت نزدیک به روی پا و قسمت بالای آن وساق است اگر تقویت شود


:: موضوعات مرتبط: برنامه تمرینی طلایی , ,
:: برچسب‌ها: سه راه برای تقویت ساق پا ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
اطلاعات عمومی مفید
جمعه 11 ارديبهشت 1394 ساعت 22:39 | بازدید : 185 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

اطلاعات عمومی مفید 

 برنامه ریزی

اعتماد به نفس

 اراده

دانستن هدف و اراده

انعطاف پذیری

روش گرم کردن و سرد کردن

اصول اضافه بار

آماده سازی جسمانی

روانشناسی ورزشی

 توازن

زمان بندی آماده سازی

قدرت عضلانی

تصویر سازی

استرس و فشار عضلانی

مقابله با استرس

هدف چینی

دانستن هدف و اراده

هدف زیربنای هر عملی است . شما از انجام هر کاری حتما هدفی دارید لذا برای انجام تمرینات ورزش نیز باید

یک هدف مشخص داشته باشید و اگر بدون هدف به انجام تمرینات بپردازید موفقیت چندانی نخواهید داشت و اصولا ورزش بدون هدف مفهومی ندارد.

از طرف دیگر دانستن هدف نهایی در هنگام تمرینات ، کمک شایانی به شما در یادگیری و پیشرفت می کند .

قبل از دانستن اینکه چطور باید تمرین کرد باید بدانید که چرا می خواهید ورزش کنید. لذا قبل از هر جلسه تمرین

 از خود سوال کنید منظور از این تمرینات چیست ؟ و آیا هدفهای مرا تامین می کند و برایم مفید است یا خیر ؟

پیشنهاد می کنم قبل از هر جلسه تمرین به خود تلقین کنید که هدف من فقط قهرمانی است و بس و فقط با این فکر روی تشک تمرین بروید .

  مطمئن باشید با این طرز تفکر نیروی شما برای انجام تمرینات چند برابر می شود .بازگشت به فهرست

 

 

 اراده

هرگاه اراده کنید آنچه را که می خواهید( به شرطی که معقول و قابل دستیابی باشد )

 حتما بدست خواهید آورد . از آنجا که قهرمان شدن ، هدفی معقول و دست یافتنی است پس کمر همت ببندید و با پشتکار هر چه تمام تر به تمرین بپردازید. قطعا موفق خواهید شد .

توجه داشته باشید که بعد از تصمیم و اراده باید اهداف خود را جامعه عمل بپوشانید و فقط

آرزوی رسیدن به آنها را نکنید . بجای آنکه فقط آرزو کنید قهرمان شوید تمرین و تلاش کنید تا موفق شوید .

عزم و اراده راسخ داشته باشید و با تلاش و تمرین به روش صحیح ، راه پیروزی را برای خود هموار کنید ..بازگشت به فهرست

 

 

 اعتماد به نفس

اعتماد ، مادر موفقیت است . اعتماد قوی به خودتان خصوصا به  تکنیکهای خود داشته باشید و با اعتماد  به اینکه حتما پیروز خواهید شد تمرین کنید. هر چقدر نسبت به خودتان اعتماد  به نفس بیشتری داشته باشید  ضریب موفقیت شما بالاتر می رود.

کسانی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و به تکنیکها و تاکتیکهای خود در هنگام اجراء شک دارند کافی است این نکته را بدانند که عدم اعتماد به نفس در جهت شکست به آنها کمک می کند ..بازگشت به فهرست

 

 

 برنامه ریزی

داشتن برنامه منظم و هدفدار یکی از عوامل اصلی موفقیت است . برنامه ریزی صحیح و اینکه چگونه از وقتی که صرف تمرینات خود می کنید حداکثر استفاده را ببرید  کمک زیادی به پیشرفت شما می کند .بنابراین برای اینکه تمرینات سودمندی داشته باشید باید یک برنامه صحیح و اصولی را طرح ریزی نمایید و بر اساس برنامه خود تعریف نمایید .برای طرح ریزی برنامه خود این نکات کمک شایانی به شما می کند . در هر حال مشورت با اساتید خود را فراموش نکنید . باید روی برنامه خود به طور جدی و فعال کار کنید تا موفق شوید و فقط به برنامه ریزی اکتفا نکنید . داشتن برنامه بدون کارکردن هیچ منفعتی برای شما ندارد ..بازگشت به فهرست

 

 

مراحل آماده سازی جسمانی

هر رشته رزمی نیاز به آمادگی جسمانی مخصوص به خود را دارد و بدون رسیدن به یک سطح دلخواه از آمادگی  جسمانی ، موفقیت در رشته های رزمی مورد علاقه امکان پذیر نیست ، در حقیقت آمادگی جسمانی پیش نیاز اصلی هر رزمیکار می باشد که از ترکیب چند عامل اصلی تشکیل شده است که این عوامل در واقع پایه های اصلی آمادگی جسمانی می باشند .و تقریبا در کلیه رشته های رزمی وجه اشتراک دارند و تنها درصد اهمیت آنها از یک سبک نسبت به سبکی دیگر متفاوت است .

آماده سازی صحیح بدنی علاوه بر اینکه باعث توانایی انجام بهتر فعالیت رزمی و کسب نتایج بهتر در رقابتها می گردد .از صدمات و آسیب های جسمانی نیز جلوگیری می نماید.

تمرینات ناکافی و آماده سازی غلط بدنی که باعث عدم هماهنگی لازم عصبی عضلانی ، کمی انعطاف پذیری ، عدم وجود قدرت و مقاومت کافی در عضلات، تاندونها و رباطها و ...        می گردد ، باعث افزایش میزان بروز آسیب های جسمانی خواهد شد .

اصول ده گانه آمادگی جسمانی جهت پیشگیری از آسیب های ورزشی :

اصول دهگانه اصلی ذیل را می توان در آماده سازی بدن در رشته های مختلف ورزشی جهت پیشگیری از آسیب دیدگی به کار برد .

1)  گرم کردن و سرد کردن

2)  تدریجی عمل کردن : روزانه مقدار کمی به فعالیت خود بیفزائید . (رسیدن به بالاترین سطح آمادگی به شش تا هشت هفته وقت نیاز دارد .)

3)زمانبندی: از فعالیت بیش از اندازه پرهیز کنید بسته به رشته ورزشی دوره های تمرین باید از یک ساعت تا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول بکشد . ( فرد خسته مستعد پذیرش صدمات بدنی است .)

4) شدت عمل : به جای میزان فعالیت بر شدت آن تاکید نمائید .

5) میزان ظرفیت : از ورزشکاران آن مقدار فعالیت بدنی انتظار داشته باشید که محدودیت های فیزیولوژیک او اجازه می دهد و با حفظ ایمنی و سلامتی وی قابل انجام است.

6)  قدرت بدنی : باعث افزایش مقاومت عضلانی در مقابل نیروهای وارده بر آن می گردد . افزایش قدرت به معنی ایجاد استقامت و سرعت بیشتر نیز می شود.

7) انگیزش : انگیزش از عوامل اولیه در آماده سازی بدنی در رشته های مختلف ورزشی محسوب می گردد .برای ایجاد انگیزش بیشتر ورزشکاران  از تمرینات گردشی و ورزشهای ایزومتریک استفاده کرد .

8) اختصاصی بودن : برنامه های ورزشی باید تمرینات لازم برای ایجاد قدرت بدنی ، آرامش و شل شدن عضلات و قابلیت انعطاف پذیری را در بر داشته باشد.

9) آرام سازی و شل کردن عضلات : آموزش تمرینات ویژه که باعث آرامش و شل شدن عضلات شده و به رفع خستگی و فشارهای موجود کمک کند ضروری است .

10) شیوه معمول : هم در فصل مسابقات و هم در فصل تعطیلی باید یک شیوه معمول و مشخص ورزشی روزانه برقرار گردد .

اصول و مبانی آمادگی جسمانی :

این مبانی به طور ساده در اصل SAID كه مخفف و گرفته شده از حروف اول کلمات

Specific Adaptation to Imposed Demands

می باشد خلاصه شده است . اصل SAID یا سازش ویژه نسبت به خواسته های تحمیل شده بیان می کند که اگر بدن تحت فشارهای مختلف قرار گیرد. سعی می کند با خواسته های تحمیل شده سازش و انطباق پیدا کند . در اینجا بایددو اصل مهم اضافه بار که نشانگر نوع فشار  و سیستم خاص تمرینی می باشد را مورد دقت قرار دارد..بازگشت به فهرست

 

 

اصول اضافه بار

می گویند میلو بزرگترین قهرمان قرن ششم قبل از میلاد هر روز گوساله ای را به دوش   می کشید و حمل می کرد تا به گاو پرواری تبدیل میشد .  وی با استفاده از این روش آنقدر قوی شد

 که در طول 24 سال هرگز شکست نخورد و 6 بار پیاپی مقام قهرمانی المپیک را کسب کرد

 این داستان بیانگر اصل اضافه بار است . یعنی برای بهبود آمادگی جسمانیباید سیستم درگیر

  را به صورت فزاینده و تدریجی تحت فشار اضافه قرار داد . این فشار اضافه می تواند با افزایش عوامل ذیل ایجاد گردد :

مقاومت

تکرار تمرین

شدت تمرین

مدت تمرین

مثلا جهت افزایش قدرت عضلانی باید تمرین با مقاومت نزدیک حداکثر ( مثل کشیدن یا هل دادن یک نیروی مقاوم ) که به تدریج افزایش داده می شود انجام شود .به سازگاری بدن در مقابل فشار  افزایش یافته اثرات تمرین گفته می شود .

 مثلا اثرات در برنامه افزایش آمادگی و عروق شامل کاهش تعداد ضربان قلب در حالت استراحت و فعالیت و ... و یا در برنامه توسعه ترکیب بدن ازدیاد قطر و وزن عضلات و کاهش میزان چربی و ... می باشد . افزایش فشار ایجاد شده باید به حدی باشد .

که بدن بتواند خود را با  آن سازگار نماید . لذا باید اضافه بار در صورت آهسته و تدریجی اعمال گردد . افزایش سریع فشار باعث آسیب دیدگی و با یأس و سرخوردگی خواهد شد .

الف : ضربان سریع قلب که هنگام فعالیت ایجاد می شود . 5  الی 10 دقیقه پس از تمرینات همچنان ادامه یابد .

ب : خستگی و سستی تا 24 ساعت پس از توقف تمرینات ادامه یابد

ج : ایجاد گرفتگی و درد عضلانی

اصل ویژگی :

آماده سازی و تمرین دهی باید مطابق با نیازمندیهای ویژه رشته ورزشی جهت گیری شود این نیازها شامل دستگاه یا دستگاههای انرژی درگیر در ورزش مورد نظر ، الگوهای حرکتی ،

 رشته های عضلانی ای که بیشتر درگیر هستند و ... می باشند .

 برنامه تمرینی باید مطابق اهداف مورد نیاز طراحی شود ، چرا که فقط آن گروه از دستگاههای بدن که مستقیما تحت تاثیر تمرین قرار می گیرند ، از فواید تمرین برخوردار می شوند .مثلا تمرینات لازم برای ازدیاد قدرت بازوها با تمرینات لازم برای افزایش کارایی قلبی - عروقی بسیار متفاوت است .

اگر طراحی تمرین جهت کسب هدف مورد نظر نامناسب باشد ، سودی کسب نخواهد شد . مثلا فرد چاقی با قد 170 سانتی متر ، دور کمری به اندازه 100 سانتی متر داشت ، جهت کاهش دور کمرش به پیشنهاد دوستش تمرین دراز و نشست را صبح و ظهر و شب به مدت سه ماه انجام داد ، با وجود آنکه روزی صد مرتبه حرکت را تمرین کرد اما پس از این مدت تغییری در اندازه های بدنش حاصل نشد و سرانجام تسلیم شد . یک ماه بعد در نشریه ای خواند که فعالیت هوازی مثل دویدن و دوچرخه سواری در جهت کاهش وزن بسیار موثر است . بدین ترتیب او دوچرخه سواری را با روزی یک ساعت و هفته ای پنج روز در هفته آغاز نمود و همچنین رژیم غذایی خود را تنظیم نمود و موفق شد . اندازه کمرش را تا 95 سانتی متر کاهش دهد یک سال بعد دور کمر او تا 85  متر کاهش یافت ..بازگشت به فهرست

 

 

مراحل گرم کردن و سرد کردن

توصیه می شود جلسات تمرینی ورزش با مرحله گرم کردن شروع و با مرحله سرد کردن خاتمه یابد ، لذا هر جلسه تمرین علاوه بر خصوصیات خاص  آن که با توجه به نیاز تعیین می گردد مانند سیستم انرژی غالب ، نوع فعالیت ، شدت و مدت و ...

باید شامل یک مرحله گرم کردن اولیه و یک مرحله سرد کردن انتهایی باشد . گرم کردن و سرد کردن نقش مهمی در پیشگیری از بروز صدمات ورزشی دارد .

تمرینات مقدماتی یا گرم کردن :

هر چند در رابطه با انجام و سودمندی گرم کردن اختلاف نظر وجود دارد . عقیده عمومی بر این است که این مرحله بدن را از نظر جسمی و روحی برای انجام فعالیت شدید بدنی آماده می کند . از گرم کردن جهت پیشگیری از آسیب های ورزشی استفاده می شود گرچه اطلاعات محدودی جهت اثبات این امر وجود دارد اما عقیده بر این است که گرم کردن بدن از بروز ضرب دیدگی ها و پارگی فیبرهای بدن از محل اتصال تاندونی آنها پیشگیری کرده و یا میزان آنها را کاهش خواهد داد . بیش از همه عضلات متضاد دچار پارگی می شوند عدم توانایی این عضلات در شل شدن سریع ، به اضافه قوه انقباضی عظیم عضلات همراه ، که به اندازه حرکت قسمت متحرک افزوده می شود . عضلات متضاد را در معرض ضرب دیدگی شدید

و ناگهانی قرار می دهند که می تواند باعث پاره گی خود تارهای عضلانی و نیز پارگی از محل اتصال تاندونی آنها شود . فرآیند گرم کردن صحیح بدن می تواند از سختی و دردناک شدن عضله جلوگیری کرده و یا میزان آن کاهش بدهد .

اهداف اصلی فیزیولوژیک پدیده گرم کردن :

اهداف اصلی این کار افزایش دمای عمومی بدن و عضلات عمقی است تا قدرت کشسانی در بافتهای کلاژنی بالا رفته و امکان انعطاف پذیری بیشتری را به بدن میدهد . با این کار احتمال پارگیهای عضلانی و پیچ خوردگیهای رباطی کاهش یافته و به پیشگیری از دردهای عضلانی نیز کمک خواهد شد . هنگامی که دمای سلولی افزایش یابد ، همگام با آن در فرآیندهای متابولیکی داخل سلول ها نیز ازدیاد سرعت متقابل روی خواهد داد . زیرا اینگونه فرآیند ها وابسته به حرارت و دمای سلولی می باشند . برای اینکه فرآیند گرم کردن ، بدن را به حالت آماده دربیاورد حداقل پانزده تا سی دقیقه وقت لازم است که در این مدت دمای بدن نیز افزایش می یابد و این تغییرات در فیزیولوژی بدن ایجاد می شود :

 افزایش دسترسی عضلات به شبکه مویرگی به منظور آمادگی برای فعالیت بیشتر و فراهم نمودن قندخون و آدرنالین مورد نیاز مدت زمان لازم برای اینکه بدن بطور رضایت بخش گرم شود بر حسب فرد متغیر است و با بالا رفتن سن افزایش می یابد .

فرآیند گرم کردن بدن :

عموما این فرآیند به دو دسته تقسیم می شود :

1)  گرم کردن عمومی یا گرم کردنی که به رشته ورزشی ارتباط ندارند این دسته شامل فعالیت هایی است که باعث گرم شدن عمومی بدن می شوند ، بدون کوچکترین ارتباطی به مهارتهایی که در رشته مربوط لازم الاجرا است .

2)  گرم کردن اختصاصی یا مرتبط به رشته ورزشی که تقلیدی است، یعنی همان مهارت  ها و یا مشابه همان مهارتهایی هستند که در مسابقه باید انجام شوند ( مانند دو ، پرتاب وسیله ، ضربه زدن با راکت یا چوب و غیره )

گرم کردن عمومی :

شیوه های این فرآیند باید شامل دویدن به صورت آهسته یا دوی راحت و تمرینات عمومی و کششی باشد . این مراحل باید بدن را برای فعالیت آماده ساخته و آن را نرم و روان کند .

این فعالیت ها باید از شدت عمل کافی و مدت زمان مناسب برخوردار باشند تا دمای بافتهای عمقی بدون ایجاد خستگی افزایش یابد ، هنگامیکه ورزشکار عرق کرده دمای داخلی بدن به حد مطلوب رسیده است . طبیعت گرم شدن بدن متغیر بوده و تا حدودی به ماهیت فعالیت وابسته می باشد ، برخی از این فعالیت ها برای کلیه رشته های ورزشی مناسب بوده و باید در کنار سایر فعالیت هایی که برای رشته های ورزشی تخصصی طراحی شده اند ، انجام شوند .

 گرم کردن اختصاصی :

گرم کردن بدن که مختص ورزش و مسابقه مربوطه است .

پس از انجام شیوه های عمومی گرم کردن بدن ، ورزشکار باید به آن دسته از تمریناتی که مختص مسابقات اوست بپردازد . افراد باید با سرعت متوسط کار را شروع کرده و سپس هنگامیکه متوجه ازدیاد دمای بدن و افزایش فعالیت قلب و عروق شدند به شدت عمل بیافزاید. اثرات فرآیند گرم شدن بدن ممکن است مدت چهل و پنج دقیقه نیز ادامه یابد ،ولی هر چقدر که دوره گرم کردن به فعالیت اصلی نزدیکتر باشد اثرات مثبت آن بر روی فعالیت فوق بیشتر خواهد بود . برای اینکه ورزشکار بیشترین بهره را از فرآیند گرم کردن ببرد نباید بین اتمام فرآیند و شروع فعالیت اصلی بیش از 15 دقیقه فاصله بیافتد .

تمرینات انتهایی یا سرد کردن :

چنین مرسوم است که ورزشکاران و سایر افرادی که درگیر تمرینات بدنی منظم می شوند به سرد کردن بدن خود دست می زنند . بدین معنی که پس از جلسات رقابت و تمرین به انجام تمرینات نرم و سبک می پردازند .

 حداقل دو دلیل عمده جهت این قبیل تمرینات در دست است :

1) سطح اسید لاکتیک عضله و خون ، هنگام تمرین برگشت به حالت اولیه ، سریعتر از هنگام استراحت برگشت به حال اولیه  کاهش پیدا می کند . لذا سرد کردن بدن ، سبب کاهش اسید لاکتیک و برگشت به حال اولیه سریعتری پس از خستگی بدنی می شود .

2)  فعالیت نرم و سبک متعاقب تمرینات سنگین سبب ادامه تلمبه عضلانی حاصل از انقباضات شده لذا از تجمع خون در اندام ها بویژه ، پاها جلوگیری می کند . تلمبه عضلانی با عمل مکیدنی که توسط انقباض و انبساط متناوب عضلات فعال ایجاد می شود به بازگشت وریدی کمک می کند . جلوگیری از تجمع خون نه فقط امکان گرفتگی و سختی تاخیری عضلات را کاهش می دهد و بلکه گرایش به ضعف و سرگیجه را نیز کم می کند . در مورد سرد کردن بدن در حال حاضر مراحل ویژه یا فعالیت هایی در دسترس نیست . هر چند می توان توصیه نمود که فعالیت  های سرد کردن شبیه فعالیت های گرم کردن باشد . لیکن به ترتیب عکس عمل شود  ، فعالیت های اصلی باید بلافاصله پس از جلسات تمرین با مسابقه دنبال شود . به عنوان مثال می توان پس از دوهای سنگین و مشکل به انجام دوی سبک یا راه رفتن ، و پس از یک مسابقه بسکتبال فشرده به اجرای شوت آزاد یا شوت کششی مختلف زمین پرداخت پس از این ، به انجام پاره ای از نرمش ها و سپس تمرینات کششی اقدام کرده فعالیت اصلی و تمرینات کششی می باید به عنوان مهمترین عوامل سرد کردن بدن مورد توجه قرار گیرد ..بازگشت به فهرست

 

 

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری به دامنه حرکت یک مفصل معین و یا گروهی از مفاصل اطلاق می شود که تحت شرایط تاثیر استخوانهاو ساختارهای استخوانی مربوطه ، خصوصیات فیزیولوژیک عضلات تاندونها ، رباطها و سایر بافتهای کلاژنی که مفصل را احاطه می کنند قرار دارد . در صورت کم بودن انعطاف پذیری مفاصل ، با افزایش آن علاوه برا ینکه انجام بهتر و مطلوب تر فعالیت ورزشی میسر می شود .میزان بروز صدمات نیز کاهش خواهد یافت. کاهش انعطاف پذیری باعث ایجاد شکستگی مفصلی احتمال پیچ خوردگی ، نیمه در رفتگی و در رفتگی مفصل افزایش می یابد .

امروزه جهت افزایش انعطاف پذیری از سه روش اعمال کششی استفاده می شود که عبارتند از :

روشهای ایستا - تابی -  تسهیل عصبی عضلانی حس عمقی

باید دقت شود که در همه روشها افزایش انعطاف پذیری با ملایمت و آهستگی صورت گیرد .

کشش ایستا :

در این روش مفصل را تا حداکثر ممکن باز کنید تا حدی که عضله و بافتهای در حال کشش تا مرز ایجاد درد کشیده شوند ، اما درد ایجاد نشود . حرکت با کشش ساده شروع شده به مدت 20 الی 30 ثانیه در وضعیت کشش ثابت بمانید تابه ملایمت عضله و بافتها کشیده شوند ، سپس استراحت نموده و بعد کشش تکمیلی را به مدت 20 الی 30 ثانیه در حال کشش متوسط انجام می دهیم و در کلیه مراحل از حبس نفس پرهیز کنید . هنگام اعمال کشش تکمیلی همزمان با اعمال کششی هوا را به کلی از ریه خارج نمایید و مجددا

 با نفس گیری آهسته ، آرام و موزون به کار خود ادامه دهید . از اعمال کشش شدید دردناک اجتناب نمائید . 3 تا 5 بار تکرار هر نرمشی کششی مفید خواهد بود . حداقل دفعات تمرین سه جلسه در هفته می باشد جهت حصول نتیجه بهتر باید هر روز کشش انجام شود ، با گذشت زمان می توان کشش را افزایش داد مثلا تا یک دقیقه .

کشش تابی :

شامل حرکت تابی و فعال عضو در انتهای محدوده حرکتی مفصل است . در این نوع عضلات در حالت کشیدگی نهایی نگاه داشته نمی شود . این روش نیز مانند نوع ایستاده باعث بهبود انعطاف پذیری می گردد . اما با توجه به اینکه حرکات تابی سریع باعث آسیب دیدگی بیشتر در نسوج مصرف انرژی بالاتر ، ایجاد خستگی و کوفتگی بیشتر در مجموع توصیه نمی گردد .

روش تسهیل عصبی عضلانی حس عمقی :

در این روش چندین شیوه وجود دارد که هر نوع ترکیبی از انقباض و انبساط متناوب عضلات آگونیست و آنتا گونیست را شامل می شود . هر شیوه شامل یک مرحله فشار به مدت 5 تا 10 ثانیه و یک مرحله انبساط به مدت 10- 5 ثانیه می باشد .

منقبض کردن – شل کردن :

عضو را تا انتهای دامنه حرکتی بصورت غیرفعال (به کمک همبازی ) حرکت می دهیم . سپس ورزشکار عضلات آنتگونیست خود را به صورت ایزوتونیک منقبض می کند . کمک باید به مدت 10 ثانیه یا تا وقتی که خسته شود از حرکت جلوگیری نماید . سپس 5 ثانیه عضلات را شل کند تمرین دو تا سه بار تکرار می شود .

نگهداشتن – شل کردن :

مانند روش قبل است . اما انقباض عضلات آنتاگونیست به صورت ایزومتریک انجام می شود .

نگهداشتن معکوس آهسته :

ورزشکار به صورت فعال عضو را به انتهای دامنه حرکتی می برد . سپس عضلات آنتاگونیست به صورت ایزومتریک به مدت 30 ثانیه و یا تا وقتی که احساس خستگی کند منقبض می شود . سپس عضلات آنتاگونیست شل شده و عضلات آگونیست منقبض می شوند این کار را به محدوده دامنه حرکتی جدید می برد ..بازگشت به فهرست

 

 

قدرت عضلانی

قدرت عضلانی به معنی ظرفیت آزاد نمودن نیرو یا توانایی انجام کار در برابر مقاومت      می باشد . به بیانی دیگرحداکثر نیرویی است که می تواند در مقابل مقاومت معینی برای یک بار اعمال گردد . قدرت عضله متناسب با قطر آن است .قابل توجهترین تغییری که در نتیجه تمرینات منظم و صحیح در عضله ایجاد می شود افزایش قطر آن است . با این حال این قاعده عمومی که قطر عضله با میزان کاری که می تواند انجام دهد متناسب است ، هیمشه صادق نیست .مثلا در تمرینات با وزنه زمان افزایش چشمگیری در قدرت عضلانی ایجاد می شود اما میزان هیپروتروفی و افزایش قطر عضلانی ناچیز است . قدرت عضلانی می تواند تا سه برابر افزایش یابد بدون اینکه ضرورتا افزایش در حجم توده عضلانی رخ بدهد .به لحاظ مسائل ژنتیکی و تفاوتهای فردی اندازه افزایش قدرت بدنی در اثر تمرین یکسان ، متفاوت است . برای افزایش قدرت عضلانی به دو صورت می توان عمل نمود :

1)   تمرینات قدرتی با وزنه

2)  تمرینات قدرتی بدون وزنه

 تمرینات قدرتی با وزنه :

جای تاسف است که برخی از استادان مشهور همزمان رزمی ، هنوز با اجرای تمرین با وزنه مخالفند . دلیل اصلی آنها این است که تمرین با وزنه باعث کند شدن حرکت فرد می شود و محدودیت عضلانی وی را به دنبال خواهد آورد که البته این مطلب کذب محض است.مطالعات علم ورزش اثبات کرده اند که اجرای صحیح تمرین های مقاومتی نه فقط بر قدرت بلکه بر سرعت حرکت و بر انعطاف پذیری مفاصل نیز می افزاید و عملکرد را بهبود می بخشد . بررسی های اخیر آ. جونز اثبات کرده است که استفاده صحیح از تمرین های با وزنه موجب افزایش دامنه حرکت و انعطاف پذیری مفاصل می شود . این بررسی ها نشان داده اند که تمرین های مقاومتی می تواند عامل عمده ای در کاهش آسیب های ورزشی باشند .

اطلاعات قطعی وجود دارد که نشان می دهد تمرین با وزنه در واقع سرعت حرکت گروههای اصلی عضلانی را افزایش می دهد . البته این تمرین ها برای تمامی اشکال هنرهای رزمی مطلوب هستند . بدین لحاظ بطور جدی توصیه می شود که تمرین های مقاومتی فزاینده در فراگیری هنرهای رزمی به منظور افزایش قدرت انعطاف پذیری و سرعت بکار گرفته شوند . لازم به توضیح است که در آغاز تمرین با وزنه ، استفاده از وزنه های سنگین لزومی ندارد .

وزنه ای را انتخاب کنید که بتوانید با آن هر مرحله از تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید بدون اینکه فشار زیادی به خود بیاورید . هر تمرین را به آرامی بدون پرتاب وزنه اجرا کنید بگذارید مفصل کاملا باز شود . سپس عضلات را منقبض کنید تا مفصل کاملا خم شود . بائد و همکارانش بعد از بررسی های گسترده به این نتیجه رسیدند که عامل عمده در افزایش قدرت عضلانی ،

میزان تنش عضله در حین تمرین است .

همچنین بررسی های دیگر مشخص ساخته اند که هر چند انقباض عضلانی سریعتر باشد تنش کمتری ایجاد می شود .بدین جهت افزایش قدرت و تنش عضلانی ، انقباض باید با سرعت کمتری صورت گیرد . توصیه می شود که تمرین خیلی کند یا خیلی سریع انجام نشود . اگر بالا بردن وزنه دو تا سه ثانیه طول بکشد باید مدت چهار تا پنج ثانیه برای پایین

 آوردن آن اختصاص داده شود هر تمرین با دامنه حرکتی کامل انجام شود .

  هماهنگی عصبی – عضلانی

همکاری اعصاب و عضلات و ارگانهای حسی را هماهنگی می گویند . با رشد جسمی و افزایش سن در کودکان هماهنگی ایجاد می شود . در ورزش به قابلیتی که ورزشکار بتواند فعالیت های ورزشی را با حرکات نرم ، روان و متعادل انجام نمایند  هماهنگی گفته می شود . برای اینکه هماهنگی عصبی و عضلانی بیشتر گردد ، انواع طناب زدن پیشنهاد  می گردد . .بازگشت به فهرست

 

 

زمانبندی آماده سازی جسمانی

آماده سازی در رشته های ورزشی اغلب در چهار دوره انجام می شود . دوره بعدی از پایان فصل ، دوره تعطیلی مسابقات ، دوره پیش از آغاز فصل مسابقه و فصل مسابقه .

دوره بعد از فصل مسابقه :

آماده سازی در این دوره به اصلاح و بازپروری جسمانی اختصاص می یابد . هنگام آسیب دیدگی ورزشکار در فصل مسابقات و احیانا انجام درمانهای مختلف مانند عمل جراحی در این دوره ارزیابی جسمانی و بازپروری لازم صورت می گیرد .

فصل تعطیلات مسابقه :

اکثر قهرمانان پس از پایان فصل مسابقه میزان فعالیت ورزشی خود را به شدت کاهش     می دهند . در این دوره انجام مستمر برنامه های سنگین ضروری نمی باشد  اما باید تمرینات به شکلی ادامه یابد که به حفظ سطح آمادگی جسمانی کمک کند . با یک بار تمرین به فاصله 14 – 15 روز می توان قدرت عضلانی را حفظ نموده اما برای حفظ آمادگی سیستم گردش خون و تنفس به سه جلسه در هفته تمرین مورد نیاز است . لذا جلسات تمرین در این فصل می تواند بصورتسه جلسه یک تا سه ساعته انجام می شود .

تشویق ورزشکار به انجام یک رشته ورزشی دیگر در این مدت مانند ژیمناستیک ،دویدن ، طناب زدن و ... پیشنهاد خوبی خواهد بود . توجه داشته باشید در این دوره با کاهش میزان فعالیت ورزشکاراشتهای او کاهش می یابد. لذا احتمال افزایش وزن وجود دارد و ورزشکاران باید ازاین نظر کنترل شوند . در تمرینات این دوره ، باید به حفظ تمامی عناصر آمادگی جسمانی دقت شود .

دوره پیش از آغاز فصل :

در این دوره باید با یک برنامه تکاملی که با دقت برنامه ریزی و مرحله بندی شده است ، عوامل آمادگی جسمانیورزشکار را که احیانا در دوره تعطیلی فصل بعلت عدم فعالیت جسمانی مناسب سقوط کرده است بهبود بخشید تا آمادگی لازم جهت شرکت در مسابقات را کسب نماید . در صورتیکه این دوره به خوبی برنامه ریزی و اجرا شودورزشکار با شرایط نامناسب جسمانی ناگزیر است به شرکت در مسابقات مبادرت ورزد که احتمال آسیب دیدگی ورزشکار در این حالت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. یک دوره 6 – 8 هفته ای آماده سازی پیش از فصل شخص را در برابر آسیب دیدگی بیمه خواهد نمود . همچنین باعث می شود ورزشکار با وضعیت و تناسب جسمانی خوب در مسابقات شرکت نماید .

 فصل مسابقه :

در صورتیکه حفظ آمادگی جسمانی تنها با انجام فعالیتهای خاص رشته های خاص ورزشی حین مسابقات مقدور نباشد ، ممکن است لازم باشد برنامه آماده سازی اجرا شده در پیش فصل ( با تغییرات لازم جهت انجام مسابقات ) در این دوره نیز ادامه یابد .

 عقل محوری یا بدن محوری

مدرس یوگا گریپا لو معقتد است که در فراگیری یک هنر جسمانی ، تمرینات فیزیکی ارزش بیشتری نسبت به سنجشها ، تجزیه و تحلیل های ذهنی دارد .یعنی برای بدست آوری

 هوشیاری استاد یو که یک روانشناس و مدرس تکواندو بود عقیده گریپا لو در مورد بدن محوری در برابر عقل محوری را پذیرفت که برای بدست آوردن هوشیاری و زیرکی نباید از عکس العملهای برخاسته از فکر و ذهن استفاده کرد . استاد یو این موضوع را با ابداع روش آموزش به نام روش یورتمیک توسعه داده است . جوهره ،

این سیستم پویایی و شناخته شدن آن با حرکات یکنواخت و ممتد می باشد .

 در این سیستم لازم است که عقل و دهان ساکت شده و اجازه داده شود که بدن رهبری را بر عهده گیرد .بنابراین پس از تکرار فراوان حرکات پرتابی و یا هنر تکنیک دیگری می تواند بطور غریزی و بدون فکر کردن در برابر یک حمله با چاقو از خود دفاع و یا در تشک مسابقه براحتی بدون مکث و فکر کردن از فنون خود استفاده کنید .بنابراین هنرآموزان عزیز برای رسیدن به چنین مرتبه ای باید سعی کنند تکنیکهای خود را به صورت رتیمیک و موزون تمرین نمایید چرا که اگر در مسابقات بخواهید از عقل خود استفاده کنید احتیاج به زمان دارید ، لیکن در مسابقه فرصتی برای تفکر ندارید چرا که گفته اند :

عاقل به تمنای خرد پل می جست / دیوانه پا برهنه از آب گذشت

بنابراین اجرای تمرینات موزون و ریتمیک بدون فکر کردن و بطور غریزی می توانید بدن را بطور ناخودآگاه و خودبه خود به واکنش و عکس العمل وا دارید و این یکی از مهمترین اسرار قهرمانی بخصوص جودوکاران که احتیاج به نشان دادن عکس العملهای سریع دارند می باشند ..بازگشت به فهرست

 

 

 توازن

توازن یکی از مهمترین اصول پایدار در بازیها و ورزش حرفه ای است . توازن فرد را قادر می سازد تمام نیروها و توانایی های کل مجموع اندام های بدن خود را برای اجرای موثر و خوب یک عمل متمرکز نماید .قبل از اینکه حرکات به مرحله اجرا برسند باید تبادل کشش و فشار عضلانی در دو طرف مفاصلی که می بایست حرکت کنند ، انجام گیرد و تاثیر کاری این دسته از عضلات طوری است که اندازه ، سرعت ، نیرو و چابکی و ضربه را در تمام اجراهای رزمی تعیین می کنند  در استاتیک یا در فعالیتهای دوطرفه مفاصل به طور قوی عمل می کنند تا بدن را در موقعیت محکم و سفت نگه دارند . در حالتی دیگر زمانی که حرکات سریع انجام شود ، مانند دویدن و یا پرتاب یک وزنه ، ماهیچه های تحتانی منقبض و ماهیچه های مقابل منبسط می شوند و به این ترتیب شما می توانید به راحتی حرکت کنید . در این حالت نیز کشش در دو طرف وجود دارد . اما فشار در قسمت منبسط شده بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد .کشش و فشار بیش از حد معمول در عضلات کشیده شده کار ترمز را می کنند و بدین وسیله حرکت ، آهسته و ضعیف می شود . بر عکس کشش کم انرژی ماهیچه های کاری را افزایش می دهد . صفت ممیز ورزشکاران حرفه ای با دیگر ورزشکاران انجام حرکات و اجرای تکنیکها به راحتی آسانی است حتی حرکاتی که احتیاج به نیروی بسیار داشته باشند . در حالیکه شخص نوآموز حرکات را به سختی انجام می دهد و بیشتر نیروی خود را ضایع می کند در اینجا لازم است که این نکته را متذکر شویم . که حتی عده کمی از ورزشکاران طبیعتا بدن ورزیده دارند و دارای تواناییهای خاصی در حرکات ورزشی هستند . این امر را تجربه کرده اند بنابراین شما می توانید بدون آنکه فشار زیادی به ماهیچه های خود وارد کنید حرکات را با کمترین کشش اجرا کنید . بعضی از ورزشکاران مبادرت به این امر  می کنند اما این کار می بایست توسط همه صورت گیرد .

جنگجویانی که حرکاتشان غیرحرفه ای و ناموزون است کسانی هستند که هرگز راه صحیح را پیدا نکرده اند و حریفشان آنان را برای مدت طولانی معطل می کنند اینان در معرض خطر بسیاری قرار خواهند گرفت و این مسئله تنها به علت نداشتن  توازن در حرکات است . بر عکس جنگجویانی که این نکته را رعایت می کنند می توانند هر فنی را با نرمی و به زیبایی هر چه تمام تر انجام دهند . آنها حرکات را با کمترین کوشش و بیشترین ترفند انجام می دهند و در حداقل زمان تکنیکهای بسیاری را اجرا می کنند . آنها با حرکات موزون و برقراری حرکات کاملا ریتمیک می توانند بر حریف خود غلبه کنند .

یکی دیگر از محاسن توازن درحرکات این است که فرد به ماهیچه های خود تسلط کامل دارد . او در اجرای فن نسبت به حریف خود همیشه پیش قدم بوده فنون را به موقع در وسعت نسبتا زیادی انجام می دهد و می تواند عکس العملهای حریف خویش را نیز حدس بزند علاوه بر این ها حرکات وی هدفدار خواهد بود زیرا به خود اعتقاد و ایمان دارد .ماهیچه ها قدرت راهنمایی خود را ندارند ، اما حرکاتی که آنها انجام می دهند و در نتیجه تاثیر کارشان کاملا بستگی به نحوه عملکرد سیستم عصبی دارد که آنها را هدایت می کند . بنابراین یک حرکتی که به صورت بد اجرا می شود، علل مختلفی دارد . ممکن است نتیجه حرکاتی باشد که به سوی ماهیچه های غلط فرستاده می شود و یا ترتیب پیام ها به شکل نادرست صورت گرفته است و بالاخره اینکه پیام بطور ناقص به بخش مورد نظر رسیده است .

 اجرای یک حرکت خوب به معنای آن است که سیستم عصبی ، تحریکات و پیام های خود را به صورت درست ودقیق به ماهیچه شخص فرستاده است و به همین دلیل ماهیچه ها  در موقع مقتضی سفت می شوند و حرکت را به شکل صحیح اجرا می کنند و دوباره به حالت اولیه خود باز می گردند . با توجه به این مطلب متوجه می شوید  که علم توازن مربوط به سلسله اعصاب می شود و ربطی به ورزش ماهیچه ها ندارد . نهایتا زمانی شما می توانید

 از ماهیچه ها کاملا استفاده کنید که پیام های عصبی درست و دقیق به ماهیچه های مذکور رسیده باشند . برای رسیدن به توازن می بایست تمریناتی که نیاز به دقت زیادی دارند انجام داد ، هر عمل پیچیده ای ، ارتباطات را تقویت می کندو اجرای این اعمال پیچیده 

باعث می شوند تا حرکات بعدی شما آسانتر و سریعتر صورت پذیرد . اشاره به این نکته باز هم ضروری است که اجرای نادرست اعمال مذکور باعث خستگی می شود و انجام حرکات برای فرد بدون هدف و سخت می گردد . ما می توانیم مهارت را فقط به وسیله تمرینات روزانه و مستمر بدست می آوریم . توجه : زمانی که احساس خستگی می کنید هرگز به تمرین های سخت نپردازید . 

 حرکات ورزشی را با حرکات نرم و آهسته آغاز کنید و به تدریج به سختی آن اضافه نمائید . اجرای حرکات نادرست باعث بروز هر نوع اتفاقی خواهند شد و باعث می شود تا ورزشکار از رسیدن به هدف باز بماند . بنابراین زمانی به تمرین مبادرت ورزید که در شما شور و شوق به وجود آمده باشد . همیشه این نکته را در نظر داشته باشید زمانی که شما خسته هستید انجام هر حرکتی حتی حرکت ساده باعث دلزدگی شما می شود ..بازگشت به فهرست

 

 

 روانشناسی ورزشی

ورزش عامل ایجاد فشار جسمی و روانی بر ورزشکاران است . این فشار می تواند دارای اثرات مثبت و منفی باشد . از طرفی تطابق با فشار می تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت و سازنده و در نتیجه رشد و تکامل جسمی و روحی گردد و از طرفی دیگر فشار مخرب و منفی می تواند اختلال سلامتی ایجاد نماید . ورزشکارانی که با فشار های شدید جسمی و روانی که بر آنها وارد می شود می توانند قهرمان شوند ، نیاز به آمادگی و مهارتهای ویژه جسمی و روانی دارند . یک ورزشکار تیم ملی در مسابقه ای حساس از طرف خواسته خویش در جهت کسب مقام و همچنین از طرف مربیان و مسئولین و اعضای تیم ، خانواده ، دوستان ، هموطنان ، تماشاچیان و ... تحت فشارهایشدید روانی قرار می گیرند  . لذا باید دارای توانایی های روحی وروانی خاص باشد تابتوانند در این شرایط حساس به فشارهای شدید غلبه کند  لذا باید مهارت های روانی او توسعه یافته باشد .مسائل روحی و روانی از عوامل تعیینکننده در کسب نتایج ورزشی است و لذا باید پزشک تیم و مربی توجه خاصی به آن نمایند  .

 مهارت های روانی

توسعه مهارت های روانی ذیل که مقابل آموزش می باشند . می توانند به ورزشکار کمک کند تا مهارت های ورزشی را به شکل مطلوبتر انجام دهد ، از ورزش ، بیشتر لذت ببرد و به موفقیت های ورزشی نایل آید . این مهارت هاارتباط تنگاتنگی با هم دارند و توسعه یک مهارت به پیشرفت مهارت های دیگر کمک می کند .

1)   مهارت های تصویری

2)   تنظیم فشارهای روانی

3) مهارتهای توجه

4) مهارت های تعیین اهداف

ورزشکار ابتدا باید ضعفها و قدرتهای جنبه های روانی خود را بشناسد و همچنین مربیان و پزشکان تیم باید این متغیرها را بسنجد و در این کار ورزشکار را یاری کند و سپس ورزشکار باید یاد بگیرد که چگونه مهارت های ضعیف خود را تقویت کند . باید ورزشکاران را در این امر آموزش داد . برخی از ورزشکاران طی انجام تمرینات و مسابقات مختلف ورزشی این مهارت ها را کسب کنند اما بسیاری نیز می توانند به صورت تجربی توانایی های روحی لازم را اخذ کنند ،هر چند در مورد افراد گروه اول نیز این کار به سالها وقت نیازمند است اما با آموزش  می توان این مهارت ها را با زمان کم به ورزشکاران آموخت . ورزشکار باید ابتدا اصول و روشهای کسب مهارت را یاد گرفته و تمرین کند و سپس استفاده از آنها را در شرایط رقابتی تمرین نماید تا اینکه به شکل عادی با انجام مهارت مربوط تغییرات روحی روانی مطلوب در وی ایجاد شود . برخی از مربیان جهت حذف ضعفهای روانی و رفتاری ورزشکاران فقط به صورت کلی ورزشکار را که کاملا منفعل است راهنمایی می کنند مثلا به ورزشکار می گویند «عصبی نشو» «به تماشاچی گوش بده» «آرامش داشته باش » و ... چون در این موارد  ،

روش کسب مهارت آموزش داده نشده است . کمکی به تمرکز در فردی که نمی تواند تمرکزش را حفظ کند با ایجاد اضطراب بیشتر ، باعث اختلال بیشتر توانایی تمرکز می گردد . لذا در این مورد باید به ورزشکار شیوه های افزایش تمرکز را آموزش داد . کسب مهارت های روانی به تمرین و وقت نیازمند است و نباید انتظار معجزه ای آنی  از آنها داشت . لذا مربی و ورزشکار باید درکنار تمرینات بدنی به تمرینات روحی و روانی بپردازید . با این توجه که با این تمرینات نتایج فوری به دست   نمی آید و با انجام تمرینات لازم در طول زمان معقول تغییرات مطلوب مورد نظر حاصل   می گردد . در ذیل تعدادی از مهارت های روانی توضیح داده می شود :

مهارت تجسم یا تصویر سازی :

دونده ای قبل از مسابقه به روی نیمکتی در رختکن درزا کشیده جریان مسابقه اش را ذهن مرور می کند . عواملیکه احتمالا مشکل آفرین خواهند بود را می کاود  . استراتژی هر مرحله اش را تخمین می زند و در ذهن مرور می کند ،  بخصوص مرحله پایانی را چندبار مرور می نماید ، چرا که دونده دیگری چند بار در این نقطه از او پیشی جسته است .در تصورش مسابقه را تا نزدیک نقطه پایان ، به منظور در امان ماندن از نیروی بازدارنده باد در پشت نفر اول می دودو در نزدیکیهای خط پایان به حرکتی  ضربتی از نفر اول جلو می افتد . بازیکن بسکتبال قبل از هر پرتابی به سینمای ذهنش رجوع می کند. اول توپ را می نگرد بعد معبر حلقه را و پس از آن توپ چرخنده را که به سبد می نشیند و سپس عمل خود را نظاره می کند که با حرکاتی که به بدنش می دهد . تصاویر فوق را تحقق می بخشد . در این موارد مثالهایی از تصویر سازی است این تصاویر و سینمای درونی باعث دستیابی ورزشکار به تمرکز روانی ، حس خوش بینی و اعتماد به نفس و در نتیجه انجام بهتر فعالیت ورزشی اش می گردد . تجسم تجربه ای مشابه تجربیات حسی از قبیل دیدن ، شنیدن و ... در غیاب محرکهای خارجی است . تمام تجربیات حسی واقعه ورزشی در  ذهن رخ می دهد . تجارب درونی ، در حالت تصویر سازی یا بی کم و کاست و عینا بازآفرینی و روشن می شود یا اینکه با دخل و تصرف ذهنی ، شکل جدیدی به خود می گیرد و احساس می شوند . در تصویر سازی حس بینایی بر سایر حواس غالب است ، اما طی تجسم مجموع احساس های فردی و حالات و احساس های عاطفی تجربه می گردد . تجسم در توسعه مهارت های دیگری چون مواجهه با استرس ، بالا بردن قوه تمرکز و افزایش اعتماد به نفس موثر است و به مرور استراتژی هایی که در مسابقه خاص باید دنبال شود کمک می کند . همچنین می تواند به یادگیری یک مهارت حرکتی جدید کمک نماید .

توصیه هایی در آموزش تجسم :

در تصویرسازی باید مشارکت حس های مختلف افزایش یابد. هر چه علاوه بربینایی حس های دیگر دخیل شوند وضوح تصویر افزایش می یابد ، هر قدر ورزشکار حواس بیشتری را در خلق یک تصویر به کار گیرد و هرچه میزان انگیخته شدن انفعالی او از تصویر خلق بیشتر باشد ، سودگیری بیشتر می باشد . تصویر ساز ماهر ، تصاویر را ماهرانه خلق می کند،  تحت کنترل می گیرد و آن را در خدمت رسیدن به یک هدف انتخابی ، دستکاری و تعدیل می نماید . تصاویر روشن اما غیر قابل کنترل مفید نیستند و در خدمت عملکردهای مهارتی قرار نمی گیرند . کنترل تصویر خلق شده به دو صورت تصویر درونی (تصویر سازی بدون مشاهده خود فرد مجسم می شود ) و تصویر بیرونی (فرد مانند نظاره گر بیرونی خود را می نگرد ) انجام  می گیرد . نوع درونی چون به شکل طبیعی انجام فعالیت شبیه تر است مفیدتر می باشد و قبل از تجسم باید آرام سازی ذهنی انجام شود اما بهتر است تمرینات ابتدایی در محیطی آرام و ساکت انجام گیرد . پس از کسب مهارت ورزشکار می تواند تجسم را در محیطی شلوغ و پر استرس مانند مسابقه نیز انجام دهد . ورزشکار باید علاوه بر تجسم انجام مهارت ،فرجام آن را نیز تجسم نماید. القاء حس کنترل بر تصاویر ساخته شده ،

 الزامی است و نوعی تقویت مثبت محسوب می شود . توانایی مؤثر دیگر ، کندسازی جریان  تصویر به منظور توقف بر اجزاء غلط و ضعیف مهارت می باشد .در جریان حرکت آهسته ،تصویر روشنی و وضوح بیشتری می یابد و تعمق بر بخش غلط آن ، امکان پذیر می گردد . برخی از روانشناسان مهارت های بهینه و عالی ضبط شده را انتخاب و تفکیک می کنند و سپس بوسیله ویدئو بارها آن را برای ورزشکار به نمایش میگذارند . آنگاه از ورزشکار می خواهند در حالت استراحت آن را تجسم نماید . نتایج بدست آمده از این روش شایان توجه است ..بازگشت به فهرست

 

 

 هدف چینی

مهارت هدفی چینی می تواند در ایجاد اعتماد به نفس نقش اساسی داشته باشد ، برخی پیش باوری برد را مترادف اعتماد به نفس می دانند . اینکه ورزشکار باید همیشه فکر کند که برنده خواهد شد از اصول اعتقادی ورزش آمریکایی است . این اعتقاد غلط نه تنها همیشه باعث اعتماد به نفس  نمی شود ، بلکه در بسیاری از موارد باعث ایجاد ضعف اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس بیش از حد و

 غیرواقعی می گردد . اعتماد به نفس با تصورات و رویاهای غیرواقعی مرتبط نیست بلکه با اهداف و آمال واقعی و تحقق پذیرارتباط دارد . اعتماد به نفس حقیقی ، توقعات واقعی و متناسب ورزشکار برای رسیدن به پیروزی است .

 ورزشکار دارای اعتماد به نفس متناسب :

 اهداف خود را منطبق بر توانایی های واقعی اش می گزیند و اعتماد به نفس محصول بدست آمدنی در جریان تلاش های عمدتا موفقیت آمیز فرد است و تنها بر اساس امیدی واهی بدست  نمی آید .

رشد اعتماد به نفس بایستی متکی بر پایه توسعه عملکردهای مهارتی باشد . توسعه عملکرد های مهارتی نیز در گروه هدف گزینی درست و متناسب و تلاش در جهت تحقق آنها است . وقتی ورزشکار معتقد باشد که همیشه برنده می شود یکبار شکست در وی ضعف اعتماد به نفس ایجاد می گردد به عملکردهای مهارتی اش آسیب می رسد .

 ورزشکار باید از نوعی اعتماد به نفس برخوردار باشد که فکر کند تلاش ها و زحماتش می تواند به تصحیح ضعفها و اشتباهاتش بیانجامد نه اینکه فکر کند همیشه برنده خواهد شد . برای کسب این نوع نگرش نباید ورزشکار را جهت شکستهایش تحقیر کرد . تاثیر هر شکست یا پیروزی باید با توجه به نقش آن در رسیدن به هدفی میان مدت یا بلند مدت بررسی شود . انتخاب اهداف صحیح و تلاش در راه رسیدن به آنها بر ایجاد اعتماد به نفس و توسعه توانایی های جسمانی و روانی ورزشکاران بسیار موثر است . هدف چینی غلط در پیشرفت ورزشی ایجاد اختلال می کند . کالوین پیت گلف باز برجسته و حرفه ای جهان در مورد آموختن هدف چینی چنین می گوید :« وقتی  که گلف را شروع کردم اهداف ساده و آسانی را مقابل خود قرار دادم و مرحله به مرحله آنها را دشوارتر ساختم تا اینکه هدف نهایی من که پیروزی در مسابقات «تاپ تن» بود برآودره شد . شاید دلیل اینکه در ابتدا خوب بازی نمی کردم ، این بود که هدف پیش گرفته ای بر امکاناتم داشتم ، عینا فکر می کردم که همه چیز باید در وهله اول آماده باشد تا من از مقام نود و چهار به مقام اول برسم » هدف گزینی متناسب و صحیح مزایایی دارد که در جدول مشاهده خواهید کرد .

-   اهداف عملکرد مهارتی را بهبود می بخشد .

-   اهداف ، کیفیت تمرین را بهبود می بخشند .

-  اهداف ، توقعات را واقع بینانه می سازند .

-  اهداف ، با رقابتی ساختن تمرینات ، ملال و خستگی آموزش های تمرین را    می زدایند

-  اهداف ، موجب افزایش احساس غرور ، رضایت و اعتماد به نفس می گردند .

انواع هدف :

اهداف شامل هدفهای کوتاه مدت و بلند مدت است . شعارهای اصلی المپیک (تندتر ، بلندتر و قوی تر ) دور بردارند . اما بلند کردن 425 کیلوگرم وزنه یا دویدن 100متر در ده ثانیه اهدافی کوتاه مدت هستند و اهداف کوتاه مدت مشخص و نزدیک بوده و در زمان کم قابل دستیابی هستند . اما اهداف بلند مدت مبهم و دورند.

اهداف کوتاه مدت می تواند نتیجه ای مانند بردن یک یا چند مسابقه در طول فصل یا مهارتی و عملکردی باشد .

 اهداف عملکردی ، منحصر و محدود به نیل و سطح مشخصی از رفتارهای اجرایی و عملی می باشد . مانند رسیدن به بهره گیری 90% از پرتابهای آزاد و یا دویدن صد متر زیر ده ثانیه

اصول انتخاب هدف :

جهت چیدن صحیح اهداف باید اصول ذیل رعایت شود :

-  اهداف را عملکردی و اجرایی ترتیب دهید نه نتیجه ای .

- اهداف باید تلاش انگیز باشد ، نه چندان ساده که به آسانی دست یافتنی باشند

-  اهداف را واقعی ، مقابل حصول و غیر رویایی انتخاب نمایید .

-  اهداف را جزئی مشخص و غیرکلی انتخاب نمایید .

-   اهداف را کوتاه مدت انتخاب نمایید نه بلند مدت

-   بیش از اهداف تیمی روی اهداف فردی تاکید نمایید .

دستیابی به اهداف نتیجه ای توسط ورزشکار قابل کنترل نیست چرا که به عوامل مختلفی چون شرایط محیط ، عملکرد داور ، هم تیم ها و مربی ، شانس و ... بستگی دارد . وقتی ورزشکار با تعیین اهداف نتیجه ای ، رسیدنبه هدف و در نتیجه اعتماد به نفس  خود را بر اساس پیروزی پی می ریزد اعتماد به نفس او وابسته به عملکرد دیگران و شرایط محیط خواهد بود.

با جایگزینی اهداف عملکردی به جای نتیجه ای و اعتماد به نفس پایدار و مستقل از پیروزی یا شکست در ورزشکار ایجاد می شود . پیروزی باید اینگونه ،تعریف شود که « موفقیت یعنی یپشرفت و بهبود کیفیت عملکردهای مهارتی و نه برتری یافتن بر مهارتهای دیگران » ورزشکاران بزرگ هر برد یا باختی را پایه قطعی درباره خود قرار نمی دهند و این پیش شرط لازم رشد یافتن و به تعادل رسیدن است . قهرمانان بزرگ اهدافشان بزرگ است و واقع بینانه اهداف واسط و مرحله ای را جهت میل به آنها در پیش می گیرند و باخت در عزم آنها به سوی اهداف بزرگ تاثیری ندارد.

کارل لوئیس قهرمان دوهای سرعت می گوید : « من از نوع ورزشکارانی هستم که نگران برد و باخت نیستم فقط نگران ناتوانایی در بروز آن سطحی از عملکرد هستم که در توانم نهفته است . تا زمان رسیدن به سطح کیفی مورد نظرم ،در مسیر توقفی نخواهم کرد ، شعار مرسوم و متداول امروز این است « برد و باخت مهم نیست ، چگونه بازی کردن مهم است » وضع اهداف عملکردی پایه و اساس برنامه آموزشی هدف چینی است .

 رسیدن به هدف تعیین شده نوعی پاداش است لذا باید هدف دست یافتنی باشد . اهداف بسیار سخت ورزشکار را نسبت به آن مأیوس می کند و انگیزه ورزشکار را از بین می برد . از طرفی ساده بودن هدف باعث توسعه کمتر مهارت می گردد . هنر مربی تعیین هدفی است که حداکثر انگیزه را ایجاد نماید . جهت تعیین اهداف رقابتی سطح مهارت های کنونی (ترجیحا یک یا دو هفته قبل ) باید مدنظر باشد . بهتر است اهداف به صورت پلکانی طراحی شوند .  هر پله کمی دشوارتر از پله قبلی باشد .

نگرشی پلکانی به هدف چینی :

این روش فرصت دریافت پاداش رسیدن به هر پله را به ورزشکار می دهد و موجب تقویت انگیزه و تحکیم اعتماد به نفس او می گردد . پیشرفت پلکانی لزوما همیشه رو به بالا نیست . گاهی یک یا دو پله سقوط ایجاد می گردد و گاهی جهش هایی نیز مشا هده می شود . اهداف نباید در فاصله خیلی دوری در آینده تعیین گردند . فقط برنامه ریزی جهت دستیابی به اهدافی که نهایتا سه یا چهار پله بالاترند و تحقق آنها در محدوده زمانی یک ماه آتی رخ می دهد توصیه می گردد .اهداف باید محدود و مشخص باشند و توقع از ورزشکار واضح و روشن باشد مانند :

-   بدست آوردن زمان سه دقیقه و 57 ثانیه در مسابقه دو 1500 متر در روز یکشنبه

-   محدود ساختن شوتهای آزاد مهاجم مستقیم ، به تعداد سه شوت در روز یکشنبه

-  یادداشت و ضبط حداقل 50% از افکار منفی امروز و سپس صرف 20 دقیقه وقت در غروب جهت تعویض این افکار با افکار مثبت

همانگونه که می دانید هدف چینی مستلزم خلق روشهای ویژه اندازه گیری رفتار خاصی از رفتارهای ورزشکار می باشد .اهدافی که مدتی بیش از یک ماه را در برگیرند به سمت ابهام ،

  غیر واقعی شدن یا دشواری بیش از حد سیر می کند . ورود تعداد زیادی از متغیرهای پیش بینی شده یا نشده مانند بیماری ، بحران های زندگی ،شرایط محیطی و ...

 اهداف بلند مدت را دست نیافتنی می سازد . اهداف کوتاه مدت خصیصه انگیزه بخشی و جهت دهی دارند .

 اهداف بلند مدت آن چنان دورند که خصیصه انگیزه بخشی و جهت دهی آنها ضعیف است . اهداف تیمی

 معمولا بلند مدت و نتیجه ای هستند لذا معمولا نسبت به اهداف فردی نمی باشند . اما این اهداف در ورزشهایی

 مانند فوتبال و والیبال که نیاز به سطح بالایی از همکاری و انطباق دارند مهم است در این موارد نیز باید دقت شود که

 اهداف فردی ورزشکار در درون اهداف تیمی به روشنی مشخص شود و نیز اهداف تیمی با اهداف فردی بازیکنان در تضاد نباشد .

 اهداف نیز بهتر است عملکردی انتخاب شوند .

پس از آموختن اصول فوق باید نوع فعالیت مورد تجزیه و تحلیل قرار دارد و راهی جهت اندازه گیری و سنجش فعالیت پیدا کرد ،

 سپس اهداف واقعی ، مبارزه انگیز ، مشخص و محدود مربوط به عملکرد را مشخص نمود و با توجه به عملکرد ورزشکار

 در دو هفته قبل از زمان لازم جهت نیل به هر هدف را تعیین کرد ..بازگشت به فهرست

 

 

مقابله با استرس

روشهای مختلفی جهت مقابله با استرس وجود دارد . مانند استفاده از ماساژ دادن و گوش دادن به موسیقی آرام ، خوابیدن در وان آب گرم ، هیپنوتیزم ، یوگا ، آرام سازی و ... این روشها بر تغییر سه عامل ذیل دخیل در بروز استرس شامل محیط استرس آمیز ، سطح انگیختگی و افکار منفی موثرند .

 

تغییر شرایط استرس زای محیط بر محرک طبیعی ، روش های آرام سازی جسمانی بر سطح انگیختگی و روشهای شناختی بر افکار منفی موثرند .انگیختگی در واقع یک پاسخ آموخته شده به وقایع محیطی پیشین است که با محرک محیطی کنونی بروز می کندلذا قبل از اینکه افکار منفی شروع شوند انگیختگی شکل می گیردو زمانی که ورزشکار در جستجوی علت انگیختگی بر می آید سیر افکار منفی به سویش هجوم می آورند و احساس استرس را در او دامن می زنند .مثلا ورزشکار به رخت کن وارد  می شود به موازات ورود احساس می کند عضلاتش منقبض شده ، قلبش تند می زند ، کف دستش عرق کرده و غیره (ایجاد انگیختگی ) این علائم به علت تداعی مسابقات مهم گذشته ایجاد می گردد .بروز علایم فوق در زمان مسابقات مهم باعث ایجاد پاسخ شرطی علائم مذکور در محیط رختکن شده است .انگیختگی باعث رهنمون شدن ورزشکار به خاطرات استرس آور گذشته ، ایجاد افکار منفی و تشدید علائم استرس می گردد .

 روشهای مقابله با استرس در این طرح ، شامل آرام سازی جسمانی است تا فرد بتواند در مقابل محرک استرس آور به جای انگیختگی ، پاسخ آرامش جسمانی را تجربه نماید . آرام سازی باعث می شود پاسخ شرطی شده ورزشکار در مقابل  محرک محیطی که به صورت سطح انگیختگی بالا می شود از بین برود .مثلا ورزشکار با دیدن حریفان که در حال گرم کردن هستند (محرک محیطی)با خود فکر می کند که هرگز نمی تواند بر چنین حریفی پیروز شود و به احتمال زیاد شکست خواهد خورد ( افکار منفی ) سپس احساس می کند

 ضربان قلبش تند می زند ، زانوهایش سست شده و ... (افزایش سطح انگیختگی ) ، روش مقابله با استرس در این جا متوقف ساختن افکار منفی است .

تغییر عوامل استرس زای محیطی :

دو تغییر اساسی در محیط می تواند میزان ایجاد استرس را کاهش دهد . این دو شامل کاهش عواملی که ایمنی خاطر را از بین می برد و دوم کاهش اهمیت پیامدها می باشد .یکی دیگر از علل ایجاد استرس ، اهمیتی است که فرد به پیامدهای واقعه می دهد .

حذف افکار منفی :

افکار منفی و تردید آمیزی که ورزشکار را قبل و طی مسابقه مورد هجوم قرار می دهد . باید حذف شوند .مثلا مدافعان تیم ما ضعیف هستند ، حریف ضعفی ندارد ، حریف کاملا بر خود مسلط است و حتما اشتباه نمی کند. اما نقاط ضعف ما زیاد است و ... این افکار باید با افکار مثبت جایگزین گردند ، اما باید دقت شود که افکار مثبت تا حدالامکان واقع گرا باشند . قدم اول در حذف افکار منفی پیدا کردن آنها است . سپس باید با فرمان ایست افکار منفی را متوقف ساخت

  و آنگاه با افکار مثبت جایگزین نمود بهتر است ورزشکار را با شرطی کردن خود نسبت به یک علامت یا نشانه مشخص توقف افکار منفی را شروع نماید و مثلا با تجسم فرمان ایست ، مشت کردن انگشتان و با تجسم پرچم قرمز و ... افکار منفی را قطع و سپس آن را با افکار مثبت جایگزین نماید .

روشهای جسمانی مقابله با استرس این روشها با کاهش سختی عضلات و انگیختگی باعث کاهش استرس می گردند .

.بازگشت به فهرست

 

تصویر سازی

در این روش ورزشکار با تصویر سازی خود را در محیط و شرایط آرام بخش که قبلا طی تمرین آن را تجربه کرده است مجسم می کند . مثلا فردی خود را در کنار دریا در حالی که روی ماسه ها دراز کشیده است و به صدای موزون امواج گوش می دهد و کاملا راحت و آرام است تجسم نماید . جهت تمرینات اولیه ورزشکار باید ابتدا در حالتی کاملا راحت قرار بگیرد . مثلا به پشت دراز بکشد و چشمانش را ببندد و سپس در حالیکه عضلاتش را کاملا شل کرده است . بصورت عمیق نفس بکشد و به آرامی بیرون دهد . آنگاه باید خود را در مکان و حالتی آرام بخش تصور کند . باید سعی کند شرایط محیط آرام بخش را با تمام حواس احساس نماید . مثلا صداها ، بوها و ... را حس کند . سپس با تمرین باید سعی کند بتواند سرعت خود را در این شرایط حس نماید .آنگاه باید تصویر سازی را در محیط استرس زای خفیف تمرین کند و کم کم در محیط های پراسترس نیز تمرین نماید .آنگاه در این شرایط استفاده کند . مثلا جکی استوارت قهرمان اتومبیل رانی جهان قبل از مسابقه در اتومبیلش می نشست و بدنش را مانند بالون در حال پرواز تصور می کرد و هوا را از سینه اش بیرون می فرستاد و احساس آرامش می کرد ..بازگشت به فهرست

 

 

استرس و فشار عضلانی

آرامش معمولا به خذف و یا کاهش فشار یا تنش اطلاق می شود . برای منظور ما ، این کلمه به معنی استفاده از فشار

 و یا توانایی عضله در رها شدن از فشار انقباضی می باشد .

فشار عضلانی ممکن است به طور فیزیکی و از طریق ورزش و یا به طریق روانی – هیجانی ایجاد شود . اشکالات هیجانی

 در عملکرد منعکس شده ، خود را با افزایش فشار عضلانی نشان  می دهد . علل بسیاری زیادی برای ایجاد این فشار وجود دارد :

معمولا خستگی طبیعی ، خستگی مزمن و فعالیت بیش از حد جزء این عوامل اصلی هستند . قبل از ایجاد آرامش لازم است که علت فشار بررسی شود .

در ورزش ما به آزاد کردن فشارهای موجود در عضله چه از طریق فیزیکی و چه از طریق روانی توجه داریم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
بدنسازی باکش ورزشی
جمعه 11 ارديبهشت 1394 ساعت 22:20 | بازدید : 229 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

ورزش با کش (TRX ):

TRX مخفف Total-body resistance exersice هست که به معنی‌ تمرینات استقامتی تمام بدن می‌شه. ما در تمرینات با وزنه خود عضله را تقویت می‌کنیم در تمرینات هوازی مدت زمان استقامت خود عضله را تقویت می‌کنیم در تمرینات با TRX عضله هایی که برای اتصال به بافت استخوانی و بافت عضله‌ای به کار برده می‌شه را تقویت می‌کنیم این عضله‌ها در بیشتر افراد ضعیف هستند.ِ دلیل این که هیچ وقت فشار روی این عضله وارد نشده این هست که هیچ وقت شما حرکات قدرتی‌،استقامتی و تعادلی را همزمان با هم کار نکردین ولی‌ در این ورزش همزمان با استقامت و قدرت تعادل زیادی را ورزشکار باید تحمل کند، ابزاری که در این ورزش هست بند‌های محکم و کلفتی‌ هست که تا وزن ۱۸۰ کیلو رو تحمل می‌کنه این ورزش در این اواخر طرفدار‌های بسیاری را به خودش گرفته که روز به روز هم داره بزرگتر میشن، به دلیل فضای کمی‌ که این ورزش می‌خواد و اینکه وسیله‌های انجام حرکت این ورزش به راحتی‌ در یک کیف جا می‌شه و فرد ورزشکار در هر زمان و هر محیطی‌ میتواند حرکت ورزشی خود را انجام دهد.

 دوستان عزیز باکلیک کردن روی لینک زیر میتوانید کلیپ بدنسازی باکش راتماشاکنید.

http://judovarzeshebartar.mihanblog.com/post/25

تمرینات عضلات پشت با باند کشی

تمرینات عضلات پشت

- کشش پارو از جلو

Band Row - Standing; Low

کشش پارو از کنار با یک دست

 

Band Row - Standing; Low; One Arm

کشش پارو نشسته روی زمین

Band Row - Seated

کشش پارو نشسته روی صندلی

Band Row - Seated; High

باز کردن دست به کنار ( پرواز افقی )

Band Back Fly - Standing

پرواز در حالت خمیده

Band Back Fly - Bent-Over

پرواز معکوس روی زمین

Band Back Fly - Lying

پائین آوردن دست ها از بالا

Band Pulldown - Arms Extended

کشش دست و پای مخالف

Band Arm-Leg Extension

تمرینات عضلات پا با کش بدنسازی

تمرینات عضلات پا

کشش پا

Band Leg Extension

اسکوات پا

Band Squat

لانپ به عقب

Band Stationary Lunge

ابداکشن هیپ

Band Hip Abduction

باز کردن و کشش جانبی مچ پا

Band Ankle Eversion

بالا آوردن و کشش عمودی مچ پا

Band Calf Raise

تقویت عضلات سینه

پرس ایستاده با یک دست افقی

Band Chest Press

پرس ایستاده با یک دست مایل از پائین به بالا

Band Chest Press - Incline

پرس ایستاده با یک دست مایل از بالا به پائین

Band Chest Press - Decline

پرواز افقی با یک دست از کنار

Band Chest Fly

پرواز مایل با یک دست از پائین به بالا

Band Chest Fly - Incline

پرواز مایل با یک دست از بالا به پائین

Band Chest Fly - Decline

تمرینات ورزشی با کش بدنسازی تقویت عضلات دست

 

کشش جلو بازو با آرنج عمودی

Band Biceps Curl

کشش جلو بازو با آرنج افقی

Band Biceps Curl - Preacher

کشش پشت بازو به بالا

Band Triceps Extension

کشش پیت بازو به پائین

Band Triceps Pushdown

کشش مچ دست در حالت نشسته

Band Wrist Curl

باز کردن مچ دست در حالت نشسته

 

Band Wrist Extension

 

تمرینات عضلات شکم

دراز و نشست از بالا به پایین

 

Band Crunch

دراز و نشست مایل از طرفین

Band Twisting Crunch

کشش مایل روی زانو از بالا به پایین

Band Twisting Crunch - Kneeling

کشش مایل با دست بسته در حالت ایستاده از طرقین

Band Trunk Rotation

کشش مایل با دست باز در حالت ایستاده

Band Trunk Rotation - Arms Extended

کشش مایل با دست باز در حالت ایستاده از پایین به بالا

Band Trunk Rotation - Arms Extended; Low to High

کشش کناری با دست بالا

Band Side Bend

دراز و نشست از بالا به پایین

 

Band Crunch

دراز و نشست مایل از طرفین

Band Twisting Crunch

کشش مایل روی زانو از بالا به پایین

Band Twisting Crunch - Kneeling

کشش مایل با دست بسته در حالت ایستاده از طرقین

Band Trunk Rotation

کشش مایل با دست باز در حالت ایستاده

Band Trunk Rotation - Arms Extended

کشش مایل با دست باز در حالت ایستاده از پایین به بالا

Band Trunk Rotation - Arms Extended; Low to High

کشش کناری با دست بالا

Band Side Bend



:: موضوعات مرتبط: بدنسازی باکش , ,
:: برچسب‌ها: دانلودبرنامه , دانلود برنامه بدنسازی , برنامه بدنسازی , رایگان , کش , بدنسازی , برنامه تمرینی , بدنسازی کش , اکادمی کیوکوشین , شیهان رضیئی , باشگاه , کوثرشرق , مسعودیه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 16:30 | بازدید : 109 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

تمرینات طلایی

IST8586

اگر تمریناتتان تکراری شده است ، بخوانید

برای همه ما پیش آمده که تمریناتمان تکراری بشود ، بدن معمولا پس از یک سیکل هشت الی ده هفته ای با تمرینات وفق پیدا می کند ، پس از این مدت بدن تحت فشار قرار نمی گیرد و مسلما هم پیشرفتی حاصل نمی گردد .

برای ایجاد تغییر در تمرینات ، بد نیست پس از گذر از یک سیکل چند هفته ای ، به طور کلی نوع تمرینات  تغییر کنید ، مثلا یک سیکل پر از انواع و اقسام تمرینات هوازی ، یک سیکل پر از انواع و اقسام حرکات ایستا و نیمه قدرتی تا تمام قدرتی ، یک سیکل پر از انواع تمرینات فاز رزمی و فایت طراحی و سپس اجرا کنید . اما در نهایت بازهم پس از مدتی ، ممکن است به این مدل سیکل تمرینی هم عادت کنیم ، باید در این حالت چه کرد ؟

در این پست به صورت رایگان دو برنامه تمرینی سنگین و کارآمد را به شما معرفی می کنیم .

طراحی ایستگاه

تمرینات ایستگاهی از دسته تمریناتی هستند که بالاترین فشار را بر بدن متحمل می کنند ، معمولا تمرینات ایستگاهی با درگیر کردن گروهی از عضلات بزرگ و کوچک بدن ، ضمن آنکه کالری سوزی بالایی دارد ، فشار زیادی بر عضلات وارد کرده و می تواند استقامت ، توانایی تنفسی و توان کلی بدنی شما را بالا ببرد و نتایج مثبتی حاصل کند ضمن آنکه شما را از تمرینات تکراری خلاص می کند . تمرینات ایستگاهی می تواند طیف وسیعی از انواع تمرینات را شامل شود ، تمرینات هوازی ، بی هوازی ، انفجاری ، پلایومتریک ،تمام استقامتی ، کاردیو و….

cruz-training-0331

 برنامه تمرین شماره یک

در این برنامه که متناسب با فایترهای آزاد ام ام آی طراحی شده است ، شش ایستگاه معرفی می کنیم شما باید در تایم کوتاهی ، تمام ایستگاه را زده و برنامه را دو یا سه بار تکرار کنید .

ایستگاه اول : شما به مدت پنج دقیقه با سرعت بالا ، طناب می زنید ، بدون کوچکترین مکثی .

 ایستگاه دوم : برای دو تایم یک و نیم دقیقه ای ، اجرای پشت سرهم و بدون مکث (با سرعت و قدرت بالا) ضربات ، پانچ ، هوک چپ و راست ، آپرکات به همراه دمبل در دستان (دمبل سبک تا نیمه سنگین) و همچنین در خلال ضربات دست گفته شده اجرای حداقل شش بار از ضربه ی زانوی مستقیم در شکم حریف یا همان کائو ترونگ یا کااو ترونگ یا هیزاگری و…. !

ایستگاه سوم : حرکت شنا روی سر مشت (برای افزایش فشار پیشنهاد میشود با کوله پشتی پر شده از وزنه (در حد توان رزمی کار) انجام شود ) . تعداد انجام حرکت شنا روی سرمشت بسته به رکورد تمرینی شما دارد ، باید از آنچه که در تمرین می زنید بیشتر انجام دهید تا به عضلات بدن شوک وارد شود و فشار بیشتری را متحمل گردد . اما کف تعداد 60 حرکت است . دو ست 30 تایی . بین هر ست 30 ثانیه مکث .

IMG1756

ایستگاه چهارم : دوی سرعت . یک مسیر کوتاه را انتخاب کنید . حداقل چهار بار ، مسیر کوتاه را با نهایت سرعت ، استارت زده و بدوید . (اگر بدن آماده ای دارید بهتر است تا یک لاستیک سنگین را با باند مخصوص به بدن خود متصل کرده و بعد به انجام ایستگاه مبادرت کنید . )

ایستگاه پنجم : سه ست 60 تایی . بین هرست 40 ثانیه مکث – جامپینگ جک با دمبل کوچک ( حرکت پروانه با دمبل کوچک ) . حرکت پروانه را نود درصد افراد اشتباه انجام می دهند و به همین دلیل بعنوان یک حرکت ساده ی بی فایده بعنوان گرم کردن مورد استفاده قرار می دهند در صورتی که اگر شکل صحیح انرا انجام بدهید ، یعنی بدن صاف و کشیده ،پاها را به اندازه کافی باز کنید ، با سرعت زیاد باز و سپس جمع کنید ، آرنج قفل شده بماند و دست ها صاف و بدون کوچکترین خمیدگی با سرعت خیلی بالا در حرکت باشند ، خواهید دید که چه تعداد از عضلات را درگیر کرده و فشار خوبی بر روی عضلات وارد می کند .

ایستگاه ششم : دوست 30 تایی پرش پا جمع با وزنه پا . وزنه های مخصوص رزمی کاران را به پاهای خود ببندید و30جهش ساده روی پنجه پا انجام دهید : بدن صاف و کشیده ، با هربار جهش ، سعی کنید دستها صاف و کشیده بالا رفته و هردوپا همزمان در سمت سینه یا شکم کاملا جمع شود ، فرود بایستی نرم و کنترل شده باشد تا مفاصل آسیب نبینند .

Fighting-8

برنامه تمرینی شماره دو

ایستگاه اول : به صورت سایه زنی با سرعت و قدرت بالا (چنانچه بدنی اماده دارید می توانید دمبل سبک یا نیمه سنگین به دست بگیرید) ، ضربات پانچ ، هوک چپ و راست ، آپرکات ، ضربات لفت و رایت مستقیم به همراه ضربات آرنج و زانو را در سه ست یک و نیم دقیقه ای اجرا کنید .

ایستگاه دوم : یک کوله پشتی پر از وزنه را بر دوش انداخته (اگر سرشانه ها و عضلات کول و بازو ی قدرتمندی ندارید و نگران آسیب دیدن مهره های گردن هستید دمبل سبک به دست بگیرید) . حالا نوبت اجرای حرت ترکیبی اسکوات ، کیک است . اسکوات کیک ، به معنای آن است که یک حرکت اسکوات را اجرا کرده و با هردوپا ، ضربه ی فرونت کیک یا ضربه ی مای گری اجرا کنید . ضربه ای که به صورت مستقیم با سینه پا به صورت یا سر و گردن حریف اصابت می کند . مراقب درجه خم شدن زانو ها باشید (فقط نود درجه)، به هیچ عنوان در این تمرین زانوها درد نمیگیرند . اگر پس از بار دوم احساس درد در زانو پیدا کردید مطمئن باشید که اشتباه تمرین می کنید . دو ست پنجاه تایی . بین هرست یک دقیقه استراحت .

9655_orig

ایستگاه سوم : ده مانع ، با فاصله ای متناسب با کف پایتان ، پشت سرهم دیگر روی زمین بچینید ، ارتفاع مانع ها باید ، از کم به زیاد باشد ، با پرش های جفت کوتاه و سریع از روی موانع پشت سرهم بپرید . سه ست سه تایی این کار را انجام دهید . یعنی هر ست شامل سه بار ، پرش رفت و برگشت ، می شود . آخر هر ست ، باید 15 شنا روی سر مشت انجام شود . بین هرست ، چهل ثانبه استراحت .

ایستگاه چهارم : سه ست یک دقیقه ای ، روبه روی کیسه ایستاده و با تمام توان و سرعت کیسه زنی کنید .

بین هرست سی ثانیه استراحت .

ایستگاه پنجم :  تمرین پله زدن . اگر پله در محل تمرین شماست ، دوست دو دقیقه ای ، از پله ها بالا و پایین شوید (اگر مشکلی در مفصل زانو ندارید) و اگر پله در دسترس نیست از یک استپ کمک بگیرید . حد فاصل پله ها  نباید زیاد باشد . حدود 15 سانتی متر فاصله هر پله با پله دیگر . استپ هم 15 سانتی متری باشد . اگر از استپ استفاده می کنید سه ست 2 دقیقه ای با سرعت بالا پله بزنید . بین هر ستیک دقیقه استراحت .

ایستگاه ششم  : این ایستگاه اختیاری است ، اگر بارفیکس در محل تمرین شما هست ، تمرینی مرکب به این صورت انجام دهید که به صورت دو ست شانزده تایی حرکت مرکب بارفیکس + شکم خلبانی را انجام می دهید . یعنی یک بارفیکس می روید و پس از آن ، درحالیکه از بارفیکس آویخته هستید ، پاهارا صاف کرده و تا جایی که می توانید بالا بکشید . باید در انتهای هرست هشت بارفیکس و هشت شکم خلبانی بروید .

پس از هر ست یک دقیقه استراحت .

تهیه و تنظیم : وب سایت مبارز ویژه

اخطار : کپی مجاز نیست ! مگر با ذکر نام کامل وب سایت  مبارز ویژه و آدرس کامل سایت . در غیر این صورت از طریق پلیس سایبری پیگیر حقوق نشر مطالب خواهیم بود .

شاد و رزمی کار باشید .

UFC 153: Silva v Bonnar



:: موضوعات مرتبط: برنامه تمرینی طلایی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
استاندارد های یک فایتر حرفه ای
چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 16:21 | بازدید : 406 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

استاندارد های یک فایتر حرفه ای

35411d0ca18d11fa9e064af24c9c7cc6-d4y7r3o

چقدر به یک فایتر حرفه ای نزدیک هستید ؟

 

تا صحبت از دنیای حرفه ای ها می شود ، همه به این نکته می اندیشند که حرفه ای بودن یعنی مدال ، مسابقه و فایت های عالی ! این تفکر تا حدود زیادی درست و منطقی است اما آیا به این اندیشیده اید که پشت پرده فایت های عالی و مدال آوری ها چه اموری قرار دارد ؟ آیا فقط تمرین است که باعث میشود یک فایتر حرفه ای دارای عملکرد موفقی شود ؟! خب…قطعا این طور نیست . این مقاله را بخوانید و مقایسه کنید که چقدر از استاندارد های فایتر های حرفه ای دور هستید ؟

عملکرد ، روی برنامه ریزی

حرفه ای ها برای تمام امور زندگی خود برنامه ریزی منظمی دارند ، فقط داشتن برنامه مهم نیست ، شما می توانید بهترین برنامه جهان را برای زندگی خود تنظیم کنید اما تا به جز به جز آن عمل نکنید هیچ فایده ای ندارد . حرفه ای ها به برنامه ریزی زندگی خود پایبند هستند و به تمام نکات آن عمل می کنند .

این برنامه شامل چه نکاتی است ؟

تنظیم زمان خواب

به موقع می خوابید ؟قطعا پاسخ بسیاری از شما ها فایترهای محترم خیر است . حضور شبکه های اجتماعی و استقبال گسترده کاربران از آنها قطعا سهمی مهم از استراحت شما را مال خود کرده . فایترهای حرفه ای زود می خوابند ، خواب با کیفیتی دارند و صبح ها به موقع و زود از خواب برمی خیزند . آنها بشدت پایبند به زمان استراحت خود هستند . عدم داشتن ساعات کافی از خواب شبانه باعث فرسایش و تحلیل شدید قوای بدنی در دراز مدت می گردد . تاثیر منفی بر روی انگیزه شما داشته و باعث می شود تا دائما خسته و کسل باشید و میل به انجام هیچ کاری را نداشته باشید .

165c1ca679faca15adaa2ea0dcd8b670

چکاب وضعیت سلامتی

آخرین باری که آزمایش خون دادید را به خاطر دارید ؟ احتمالا بخاطر تجویز یک پزشک برای تشخیص بیماری بوده است ! نه چک کردن وضعیت سلامتی ! فایتر های حرفه ای در دنیای بین المللی فایت ، اغلب ماهی یکبار یا دوماهی یکبار آزمایش خون می دهند و وضعیت سلامتی خود را به کمک یک پزشک مجرب بررسی می کنند . آنها باید بدانند سطح فاکتور های موجود در خون نرمال هست یا نه . کمبود هر فاکتور تاصیر سو بر وضعیت سلامتی فایترها دارد چرا که آنها اغلب با زد و خورد ها و تمرین های طاقت فرسا سروکار دارند و باید تن و بدنی سالم داشته باشند .

تغذیه سالم

آخرین باری که تنقلات خوردید کی بود ؟ چند دقیقه پیش ؟! قبول دارم که زندگی بدون تنقلات سخت است ، شاید اصلا جالب نباشد که شما نتوانید یک پاکت چیپس را هنگام تماشای فیلم مورد علاقه تان بخورید یا اینکه در کنار فنجان قهوه یا چای گرمتان یک دونات نرم و تازه شکری دلچسب با سس خامه و شکلات نوش جان نکنید اما چه میشه کرد ؟ خوراکی های فرآوری شده ، چرب ، شور ، شیرین ، خامه ای و.. دشمن عضلات تراش خورده و عدد و رقمی که ترازو نشان می دهد هستند . حرفه ای ها یک شعار ثابت و معروف دارند : eat clean, healthy and less سالم ، پاک و کمتر غذا بخوریم ! شعار قشنگی است . چقدر رعایتش می کنید ؟

تمرین منظم و با برنامه 

فایتر های بزرگ درست و اصولی تمرین می کنند ، نه به این معنا که همیشه شدید و طاقت فرسا تمرین می کنند ، آنها همیشه تمرین می کنند ، تمرین می کنند برای آنکه آماده باشند ، برای لاغری ، برای تنبیه ، برای جبران پرخوری و برای هیچ علت دیگری تمرین نمی کنند ! آنها تمرین می کنند چون علاقمند به تمرین هستند . گاهی شدت تمرین واقعا بالاست و زمان زیادی هم دارد ، گاهی شدت متوسط و گاهی ملایم است اما هرگز قطع نمی شود . آنها هرگز باشگاه و تمریناتش را فدای بهانه های پوچ نظیر گرفتاری کاری ، کمبود وقت و نداشتن مکان مناسب و فعالیت های مختلف مثل خرید کردن و… نکرده اند و بهترین بودن در این برهه زمانی که هرروز چند ستاره بااستعداد و قدرتمند ظهور می کند ، پاداش این طرز رفتار آنهاست .

1e142b985c2239d65e75b16a0f5074b8

بها دادن به وضعیت روحی

شاید فایت در هنرهای رزمی کمی به نظر خشن باشد (که ما مخالفیم !) اما این بدان معنا نیست که فایتر ها انسانهای خشنی هستند ، فایتران حرفه ای همیشه به وضع سلامت روحی خود بها می دهند و اغلب یک مشاور روانپزشک مجرب دارند تا از استرس ها ، سختی های کار ، ناراحتی ها و… خود با وی صحبت کرده و راه چاره درست و منطقی را بشنوند ، حتی اگر برایتان سخت است یک مشاور روانپزشک داشته باشید ، به وضع روحیتان بها دهید ، تلاش کنید تا روحیه ای سالم و شاد داشته باشید تا خوب پیشرفت کنید .

فرصت دادن

هیچ فایتر بزرگی نیست که شکست را تجربه نکرده باشد ، هیچ فایتر بزرگی نیست که آسیب دیدگی های دردناک و گاهی شدید را تجربه نکرده باشد . تنها فرق آنها این است که پس از هرشکست بجای ناامیدی و عدم تلاش ، مصمم تر شده و بیشتر می جنگند ، آنقدر روند کاری خود را زیر ذره بین می برند و آنالیز می کنند تا عیب کار را متوجه شده و در صدد رفع آن اقدام می کنند . هیچ فایتر بزرگی هنگامی که آسیب دیدگی دارد سر تمرین حاضر نمیشود ، آسیب دیدگی خود را تشدید نمی کند و به خود فرصت بهبودی می دهد .

آنها همواره جدی اند

جدی بودن فقط به گره میان ابروها و نخندیدن نیست ! فایتران بزرگ همیشه جدی اند در هر کاری ، هنگامی که تمرین می کنند به هیچ موضوع متفرقه ای نمی پردازند ، با تمام وجود تمرین می کنند ، گوش به زنگ صدای مربی خود هستند ، تشنه شنیدن عیب های خود هستند ، از برنامه کاری و تمرینی خود هرگز کم نمی گذارند ، لحظاتی که فشار تمرین بالاست و آنها را مجبور به ترک تمرین می کنند ، جدی تر و پر تلاش تر زحمت می کشند و با هیچ عامل بازدارنده و منفی شوخی ندارند و در مسیر خود می جنگند ، هیچ حریفی را دست کم نگرفته و همواره خودشان هستند ! چه در مقابل حریف ضعیف و چه در مقابل حریف قوی

38f89f78d2c9e7c114c52d1d35224b35

مکتوب کردن وضعیت تمرینات و آنالیز آنها

حرفه ای های جهان فایت ، همواره برداشت های مکتوب از روند تمرینی خود دارند ، ذکر می کنند که چگونه تمرین کرده اند ، چه مقدار از برنامه را اجرا کرده اند ، اعمال تمرینی شان با چه کیفیتی همراه بوده و در پایان با دقت آنرا خوانده و آنالیز می کنند تا نقص های آنرا شناسایی کنند .

بررسی عملکرد حریفان نسبت به خود

مربیان فایتران بزرگ همواره حریفان قوی و ضعیف فایترشان را مورد بررسی قرار می دهند ، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی می کنند ، عملکرد آنها را با عملکرد فایترشان مقایسه می کنند تا اختلاف سطح کار را متوجه شوند و تمرینات فایتر را همواره به روز نگه می دارند .

شاد و پیروز باشید .

تهیه و تنظیم : مدیر سایت .

اخطار : هرگونه کپی برداری از مطالب سایت ، بدون ذکر آدرس و نام کامل سایت ، پیگیری شدید و جدی قانونی مارا به دنبال دارد .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نقش تغذیه در فایت 2
چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 16:11 | بازدید : 201 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

 

نقش تغذیه در فایت 2

nci-vol-2397-300

درست و به اندازه خوردن ! مسئله این است

 

ما همه چیز را فدای طعم می کنیم ، نمک زیاد می زنیم ! چون خوش نمک می پسندیم ، مواد سالم را سرخ کرده می خوریم چون آبپز نمی پسندیم ! تنقلات و فست فود بی فایده و مضر می خوریم چون طعمشان را خیلی می پسندیم ! خلاصه فقط طعم ! همین ! و از رژیم غذایی مان هم انتظار معجزه خدادادی داریم ! همیشه جوان و سرحال نیستید که با تغذیه ی ناسالم بازهم فایتر سرحال و با نشاطی باشید . ویلی بورن ، فایتر فوق العاده ای که این روزها خیلی از کهنه کارها، اسمش را قسم راستشان کرده اند ، بر طبق گفته خودش و تایید ادعایش توسط پزشکانش ، فرصتی برای استراحت کافی ندارد ، باید علاوه بر کیلومترها دویدن و ساعتها تمرین رزمی ، کار کند و شب ها تا نزدیکی صبح به شغل دوم مشغول است تا بقول خودش بتواند آینده همسر و تنها دخترش را تامین کند ، با این حال او حتی می تواند شانزده دقیقه یا بیشتر بیشتر ، فایت فرسایشی را به خوبی مدیریت کند .

خودتان آشپز شوید

مسخره بود ؟! آه بله ! صحیح است ! شما یا یک دانشجو ، محصل یا فرد شاغل هستید و فرصت هیچ کاری را ندارید ! و اصلا نمی توانید آشپزی کنید ، پس تنها کار ، این است که با سختگیری و تاکید موکد ، از فردی که برایتان غذا طبخ می کنید ، ذکر کنید که غذاها را صحیح آماده کند .

یعنی چه ؟!

یا سلامتی دائم را انتخاب کنید یا بیماری ! اگر سلامتی طولانی مدنظر شماست ، جدی باشید و حرفه ای رفتار کنید ، فدای طعم نکنید ، آبپز و کبابی خوردن ، صرف نظر از مصرف تنقلاتّ بی فایده ، افزایش مصرف سبزیجات ، جایگزینی غلات کامل و سبوس دار بجای غلات بی سبوس ، مصرف مرتب لبنیات بی چربی یا کم چربی ، مصرف مرتب و منظم صبحانه ی سالم ، همه می تواند شما را روز به روز سالم تر نگهدارد .

food-1

صبحانه مهمترین است

حتما روزتان را با صبحانه سالم شروع کنید ، در صبحانه یک فایتر باید ، قند سالم (مثل خرما ، عسل یا موز یا کشمش و..) ، کربوهیدرات سالم (سیب زمینی آبپز ، نان سبوس دار و …) ، پروتئین با کیفیت (پنیر تبریز ، سفیده تخم مرغ و…) کافئین متعادل (چای کمرنگ و …) ، ویتامین C (آب پرتقال و ..) ، وجود داشته باشد . مقدار آنها را با توجه به فیزیک بدنی تان باید پزشک تعیی کند . مثلا یک خانم جوان فایتر که قاعدتا باید اندامی مناسب داشته باشد ، مسلما نسبت به یک آقای جوان فایتر کالری بسیار کمتری نیاز دارد .

میان وعده ها نقش مهمی برای یک فایتر دارند

بازی با میان وعده ها بعنوان وعده های پیش و پس از تمرین ، مهم ترین نقش برای افزایش ، کاهش یا تثبیت وزن را بر عهده دارند . انتخاب میان وعده ها می تواند به شما انرژی بدهد یا برعکس عمل کند . چنانچه مطلوبِ شما افزایش وزن است ، می توانید میان وعده های شیرین و انرژی زا را انتخاب کنید ، مثلا برش های موز به همراه کره بادام زمینی (در صورت عدم حساسیت) ، یا یک لیوان از معجون های ذکر شده در سایت ، می تواند شمارا سرحال نگهدارد . اگر دوست دارید پر انرژی باشید ، پیش از تمرین سهم بیشتری از میان وعده باید کربوهیدرات باشد ، توجه کنید استفاده از قند و شکر و آبنبات و.. اصلا مناسب تمرین نیست و احتمال سرگیجه ، لرزش دست ، ضعف شدید یا حتی بیهوشی را افزایش دهد ، اگر قرار است تمرین شما مدت زمان زیادی طول بکشد باید مقداری پروتئین هم مصرف کنید تا هم عضلاتتان تغذیه شده باشند هم پر انرژی باشید . در ضمن هیدراته نگهداشتن بدن هم یک نکته بسیار مهم محسوب می گردد (اندازه کافی آب مصرف کنید . هشت لیوان آب !  فراموش نکنید یک فایتر یک ساعت قبل از تمرین باید یک و نیم لیوان آب ولرم را آرام آرام بنوشد و همواره صبحش را با یک لیوان آب ولرم شروع کند تا عضلاتش دچار گرفتگی نشود)

HEALTHY-FOOD-MENU

عادات غذایی خوب ! که هر فایتر باید رعایت کند

  رنگ غالب رژیمتان سبز باشد ، سبزیجات دوست عضلاتتان هستند ، تخم مرغ را نیمرو نکنید ! آبپز نوش جان کنید . عسلی کردن تخم مرغ هم ارزش غذایی آنرا کم می کند . گوشت های قرمز را کاملا مغز پخت کنید ، آبپز یا کبابی . گوشت سفید را دوست بدارید و نوش جان کنید . میوه ها را با پوست مصرف کنید . قند و شیرینی تان عسل ، خرما ، توت ، انجیر ، کشمش و .. باشد . تنقلا و فست فود ها ، سرخ کردن ، طبخ بیش از حد که باعث تغییر رنگ غذاها و از بین رفتن ارزش غذایی شان میشود را برای همیشه فراموش کنید . حبوباتِ کاملا خیس خورده مصرف کنید . روغنتان را هر روز کمتر کنید و با روغن کنجد و زیتون دوستی کنید . خوب بجوید ، آرام بخورید ، در حین صرف غذا فقط به غذا خوردن بیندیشید . مواد غذایی ناسازگار بایکدیگر مصرف نکنید . در مورد میان وعده ها و رژیم غذاییتان از متخصان تغذیه مشاوره بگیرید . برنامه ریزی شده و سر ساعات منظم غذا بخورید . شما یک فایتر هستید ، فایتِ شما ، میزان بازدهی تمرین شما همه تحت تاثیر رژیم غذاییتان است .

121106_FOOD_Curry.jpg.CROP.rectangle3-large

پیش از خواب حتما یک نوشیدنی مناسب بنوشید

اگر در ایام مسابقه نیستید ، یک لیوان شیر کم چرب می تواند بهترین گزینه باشد . شربت کم شیرینِ عسل و تخم شربتی یا عسل و بهارنارنج و نوشیدنی های اینچنینی  ، یک لیوان آب گوجه فرنگی و.. می تواند عالی باشد . یا حتی نیم لیوان آب با کمی آبلیمو و یک عدد قرص آهن می تواند ضامن خواب راحت و صبح پرنشاط شما باشد .

یک نوشیدنی معرکه پس از تمرین !

توجه داشته باشید ، پیش از تمرین باید وعده ای مصرف شود که ضامن تامین انرژی شما در طول تمرین باشد و پس از تمرین باید وعده ای مصرف شود که ضامن ترمیم آسیب دیدگی ها و انرژی از دست رفته باشد . ما یک پیشنهاد خوب برای شما داریم ! شکلات (نوع با کیفیت آن یعنی شکلات دارک و تیره ، تلخ ،بسیار مناسب تر است )، کمی عسل و دارچین و شیر کم چرب یا بی چربی را در یک ظرف بریزید ، روی حرارت بگذارید همه را مخلوط کنید و یک شیرکاکائوی بسیار با کیفیت بسازید ، بنا به سلیقه تان گرم یا سرد مصرف کنید می توانید چند برش موز یا یک عدد گردو ، یا چند عدد کشمش و حتی دو عدد خرما هم در کنار این نوشیدنی خوب و بسیار مفید نوش جان کنید . ضمن انکه به ترمیم بافت ها کمک می کند ، به عضلات کات دار شما لطمه نزده و انرژی از دست رفته را احیا نموده و از خستگی پس از تمرین جلوگیری می کند ! و نکته مثبت این است که این نوشیدنی واقعا خوش مزه است . ( توجه کنید ، متاسفانه شیرکاکائوی آماده به هیچ عنوان چنین اثری ندارد . دلیل : شامل مواد افزودنی ، نگهدارنده و شیرنی غیر استاندارد است . )

soul-food

توجه کنید ، رژیم دورانی که به مسابقات نزدیک هستید ، بسیار متفاوت تر از هر زمان دیگری است که باید با توجه به رشته ی شما ، فیزیک بدنی و وضعیت سلامتی شما حتما توسط متخصصی برنامه ریزی شود که معمولا یک آزمایش خون پیش از طراحی رژیم مسابقه تجویز می گردد .

تذکر مهم

مکمل ، دارو ، قرص ویتامینی و خلاصه از این تیپ مواد را خودسرانه مصرف نکنید ، شاید هفته ای یک عدد امگا سه آسیب زا نباشد و حتی خیلی هم مفید باشد اما واقعا بهتر است برای دوز استاندارد با یک مشاور تغذیه مسئله را در میان بگذارید تا بدانید چطور باید مکمل های ویتامینی را مصرف کنید .

موفق باشید

تهیه و تنظیم : مدیر سایت

اخطار : کپی برداری فقط با ذکر نام کامل مبارز ویژه و آدرس کامل سابت مجاز است وگرنه با اقدام جدی قانونی و پیگیری کامل ما مواجه خواهید شد .



:: موضوعات مرتبط: تغذیه یک فایتر , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0