اسلایدر

اسلایدشو


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



کیوکوشین نهایت مبارزه بادست خالی

Alternative content


------------------- گالری کیو کوشین -----------------------

آمار مطالب

:: کل مطالب : 32
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 53
:: باردید دیروز : 7
:: بازدید هفته : 87
:: بازدید ماه : 79
:: بازدید سال : 741
:: بازدید کلی : 55756

RSS

Powered By
loxblog.Com

اکادمی کیوکوشین کوثر شرق

خواص شیرین بیان
پنج شنبه 4 تير 1394 ساعت 16:22 | بازدید : 238 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

خواص شیرین بیان، فواید شیرین بیان، خواص دارویی شیرین بیان، خاصیت شیرین بیان


خواص شیرین بیان

شیرین بیان گیاه بومی ناطق مدیترانه است و در ایران در اکثر نقاط کشور می روید . شیرین بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ای بطول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می رسد . برگهای آن مرکب از تعدادی برگچه های فدر و سبزرنگ می باشد . گلهای آن برنگ بنفش ، سفید . زرد است میوه آن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه می باشد .

خواص  شیرین بیان,خواص دارویی  شیرین بیان,فواید  شیرین بیان,[categoriy]

خواص شیرین بیان,خواص شیرین بیان برای معده,خواص شیرین بیان چیست,خواص شیرین بیان برای پوست,خواص شیرین بیان برای مو,خواص شیرین بیان در بارداری,خواص شیرین بیان روی پوست,خواص شیرین بیان برای پوست,خواص شیری

خواص : شیرین بیان Liquorice - Licorice
نام علمی Glycyrrhiza globra

ریشه شیرین بیان بطور خیلی عمیق در زمین فرو می رود . پوست ریشه قهوه ای سیر وسیاه است . مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته بانواع مختلف تغییر می کند . مثلا شیرین بیان اسپانیا طعم ملایم دارد در حالیکه شیرین بیان یونان دارای طعم تلخ است .
خواص داروئی:
شیرین بیان از منظر طب قدیم ایران معتدل است .
شیرین بیان را بصورت قطعات کوچک به قطر 0/5 سانتیمتر و طول 1/5 سانتیمتر بفروش می رسانند .
1)مهمترین خاصیت شرین بیان که جدیدا کشف شده است و در آلمان و اروپا و آمریکا استفاده می شود درمان کننده زخم معده و سرطان معده است برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز بمقدار یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید شخص معالجه خواهد شد .
2)برای تقویت عمومی بدن مفید است
3)خوردن آن از پیری جلوگیری می کند
4)برای نرم کردن سینه موثر است
5)زخم ها و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود .
6)ملین است و معمولا آنرا با گیاهان دیگر مخلوط می کنند که انقباضات را کم می کند
7)مدر و عرق آور است
8)برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را بمکید .
9)سرفه را برطرف می کند
10)ورم معده را برطرف می کند
11)تنگی نفس را تسکین می دهد
12)برای درمان سوء هاضمه مفید است
13)برای از بین بردن نفخ شکم مفید است
14)چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند برای این منظو از فرمول زیر استفاده کنید :
2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آنرا در آب خیس کرده و هر روز بخورید.
15)برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید .
16)برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده و در این قسمت ها بگذارید .
17)شیرین بیان را اگر قبل از غذا مصرف کنید برای لاغری موثر است.

 



:: برچسب‌ها: خواص شیرین بیان برای معده , خواص شیرین بیان چیست , خواص شیرین بیان برای پوست , خواص شیرین بیان برای مو , خواص شیرین بیان در بارداری , خواص شیرین بیان روی پوست , خواص شیرین بیان برای پوست , خواص شیری , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
علائم شکستگی استخوان و راههای درمان
پنج شنبه 4 تير 1394 ساعت 16:13 | بازدید : 290 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

 

علائم شکستگی استخوان و راههای درمان

 

انواع شکستگی استخوان, جوش خوردن استخوان

شکستگی استخوان از جمله مهمترین آسیب های بدن است که بدنبال ضربه ایجاد می شود.هر گونه تغییر شکل استخوان بدنبال ضربه، شکستگی نامیده می شود. به زبان دیگر اگر نیرویی که به استخوان وارد می شود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد می گوییم شکستگی ایجاد شده است.

 

این تغییر شکل ممکن است به اشکال متفاوت ظاهر شده و با شدت و ضعف همراه باشد. گاهی شکستگی بسیار واضح است. در این حال ضربه موجب می شود استخوان به دو و یا حتی چند تکه کاملا جدا از هم تبدیل شود. گاهی شدت ضربه وارده به حدی است که موجب خرد شدن استخوان می شود.

 

سالها طول میکشد تا یک شکستگی کاملا جوش بخورد. عوامل زیادی در جوش خوردن شکستگی ها نقش دارند مانند سن بیمار، نوع استخوان شکسته شده، شدت نیرویی که به استخوان وارد شده و آن را شکسته است، صدمه نسج نرم همراه، باز یا بسته بودن شکستگی، وجود عفونت، بیماری های زمینه ای، تغذیه و داروهای مختلف.

 

استخوان‌ها سخت و محکم هستند، اما با این حال آن‌ها هم گاهی می‌شکنند. مانند یک مداد، استخوان‌ها تحت فشار، خم می‌شوند، اگر فشار را بالاتر ببریم یا ناگهانی وارد کنیم، می‌شکنند؛ به طور مثال اگر در حین بازی زمین بخورید، یا از میله‌های بارفیکس پایین بیفتید، ممکن است استخوان‌هایتان بشکند.

 

انواع شکستگی استخوان, جوش خوردن استخوان

 

انواع شکستگی استخوان
شکستگی یا ترک‌خوردگی، در اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود. شکستگی به دو نوع باز و بسته تقسیم می‌شود. در شکستگی باز، پوست روی قسمت شکسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شکستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شکستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شکستگی دیده نمی‌شود.

 

معمولا در شکستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده، احتمال عفونت بسیار زیاد است و در مقایسه با شکستگی‌های بسته خطرناک‌ترند.
مشکل واقعی خود شکستگی نیست، بلکه خطری است که استخوان شکسته برای اعضای حیاتی کنار خود به وجود می‌آورد.

 

علايم شکستگی استخوان
1ـ تورم: این علامت بلافاصله بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شکستگی‌ها، لبه‌های تیز استخوان شکسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق کنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

 

2 ـ تغییر شکل: معمولا بر اثر بروز شکستگی ممکن است تغییر شکل، کوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترک‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شکلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شکل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه کنید.

 

3 ـ لمس دردناک: یکی از علائم قابل اعتماد شکستگی، لمس دردناک است. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا کردن محل شکستگی، پوشش عضو را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید. نقطه‌ای که به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شکستگی باشد.

 

4 ـ ناکار شدن عضو آسیب‌دیده: اگر عضو شکسته باشد، با حرکت دادن دردناک می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به کارگیری عضو، امتناع ورزیده و عضو در حرکت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تکان دهد.

 

5 ـ احساس ساییده شدن دو سر شکسته‌ی استخوان: گاهی مصدوم هنگام بروز شکستگی، صدای شکسته شدن استخوان یا در زمان حرکت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌کند. این علامت، نشانه حتمی شکستگی است.

 

6 ـ لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته: در صورت لمس این فاصله، شکستگی حتمی است.

 

7- تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده: معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی که نشان‌دهنده شکستگی است، رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی است که معمولا یک ساعت بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد.

 

انواع شکستگی استخوان, جوش خوردن استخوان

 

پیشگیری از شکستگی استخوان
از کجا می‌توانید مطمئن شوید که دیگر استخوان هایتان نشکند, اتفاق همیشه می‌افتد اما می‌توانید با استفاده از کلاه‌های ایمنی مخصوص، زانوبند، ساق‌بند و پوشیدن لباس و کفش مناسب موقع ورزش از خیلی از آسیب‌دیدگی‌ها جلوگیری کنید.

همچنین با یکسری کارها می‌توانید استخوان‌های محکمتری داشته باشید:
فعالیت جسمی زیاد داشته باشید، مخصوصاً کارهایی مثل پریدن و دویدن.

 

با مصرف کلسیم و ویتامین D استخوان‌هایتان محکم‌تر خواهند شد. این یعنی حتماً باید هر روز شیر بنوشید و از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مقدار زیادی کلسیم دارند، مثل کلم‌بروکلی و آب‌ پرتقال کلسیم‌ دار استفاده کنید.

 

راه‌های ترمیم شکستگی استخوان
استخوان‌ها دارای ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای ترمیم خودشان هستند و با درمان مناسب، بیشتر شکستگی‌ها بدون هیچ عارضه‌ای بهبود خواهند یافت. اما برخی شکستگی ها مشکلاتی در ترمیم دارند.

 

هنگامی که یک استخوان به کندی ترمیم می شود، به نام تاخیر در التیام خوانده می شود.
هنگامی که یک استخوان اصلا ترمیم نمی شود، به نام استخوان جوش نخورده خوانده می شود.

 

علت جوش نخوردن استخوان
- وجود عفونت
- جریان خون کم به استخوان
- جدا شدن انتهای استخوان شکسته
- حرکت دادن استخوان شکسته

 

استخوان هایی که جوش نمی خورند
1- شکستگی ناوی: یکی از 8 استخوان مچ دست است و در زیر انگشت شست قرار دارد.

 

2- شکستگی تالوس: تالوس یکی از استخوان های مچ پا می باشد. بیش از نیمی از تالوس از غضروف پوشیده شده است. تالوس باعث حرکت مفصل پا، زیر مچ پا و قسمت میانی پا می شود.

 

3- شکستگی گردن ران: درست در زیر توپ مفصل ران قرار دارد. هنگامیکه این استخوان شکسته شود، توپ را از استخوان ران جدا می کند.

 

4- شکستگی متاتارس پنجم (جونز): از قسمت میانی پا به انگشت کوچک پا کشیده شده است. قسمت انتهای این استخوان، برآمده است و در طرف خارجی پا احساس می شود.

 

چه کسانی در معرض جوش نخوردن استخوان قرار دارند؟
- افراد سیگاری
- دیابتی ها
- افراد چاق
- دیگر بیماران

 

درمان استخوانهای جوش نخورده
بستگی به علت جوش نخوردن دارد.
- جراحی برای از بین بردن عفونت
- حرکت ندادن استخوان شکسته (با دستور پزشک)
- پیوند استخوان برای تحریک رشد استخوان

 

 

 

نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها چیست

یک انسان بالغ با فعالیت فیزیکی متوسط روزانه به 2500 کالری نیاز دارد که از طریق تغذیه تامین می شود، همین انسان در صورتی که دچار چند شکستگی شود میزان کالری مورد نیاز وی به 6000 کالری افزایش خواهد یافت که باید آن را از طریق تغذیه تامین کرد.

 

پروتیین ها
مهمترین ماده غذایی جهت تامین کالری پروتین ها می باشند. مصرف کم آنها باعث می شود که شکستگی ضعیف جوش بخورد و مدت جوش خوردن نیز طولانی شود. پروتئین ها باعث افزایش جذب کلسیم از روده و نیز افزایش نشستن کلسیم روی استخوان می گردند.

 

یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده پروتئین ها در این مورد لیزین نام دارد که در شیر کم چرب، ماهی، سویا و مخمرها وجود دارد. بهتر است منبع تامین کننده پروتئین ها گیاهی باشد چون پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز باعث برداشت کلسیم از استخوان و دفع آن از کلیه ها می گردند. پروتئینهای گیاهی را که به این منظور میشود استفاده کرد در غلات، لوبیا، و سبزیجات به مقدار زیادی وجود دارند.

 

مواد معدنی
مهم ترین مواد معدنی استخوان کلسیم و فسفر می باشند، که بخصوص کلسیم در مواد غذائی زیر به مقدار زیادی وجود دارد. ماست کم چرب ( هر لیوان ماست حدود 350 میلی گرم کلسیم دارد )، ساردین، سبزیجات سبز، اسفناج، بادام، پرتقال ( هر عدد پرتقال متوسط حدود 50 میلی گرم کلسیم دارد )، سویا و بادام زمینی. بنا بر این خوردن این مواد در جوش خوردن شکستگی ها مفید است.

 

مواد معدنی دیگری که باعث تحریک جوش خوردگی میشوند عبارتند از روی، مس، سیلیکون و منیزیم.

 

روی کمک به ساخته شدن کال ( جوشگاه شکستگی ) کرده و کمک کننده تولید پروتئین های استخوان ساز است.


مس کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان است .
سیلیکون کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان و افزایش جذب کلسیم از روده می باشد.
منیزیوم جهت متابولیسم کلسیم وجود آن لازم است.

 

ویتامین ها
ویتامین های E، B6, K, D و C در تشکیل جوشگاه شکستگی و درسرعت جوش خوردن شکستگی نقش مهمی دارند .

 

ویتامین C : کمک کننده در تشکیل بافت همبند استخوان و ضد مواد اکسیدانت که مانع جوش خوردن هستند میباشد.


ویتامین D: تنظیم کننده جذب کلسیم مواد غذائی در روده است ( ۱۵ دقیقه تابش آفتاب به پوست بدن در روز تمامی احتیاجات ویتامین D بدن را تامین میکند ، البته تابش آفتاب نباید از پشت شیشه باشد).


ویتامین K : باعث نشستن کلسیم روی استخوان و سبب کاهش دفع کلسیم از ادرار می شود. از طرف دیگر استخوان سازی را تحریک نموده و مانع پوکی استخوان است.


ویتامین B6 : تنظیم کننده اثرات ویتامینK روی استخوان است.


ویتامین E: ضد اکسیدانت های آزاد که اثر تخریبی روی استخوان دارند است.

 

بعضی از مواد غذایی باعث افزایش دفع کلسیم از ادرار می شود، در نتیجه روی استخوان اثر تخریبی داشته و جوش خوردن را به تاخیر می اندازند. این مواد عبارت اند از :
کافئین ( قهوه، نوشابه )
گوشت قرمز
مشروبات الکلی
شکر ( شیرینی جات، نوشابه ) مصرف بیش از حد شکر مانع جذب پروتئین ها و سایر مواد غذایی از روده می شود.
نمک

 

برای اینکه شکستگی زودتر جوش بخورد باید نکات زیر را در رژیم غذایی رعایت کرد.

 

مواد غذایی زیر را مصرف کنید:
1- مقدار کافی پروتئین ( پروتئین های گیاهی ترجیح داده می شوند)
2- کلسیم ( از طریق مواد غذایی یا داروهای مکمل )
3- مصرف بیشتر مواد غذایی که لیزین دارند( شیر کم چرب ، ماهی ، سویا و مخمرها )
4- ویتامین های E , C , B6 , D , K
5- مواد غذایی شامل منیزیم ، روی ، مس و سیلیکون

 

از مواد غذایی زیر پرهیز کنید:
1- شکر
2- نمک
3- گوشت قرمز
4- مشروبات الکلی
5- کافئین ( قهوه، نوشابه )

 

در پایان باید ذکر شود که یکی از عوامل موثر که باعث اختلال در جوش خوردن شکستگی می شود، سیگار است. مصرف دخانیات باعث می شود که قطر سرخرگ ها 25 % کمتر شود. این تنگی عروق، گذشته از عوارض زیادی که دارد باعث می شود که مواد غذایی و دیگر عوامل موثر به محل جوش خوردگی کمتر برسد و در نتیجه شکستگی دیرتر جوش بخورد و یا اصلا خوش نخورد.



:: برچسب‌ها: علائم شکستگی استخوان و راههای درمان , کیوکوشین , شیهان رضیئی , محمدهمراهی ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
****بادکش درمانی****
پنج شنبه 4 تير 1394 ساعت 16:0 | بازدید : 257 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

 

 

 درباره ي بادکش درماني
 

تاريخچه

در بيش تر کشورهاي توسعه يافته، طب سنتي و مکمل را تعداد زيادي از افراد اين جوامع پذيرفته اند. به طوري که 48 درصد مردم استراليا، 70 درصد جمعيت کانادا، 42 درصد مردم آمريکا، 38 درصد مردم بلژيک و 75 درصد جامعه ي فرانسه، دست کم يک مرتبه در سال از خدمات طب مکمل بهره مي برند.
در آلمان 77 درصد کلينيک هاي ضد درد از طب سوزني يا بادکش سرد استفاده مي کنند و امروزه وسايل پيشرفته در خصوص حجامت و بادکش و طب سوزني و ... شناخته شده است که جزو صنايع پزشکي محسوب شده و در صدد قابل توجهي را به خود اختصاص داده اند.
در حقيقت اگر تاريخ تحولات پزشکي با وضع کنوني آن هم در آميخته شود، براي پيشرفت پزشکي راه هايي تازه پيدا مي شود.
به عقيده ي ابن سينا، بهترين مکتب پزشکي آن است که به دارو نياز نداشته باشد.
به طور کلي بادکش درماني ( کاپينگ) در اکثر تمدن ها استفاده مي شده است. حجامت و بادکش درماني در خاورميانه قدمتي هزاران ساله دارد. در مصر باستان در يکي از کتب پزشکي مرجع که 1550 قبل از ميلاد مسيح روي پاپيروس نگاشته شده، از بادکش درماني نام برده شده است. در قديم از شاخ حيوانات و بامبو براي بادکش تر استفاده مي شده است.
بادکش ( کاپينگ) شامل دو بخش است:

1. بادکش خشک:

که بيشتر در شرق دور استفاده مي شود.

2. بادکش تر:

که بيشتر در خاورميانه و اروپاي شرقي استفاده مي شود. استفاده از بادکش در کشور ما نيز سابقه اي ديرينه دارد.
در طب کلاسيک و جديد نيز مطالعات فراواني روي تأثيرات بادکش در درمان بيماري ها و مکانيسم اين تأثيرات انجام شده است.
در اين ميان، مي توان به مطالعات فراوان دکتر « يوهان ابلر» ( پزشک آلماني ) و پروفسور Von neisser اشاره کرد.
کتاب هاي فراواني نيز دراين زمينه در سراسر جهان به چاپ رسيده است که به عنوان نمونه، مي توان به Cupping therapy نوشته ي پروفسور Kay chirali از انگلستان و کتاب هاي متعدد در مورد بادکش درماني يا خلاء درماني اشاره کرد.
در شبکه هاي علمي اينترنت نيز مقالات متعدد ( بيش از 260 هزار مورد ) در اين زمينه موجود است که با کلمات کليدي Dry cupping, cupping مي توان آن ها را ملاحظه نمود.
ساخت دستگاه هاي Cupping therapy که در ايران به دستگاه دردکش "K.D"معروف است، استفاده از اين شيوه ي درماني را براي عموم مردم آسان نموده است.

انواع بادکش:

امروزه بادکش را به دو دسته گرم و سرد تقسيم بندي مي کنند؛ به اين ترتيب که بادکش به شيوه سن تّي را که با استفاده از آتش و ليوان يا گوزه انجام مي شود به عنوان بادکش گرم و بادکش از طريق دستگاه هاي ساکشن دستي يا برقي را به عنوان بادکش سرد مي شناسند.
بادکش سرد تقريباً معادل بادکش هايي است که در طب قديم و با ابزاري مانند شاخ و با ايجاد مکش از سوي حج اّم انجام مي شده است. طبق نظر حکما و اطباء و بنا به تجربيات فراوان، پر واضح است که تاثير بادکش گرم در درمان دردها و بيماري ها بيشتر از بادکش سرد است.
از اين جا که دستگاه دردکش با مکانيسم سرد و خشک عمل مي کند، و روغن مالي و ماساژ، گرم کرده، سپس با استفاده از اين دستگاه اقدام به بادکش گذاري کرد.
در تمام دنيا، از جمله جامعه ي ما، در حال حاضر، تعداد بسيار زيادي از مردم به بيماري هاي مختلف مبتلا هستند که دردهاي ناشي از اين بيماري ها، پزشک را مجبور مي کند که به بيمار، داروهاي مسکن تجويز کند. عوارض ناشي ازخود اين داروها، بيماري هاي جديد را به وجود مي آورد که گاهي بعد از تشخيص، غير قابل جبران مي باشد.
در اين ميان استفاده از دستگاه دردکش به عنوان روش درمان فيزيکي، بسيار حايز اهميت است.

بادکش گرم:

با استفاده از آتش و کاپ هاي شيشه اي انجام مي گيرد و براي کساني که در يک قسمت احساس سرما مي کنند، بهتر است.

بادکش سرد:

با استفاده از يک دستگاه مکش و کاپ هاي پلاستيکي انجام مي شود و براي عموم قابل استفاده است.

بادکش خشک:

فقط بادکش گذاري انجام مي شود.

بادکش تر:

با استفاده از سوزن هاي ريز ( يا تيغ ) مي توان از نقطه مورد نظر که انسداد هم دارد، خون گرفت ( يعني بادکش روي موضع قرار مي گيرد تا خون را مکش کند ). اين نوع بادکش از قديم الايام در سرزمين ما - تحت عنوان حجامت - انجام مي شده است. بنابراين بادکش گذاري به عنوان يک داوري قوي آنتي ويروس مي تواند از بسياري بيماري ها پيشگيري کند و يا مشکلات موجود را درمان نمايد.

مکانيسم تأثير بادکش

بادکش گذاري با مکانيسم هاي متعددي باعث رفع دردها و درمان بيماري هاي مختلف مي شود که در زير به تعدادي از اين مکانيسم ها اشاره مي شود:
1. يکي از علل درد و خستگي در قسمت هاي مختلف بدن تجمع بعضي مواد نظير اسيد لاکتيک و ساير مواد زايد سلولي در مويرگ ها سطحي بدن است که معمولاً با اختلال در خون رساني موضعي همراه است. بادکش با ايجاد خلاء باعث انبساط عروق سطحي، تجمع خون در موضع و افزايش خون رساني موضعي مي شود. در نتيجه اکسيژن و غذاي بيش تري به سلول ها رسيده ، درد و خستگي رفع مي شود.
2. افزايش خون رساني موضعي با فرا خواني سلول هاي دفاعي و فاکتورهاي ضدالتهاب خوني به موضع، باعث تسريع ترميم آسيب هاي بافتي و عفونت هاي موضعي مي شود. مثلا با بادکش کردن اطراف زخم هاي بستر مي توان به ترميم و بهبود اين زخم ها کمک شاياني کرد.
3. بادکش با ايجاد خلاء در تخليه ي سموم و عفونت هاي موضعي مثلاً در گزيدگي با مار و عقرب کمک کننده است.
4. بادکش با ايجاد فشار منفي باعث انبساط عضلاني شده و در رفع اسپاسم عضلاني که علت بسياري از دردهاي موضعي است، کمک کننده مي باشد.
5. بادکش با تحريک روده ها و دستگاه گوارش در درمان برخي از بيماري هاي گوارشي، نظير زخم معده، تنبلي روده و يبوست کمک کننده است.
6. بادکش متناوب با جذب خون به عضلات در رفع لاغري هاي موضوعي و افزايش بافت ماهيچه اي موضع مؤثر است.
7. اگر علت چاقي تجمع موضعي چربي باشد، بادکش گرم در سوزاندن چربي هاي موضعي مؤثر است. ( بامکانيسم فراخوان خون به ناحيه ي پر چربي)
8. از فشار منفي ايجاد شده توسط بادکش مي توان در کنترل و تنظيم بعضي از خونريزي ها در بدن بهره گرفت. مثلاً در هايپر منوره ( قاعدگي با خونريزي شديد ) مي توان زير سينه ها را بادکش کرد. با اين عمل فشار خون از اندام تحتاني به سمت اندام فوقاني متوجه شده و از شدت خونريزي کاسته مي شود يا در خونريزي کم ( هايپو منوره ) با بادکش کردن راه ها و ساق پاها مي توان فشار خون را از قسمت هاي فوقاني به سمت اندام تحتاني متوجه ساخته و ميزان خونريزي را افزايش داد. يا در خون دماغ شديد با بادکش کردن اطراف ناف ( در طرف خونريزي ) فشار خون به قسمت هاي تحتاني منتقل شده و خون دماغ کم کم قطع مي شود.
9. تعدادي از دردهاي عضلاني بر اثر درگير شدن اعصاب حسي بين ماهيچه ها يا بافت پيوندي سخت شده ايجاد مي شود. بنابراين با بادکش نمودن در بسياري از موارد اين فشار از روي عصب برداشته شده و درد تسکين مي يابد.
10. در رفع خواب رفتگي ها و گزگز اندام، بادکش با تسريع خون رساني و اکسيژناسيون بافتي مؤثر مي باشد.
11. عده اي از اطباء و حکما از فشار منفي بادکش جهت کمک به خروج سنگ هاي کليوي استفاده مي کنند. به اين صورت که بعد از روغن مالي، مسير کليه ها را از طرف کليه به سمت مثانه بادکش متحرک مي کنند.
12. در افرادي که داراي طبع سرد و تر هستند و در اصطلاح طب سنتي بلغمي مزاجند، بادکش گرم و خشک کاربرد فراواني دارد و جايگزين مناسبي براي حجامت ( تر) مي باشد.
13. طبق تعريف طب سنتي گاهي دردها بر اثر غلبه ي سردي بر بافت يا عضو ايجاد مي شود و تجربه نشان داده است که بسياري از دردهاي موضوعي با گرم کردن موضع تسکين مي يابد. بادکشي گرم در رفع اين دردها مؤثر است.
14. البته اين مسأله قطعي است که افزايش خون رساني پوست توسط بادکش گذاري در رفع بسياري از بيماري هاي پوستي مؤثر است و تحقيقات پروفسور Von neisser نيز اين مسئله را تأييد مي کند.
15. در زانوهايي که دچار تورم، درد و تجمع مايع در مفصل شده اند ( تجمع بلغم موضعي ) با بادکش متناوب 40 تا 120 جلسه يک روز درميان مي توان کم کم اين مايع را از محيط خارج کرد. « با کنترل پوست بيمار و تنظيم مدت بادکش از کبودي شديد پوست جلوگيري کنيد. »
16. اثر بادکش به عنوان طب فشاري يا اکو پرشر: طب فشاري بر روي نقاط سوزني اثر مي کند و مي تواند تمام اثراتي را که طب سوزني بر بدن دارد؛ مانند: افزايش سروتونين، افزايش ترشح اندروفين و انکفالين و مهار انتقال پيام درد به فيپوفيز و هيپوتالاموس، البته در حد خفيف تر داشته باشد.
17. بالانس يين و يانگ: طب چيني معتقد است که در بدن ما ( و تمام کائنات ) دو انرژي به نام يين و يانگ وجود دارد. دو نيرو که مکمل هم و در عين حال متضاد يکديگر و از طرفي قابل تبديل به هم هستند ( مانند شب و روز، بلندي و کوتاهي، تاريکي و روشنايي، زن و مرد ) از تعادل اين دو نيروست که کائنات و بدن انسان در سلامت به سر مي برد و هر نوع عدم تعادل باعث بروز بيماري مي شود. اين شکل نماد يين و يانگ است. بادکش مي تواند با تعادل يين و يانگ باعث ايجاد هارموني و سلامت شود.
18. بادکش با مکشي که ايجاد مي کند، جريان خون را از عمق به سطح آورده و هر نوع انسداد و رکود خون را بر طرف مي سازد؛ به همين علت مي تواند مواد سمي و وتوکسين ها را از بدن خارج سازد. بديهي است با افزايش جريان خون روند تغذيه سلول ها و اکسيژن رساني به سلول ها نيز افزايش مي يابد.
19. روغن هاي ضروري يا اسانسيل که به همراه بادکش درماني بر روي پوست استفاده مي شود خواص درماني بي نظير و منحصر به فردي دارند.
20. بادکش درماني باعث افزايش سلول هاي دفاعي بدن مي شود؛ بنابراين سيستم ايمني را تقويت مي کند و فردي که به طور مکرر بادکش مي کند کمتر دچار بيماري مي شود و کمتر سرما مي خورد.
21. بادکش با ايجاد فشار منفي باعث انبساط عضلاني و رفع اسپاسم ها مي شود. پس درد را کاهش مي دهد.
در واقع هيچ منبعي براي انجام بادکش درماني وجود ندارد ( در کساني که آستانه درد آنها پايين است، بايد با احتياط کار شود ). گاه بعد از بادکش درماني ممکن است سردرد خفيف، احساس درد و کوفتگي بدن تظاهر کند. در بعضي موارد ممکن است جاي بادکش ها قرمز يا کبود شود که با چند جلسه درمان و به مرور زمان از بين مي رود. احساس گرما يا کمي تعريق بعد از بادکش درماني طبيعي است.
در افرادي که سرطان دارند، زنان حامله، در دوران عادت ماهيانه، در پوکي استخوان شديد که ريسک شکستگي استخوان وجود دارد و در اسپاسم هاي شديد و حاد، نبايد بادکش درماني انجام شود. همچنين در افرادي که دچار ترومبوز يا به اصطلاح لخته در رگ هاي پا شده اند ( علامت اينها به صورت درد، تورم و سردي يا گرمي غير عادي در پا است)، روي زخم باز و در جايي که نبض احساس مي شود، نبايد بادکش درماني انجام شود. ضمنا افرادي که صرع دارند، تب بسيار بالا دارند، و در پوست هاي حساس، بهتر است اين کار را انجام ندهند. بادکش درماني در تخمدان ها، پروستات، ستون مهره ها، قلب و پستان در خانم ها و گردن بهتر است توسط پزشک انجام شود.
با يک پنبه آغشته به الکل که آن را آتش زده ايم و يک کاپ شيشه اي مي توان بادکش گرم انجام داد؛ ولي ابتدا بايد موضوع مورد نظر را با روغن مورد نظر کمي ماساژ دهيم. در مجموع، بادکش با ايجاد و کيوم يا خلأ اثرات درماني معجزه آساي خود را اعمال مي کند. بادکش مي تواند به طور وسيع در کتف و پشت براي دردهاي گردن و شانه ها و سردرد، دو طرف ستون مهره ها براي انواع آرتروز و ديسک پاتي ها، روي شکم و محل هاي تجمع چربي براي لاغري، روي پا و دست ها براي احساس درد و سنگيني و خواب رفتگي دست و پا.... استفاده شود.
يادآوري: در رفع بلغم موضعي و سيستميک بادکش گرم و خشک بهتر از بادکش سرد است.

بادکش درماني (1) در روايات

به عقيده ي ابن سينا، بهترين مکتب پزشکي آن است که به دارو نياز نداشته باشد.
در روايات مختلف پرهيز از دارو تا زماني که بدن بتواند درد را تحمل کند، از اولويت برخوردار است.
رسول گرامي اسلام ( صلي الله عليه و آله و سلم ) در اين باره مي فرمايد: « تَجَنَّبِ الدَّواءُ مَا احتَمَل بدَنُک الدّاء فَاذا لَم يَحتَمِل الدّاء فالّدواء. »
( تا زماني که بدن تو تحمل درد را دارد، از دارو بپرهيز و زماني که ديگر تحمل آن را نداشت، از دارو استفاده کن. )
از حضرت امام علي (عليه السلام) نقل شده که فرمودند: « إمشِ بِدائکَ ما مَشي بِک. » ( تا زماني که بيماري با تو مي سازد، تو نيز با آن بساز. )
حضرت امام کاظم (عليه السلام) در باره زود پناه بردن به دارو مي فرمايد: « لَيسَ مِن داوء الاّ وهو يهيّج داء و لَيسَ شي في البَدَن انفع من أمساک اليَه الاّ عمّا يَحتاج اليَه. »
( هيچ دارويي نيست، مگر آن که خود بيماري تازه اي را دامن مي زند. براي بدن چيزي سودمندتر از پرهيز و خوردن غذا در حد نياز بدن نيست. )
در روايت ديگر از حضرت امام کاظم (عليه السلام) آمده است که: « إدفَعوا مُعالِجَة الأطِباء ما اندفَع الداء عَنکم، فَاِنَّه بِمَنزلَة النباء قليلُه يُجُرُّ الي کثيره. »
( تا زماني که بيماري خود به خود از شما بر طرف مي شود به معالجه پزشکان روي نياوريد، زيرا کار طبيب مانند بنّاست که اندک کار او به کار بسيار منجر مي شود. )
در روايت ديگر از امام علي (عليه السلام) آمده است: « يا اَايها الناس تَداوَوا، فَان الله تعالي لَم يَخلُق داء الاّ خَلَقَ لَه شَفا. الاّ السّام و السّامُ الموت. »
( اي مردم! خود را درمان کنيد، زيرا خداي تعالي هيچ دردي نيافريده.مگر آنکه برايش شفا نيز آفريد به جز مرگ. )
نتيجه اي که از روايات مختلف گرفته مي شود، اين است که ( بسته به نوع بيماري ها ) قبل از مصرف دارو به تحمل بدن بايد نگاه شود و از مصرف سريع دارو پرهيز شود تا دچار بيماري هايي که از داروها به وجود مي آيد، نشويم. و زماني که بيماري بر سلامتي غلبه نمود، از روش هاي مختلف و مناسب و با احتياط لازم، براي بهبودي بدن بهره بجوييم.
در روايات، جهت درمان بيماري ها، شيوه هاي مختلفي بيان شده است. برخي از راه هاي درماني، استفاده از درمان فيزيکي، بدون استفاده از دارو توصيه مي شود. مانند: پرهيز، حجامت گرم و تر و حجامت گرم و خشک و ماساژ درماني.
در برخي از راه هاي درماني استفاده از داروهاي گياهي سفارش شده است و مسلماً احتياط در استفاده از هر کدام از آن ها، شرايط اساسي در درمان بيماري مي باشد.
از آن جا که بادکش درماني،(2) يکي از راه هاي مقابله و پيش گيري از بيماري ها مي باشد، از جمله مواردي است که به صورت فيزيکي بدون استفاده از دارو، يکي از راه هاي درماني بيماري هاست.

انواع بادکش گذاري

بادکش ثابت:

در اين روش، ليوان يا ليوان ها در طول مدت زمان مشخصي به طور ثابت روي پوست بدن بيماري قرار مي گيرند و پس از تمام شدن زمان بادکش، از بدن جدا مي شوند. مثلاً بادکش وسيع کتف و کمر که در درمان کمردردها و رفع خستگي مزمن کار برد دارد.

بادکش متناوب ( منقطع ):

گاهي براي جلوگيري از کبودي موضع يا براي جلوگيري از عوارض بادکش هاي خاص، مثلاً روي پوست صورت و گونه، از بادکش متناوب استفاده مي شود. به اين صورت که پس از ايجاد خلاء و ثابت شدن ليوان روي پوست پس از 3 تا 5 ثانيه، ليوان از روي پوست جدا شده، دوباره هواگيري مي شود و روي پوست گذاشته مي شود. عمل تثبيت و جدا کردن ليوان بين 20 تا 40 مرحله تکرار مي شود.
از اين نوع بادکش مي توان در آماده کردن موضع حجامت تر و بادکش نقاط مختلف صورت استفاده کرد.

بادکش متحرک يا لغزان:

در بادکش متحرک، قبل از بادکش گذاري، موضع را روغن مالي مي کنيم. براي روغن مالي مي توان از روغن هاي طبيعي نظير روغن زيتون، روغن کنجد، روغن بادام تلخ يا روغن سياه دانه استفاده کرد. پس از روغن مالي، بادکش را روي بدن ثابت مي کنيم و سپس به آرامي آن را با دست روي بدن به حرکت در مي آوريم. اين عمل باعث گرمي ( سرخي ) موضعي مي شود و در رفع اسپاسم هاي عضلاني و خستگي مفرط بسيار مؤثر است.

تذکر 1:

در بادکش متحرک، افرادي که داراي جوش هاي متعدد پوستي هستند، احتياط کنند.

تذکر 2:

در تمام بادکش ها حتماً از ليوان هاي سالم و بدون ترک استفاده کنيد، زيرا لبه هاي ترک خورده و شکسته ي ليوان ممکن است بريدگي هاي شديد ايجاد کند.

تذکر 3:

کبودي هاي ناشي از بادکش، واکنش طبيعي بدن است و جاي نگراني ندارد و طي 5 تا 10 روز کاملاً رفع مي شود.
براي رفع سريع تر اين کبودي ها مي توان از ماساژ موضع بادکش، بلافاصله پس از بادکش گذاري استفاده کرد.
با کنترل پوست بيمار و تنظيم مدت زمان بادکش مي توانيد از کبودي شديد پوست جلوگيري کنيد.

تذکر 4:

در صورتي که بيمار در موقع بادکش گذاري دچار حالات تهوع و سرگيجه و عرق سرد شد، بلافاصله بادکش را از بدن جدا کنيد و بيمار را به پهلوي راست بخوابانيد و پاهاي او را به داخل شکم خم کنيد علايم نام برده در چند دقيقه کاملاً رفع خواهند شد. براي رفع سريع تر علايم مي توانيد از يک قاشق عسل خوراکي به صورت مکيدن يا يک ليوان شربت عسل استفاده کنيد.

تذکر 5:

ايجاد تاول روي پوست بيمار پس از بادکش گذاري چند علت عمده داد:
*ضعف و سستي پوست بيمار؛
*زياد بودن فشار منفي ايجاد شده؛
*طولاني بودن مدت زمان بادکش؛
بنابراين با کنترل وضعيت پوست در مدت زمان بادکش و تنظيم مدت زمان بادکش و ميزان خلاء ايجاد شده، مي شود تا حد زيادي از اين مسأله جلوگيري کرد.

تذکر 6:

ميزان بادکش در افراد لاغر و ضعيف، کم تر از افراد چاق بايد باشد، زيرا بادکش شديد پوست افراد لاغر باعث تورم بافتي ( التهاب ) و اسپاسم ( گرفتگي ) عضلاني اين افراد مي شود.
امروزه جهت بادکش درماني، دستگاه هاي ( درد کش (3)) ساخته شده است که طرز استفاده از اين دستگاه به اين صورت مي باشد:
جهت استفاده از دستگاه دردکش، ابتدا موضع بادکش را با روغن هايي مثل: روغن زيتون، روغن سياه دانه يا روغن بادام تلخ به مدت 5 دقيقه ماساژ دهيد. سپس دستگاه مکنده را به پشت ليوان متصل کرده و با چند بار مکش، با ايجاد خلاء ليوان را روي بدن ثابت کنيد.
سپس دستگاه مکنده را از ليوان جدا کرده و جهت اطمينان دريچه ي ليوان را کمي به داخل فشار دهيد. مدت زمان لازم براي بادکش گذاري به طور متوسط 10 دقيقه است. البته اين زمان براي کودکان و بعضي از بيماران که داراي پوستي سست و نازک هستند تا 5 دقيقه کاهش مي يابد.
*مدت زمان بادکش تيروئيد و کبد کم تر از 10 دقيقه است؛
*در صورت مشاهده ي کبودي زياد و يا تاول هاي پوستي کوچک، بادکش را خاتمه دهيد؛
*در صورت ايجاد تاول به هيچ وجه آن ها را دستکاري نکنيد و با عسل روي آن ها را پانسمان نماييد؛
*جهت ايجاد خلاء مناسب در افرادي که بدني پر مو دارند، بهتر است موهاي موضوع بادکش، قبل از بادکش گذاري تراشيده شود؛
*بعد از اتمام مدت زمان لازم، با کشيدن سوپاپ انتهاي ليوان، آن را از بدن جدا مي کنيم. جهت رفع کبودي احتمالي مي توان موضع را کمي ماساژ داد. جهت جلوگيريي از انتقال بيماري هاي قارچي و پوستي بهتر است هر فرد از ليوان مخصوص خود براي بادکش استفاده کند و در صورت در دسترس نبودن، ليوان ها را قبل از استفاده مجدد ضد عفوني کنيد.
جهت افزايش عمر مفيد دستگاه هر چند وقت يک بار قطعات دستگاه را باز کنيد، تميز و روغن کاري کنيد و دوباره مورد استفاده قرار دهيد.
*دوره ي درمان با بادکش به طور متوسط 7 تا 14 جلسه ي يک روز در ميان است و در بعضي بيماري هاي مزمن تا 40 جلسه نيز بايد ادامه يابد.

کاربرد درماني بادکش

بادکش براي موارد زير کاربرد دارد:

سرماخوردگي - آنفلوآنزا، بيماري هاي خوني، تسکين درد، التهابات مفاصل ( مثل روماتيسم مفصلي - آرتروز )، ريلکسيشن روحي و عصبي در وريدهاي واريسي و همچنين پيشگيري از واريس کمک به باروري در زوج هاي نابارور و نيز به عنوان يک ماساژ بسيار عمقي، بيماري هاي گوارشي، آسم و تنگي نفس، خواب رفتگي دست و پا و... لازم به ذکر است که کاربرد ماساژ عمقي که توسط بادکش درماني انجام مي شود، بسيار خوب و چشمگير است.
بادکش در تسکين درد نقش بسيار مهمي ايفا کرده و کمک زيادي به بهبود در دردهاي ناشي از: روماتيسم، آرتروز، سياتيک، کمر درد، ديسک کمر، ميگرن، درد گردن، درد و خستگي و احساس سنگيني در پشت ساق پا مي کند. پس از يک بادکش صحيح ( نقاط مناسب با فشار مناسب ) فرد احساس سبکي بسيار زياد، نشاط و شادابي زايد الوصفي مي کند؛ همان احساسي که پس از يک ورزش مناسب و استحمام پس از آن به انسان دست مي دهد. بادکش درماني در ايجاد سلامت و دفع سموم و مواد زائد از بدن نقش مهمي دارد؛ پس بديهي است که اين کار حتي در افراد سالم مي تواند از ايجاد بيماري پيشگيري کند.

بادکش درماني و مگنت درماني

دستگاه ترکيبي از بادکش درماني و مگنت درماني بوده که براي رفع خستگي و درد و گرفتگي عضلاني موثر...
اين روش درماني داراي سابقه چند هزار ساله مي باشد که پزشکان از زمانهاي دور با شيوه هاي سنتي در درمان بيماري ها و دردهاي عمومي بدن از آن بهره مي گرفتند.
همچنين مگنت درماني بر اساس اصول طب سوزني باعث تاثيرات دو چندان عملکرد اين دستگاه مي گردد.
بادکش درماني قابليت ايجاد تأثيرات مثبت و نقش مکمل در درمان مشکلات و بيماري هاي جسمي و فيزيکي بدن انسان را داشته و مي تواند نقش مؤثري در بهبود عمومي برخي از مشکلات زير در افراد را داشته باشد:
*تاثير در درمان دردهاي سياتيکي و دردهاي شديد ناحيه کمري.
*تاثير در درمان خواب رفتگي اندام تحتاني بدن.
*تاثير در درمان خستگي زود رس.
*تاثير در درمان چاقي.
*تاثير در درمان يبوست.
*تاثير در درمان قاعدگي دردناک در بانوان.
*تاثير در درمان بي نظمي در قاعدگي.
*تاثير در درمان خونريزي شديد قاعدگي بانوان.
*تاثير در درمان خون دماغ.
*تاثير در درمان افتادگي سينه.
*تاثير در درمان زانو درد و درد ناشي از آرتروز.
*تاثير در درمان اسپاسم عضلاني بدن.
*تاثير در درمان خواب رفتگي دستها.
*تاثير در درمان خستگي مفرط بدن و ايجاد خون سازي و نشاط و شادابي پوست صورت و بدن.
*همچنين از اين روش ميتوان به عنوان ابزار ماساژ و پيش تحريکي و رفع سرد مزاجي بانوان ( به علت تأثير در تجمع خون در ناحيه ي ) قبل از روابط زناشويي استفاده نمود.

کاربرد درماني و مکانيسم اثر دستگاه:

بادکش گذاري با مکانيسم هاي متعددي باعث رفع دردهاي مختلف مي شود که در زير به تعدادي از اين مکانيسم ها اشاره مي شود:
*يکي از علل خستگي بدن تجمع بعضي از مواد نظير اسيد لاکتيک و ساير مواد زايد سلولي در مويرگ هاي سطحي بدن است که معمولا با اختلال در خونرساني موضعي همراه است. بادکش با ايجاد خلاء باعث انبساط عروق سطحي و تجمع خون و خون رساني بهتر موضعي مي شود.
در نتيجه اکسيژن و مواد غذايي بيشتري به سلول ها رسيده و باعث رفع درد و خستگي مي شود.
*افزايش خونرساني موضعي با فراخواني سلول هاي دفاعي و تورهاي ضد التهاب خوني به موضع مربوط باعث تسريع ترميم و آسيب بافتي و عفونت هاي موضعي مي شود.
*بادکش با ايجاد خلاء در تخليه سموم و عفونت هاي موضعي نقش مهمي ايفا مي نمايد مثلا در گزيدگي با مار و عقرب و زنبور بسيار کمک کننده مي باشد.
*بادکش با ايجاد فشار منفي باعث انبساط عضلاني شده و در رفع اسپاسم عضلاني که علت بسياري از دردهاي موضعي است کمک کننده مي باشد.
*بادکش متناوب با جذب خون به عضلات در رفع لاغري هاي موضعي و افزايش بافت ماهيچه اي بسيار مؤثر مي باشد.
*اگر علت چاقي تجمع موضعي چربي باشد بادکش گرم در سوزاندن چربي هاي موضعي بدن بسيار موثر است.
*تعدادي از دردهاي عضلاني بر اثر درگير شدن اعصاب حسي بين ماهيچه ها يا بافت پيوندي سخت شده ايجاد مي شود. به همين دليل با بادکش نمودن در بسياري از موارد اين فشار از روي عصب برداشته شده و درد تسکين مي يايد.
*در رفع خواب رفتگي ها گزگز اندام بادکش درماني با تسريع خون رساني سريع و اکسيژناسيون بافتي بسيار موثر مي باشد.

بادکش درماني و ضد درد

دستگاه بادکش درماني و ضد درد و خستگي عضلاني

دستگاه دردکش ( دستگاه ايرتراپي ) بهترين وسيله براي رفع درد به شيوه ي سنتي و بدون عوارض جانبي است.
قابل استفاده در سراسر بدن بدون درد و خونريزي، داراي 16 ليوان سوپاپ دار با ابعاد مختلف براي بادکشي سراسر بدن و داراي پمپ دستي و لوازم جانبي مربوطه اين دستگاه براي رفع خستگي و درد و گرفتگي عضلاني موثر بوده و به عنوان يک ماساژور طبي در تمامي نقاط بدن قابل استفاه مي باشد.
دستگاه ضد درد و بادکش طبي شامل قطعات زير مي باشد:
پمپ دستي + شلنگ رابط + ليوان هاي سوپاپ دار در ابعاد مختلف + دفترچه راهنماي فارسي
تاثيرات و خواص درماني دستگاه:
*تاثير در درمان دردهاي سياتيکي و دردهاي شديد ناحيه کمري تاثير در درمان افتادگي سينه
*تاثير در درمان خواب رفتگي اندام تحتاني بدن
*تاثير در درمان خستگي زودرس
*تاثير در درمان چاقي
*تاثير در درمان يبوست
*تاثير در درمان قاعدگي دردناک در بانوان
*تاثير در درمان بي نظمي در قاعدگي
*تاثير در درمان خونريزي شديد قاعدگي بانوان
*تاثير در درمان خون دماغ
*تاثير در درمان زانو درد و درد ناشي از آرتروز
*تاثير در درمان اسپاسم عضلاني بدن
*تاثير در درمان خواب رفتگي دست ها
*تاثير در درمان خستگي مفرط بدن و ايجاد خون سازي و نشاط و شادابي پوست صورت و بدن

آموزش روش عملي انجام بادکش

1. ابتدا يک پنس و يا در صورت عدم دسترسي به آن، يک قيچي مناسب، آماده کنيد. ( بهتر است از قيچي هاي سبک کاغذ بري يا قيچي هاي استيل استفاده شود ).
2. مقدار متناسبي پنبه را با پنس گرفته پنس را قفل کنيد.
3. نوک پنس را کف دست خود گذاشته، دست خود را ببنديد و در حالي که فشار ملايمي اعمال مي کنيد، با دست ديگر، پنس يا قيچي را در يک جهت بچرخانيد تا پنبه دور پنس به خوبي پيچيده شود.
4. براي اينکه بفهميد مقدار پنبه اي که استفاده کرده ايد مناسب هست يا خير، در پايان مرحله فوق بايد طول پيله اي که از پنبه حاصل مي شود حدود سه سانتي متر و عرض آن در بيشترين جا حدود يک و نيم سانتي متر باشد، اگر اين طور نبود نگران نباشيد؛ با چند بار تکرار، تجربه کافي را به دست خواهيد آورد.
5. تعدادي استکان يا ليوان شيشه اي آماده کنيد، تعداد و اندازه آنها با توجه به نحل بادکش تعيين مي شود؛ به اين معني که:
*هر قدر منطقه وسيعتر باشد، تعداد ليوان ها بيشتر است.
*هر قدر بافت چربي و عضله منطقه نسبت به بافت استخواني بيشتر باشد، استکان يا ليوان مي تواند بزرگتر انتخاب شود.
*در سنين پايين تر در همه جاي بدن بهتر است از استکان کوچک استفاده شود.

نکته:

شيشه اي بودن ليوان يک خاصيت مهم دارد و آن هم ديدن اتفاقاتي است که درون آن خواهد افتاد.

تذکر مهم:

کاملاً دقت کنيد که لبه اين ليوان ها بريديگي يا ترک خوردگي نداشته باشد در غير اين صورت، امکان ايجاد بريدگي هاي شديد وجود دارد.
6. براي اينکه نتيجه بهتري از بادکش حاصل شود بهتر است محل بادکش را با يک روغن مناسب چرب کنيد ).
براي اين کار از روغن هايي مانند؛ زيتون، کنجد، هسته قيسي، بادام تلخ، سياهدانه و ... استفاده کنيد ).
7. نوک پنس را داخل الکل فرو ببريد تا پنبه کاملا خيس شود، با فشردن پنبه به لبه هاي شيشه الکل، الکل اضافه آن را کاملاً بگيريد.

تذکر:

استفاده از الکل صنعتي به جاي الکل طبي، آتش بهتر و بادکش مؤثرتري را براي شما فراهم خواهد کرد.
8. پنبه آغشته به الکل را آتش بزنيد.
9. ليوان را با دست ديگر گرفته در حالي که هر دو دست را در حداقل فاصله نسبت به پوست بدن نگاه داشته ايد، تنها يک لحظه ( تاکيد مي کنيم تنها يک لحظه ) آتش را داخل ليوان کرده از آن خارج نموده بلافاصله ليوان را روي پوست قرار هيد؛ خواهيد ديد که پوست، به داخل ليوان بر آمده شده، ليوان به خوبي به پوست خواهد چسبيد.
10. اگر کارهاي قبل را به درستي انجام داده باشيد، پوست بين 2 تا 3 سانتي متر به داخل ليوان بر جسته مي شود. ( البته در پوست هاي مختلف، نقاط مختلف بدن و در اندازه هاي مختلف ليوان، اين مقدار مي تواند متفاوت باشد ) و با وارد کردن کشش معمولي از پوست جدا نخواهد شد.
11. ليوان بادکش بايد بين 15 تا 20 دقيقه، روي پوست بماند. در پايان با وارد کردن کمي فشار به لبه ليوان در محل چسبيدن آن به پوست و ورود کمي هوا به داخل آن، ليوان به راحتي جدا خواهد شد.

موارد منع انجام بادکش

1. روي محل هاي فعلي فتق. ( اگر بيمار سابقه فتق دارد و از ترميم کامل آن مطمئن نيستيم هم بهتر است در انجام بادکش احتياط کنيم ).
2. بادکش مستقيم ستون فقرات کودکان خردسال.
3. شايد مهمترين مورد منع استفاده از بادکش، در نواحي شکم و کمر زنان باردار است که ممکن است منجر به تحريک انقباضات رحمي شود.
4. افراد مبتلا به سرطان ( اين افراد در صورت ضرورت بايد زير نظر متخصص طب سنتي انجام شود ).
5. دوران عادت ماهيانه.
6. پوکي استخوان شديد که ريسک شکستگي استخوان وجود دارد.
7. افرادي که دچار ترومبوز يا به اصطلاح لخته در رگ هاي پا شده اند ( علامت اينها به صورت درد، تورم و سردي يا گرمي غير عادي در پا است )
8. روي زخم باز.
9. در جايي که نبض احساس مي شود.
10. افرادي که صرع دارند.
11. افراد مبتلا به تب
نکته: بادکش درماني در تخمدان ها، پروستات، ستون مهره ها، قلب و پستان خانم ها و گردن بهتر است يا توسط.
متخصص طب سنتي يا با ملاحظات لازم و در مدت کم انجام شود.

روش هاي درماني با بادکش

در ابتداي هر بادکش مي بايست محل را با روغن خوب ماساژ داد و سپس به عمل بادکش پرداخت در ذيل با روش هاي مختلف بادکش و خواص درماني آنها آشنا خواهيد شد:

بادکش وسيع شکم

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي چاقي در بلغمي ها ( چربي زير شکم ) 40 جلسه.
2. درمان تکميلي يبوست ( 40 جلسه ).
3. درمان تکميلي زخم معده ( 40 جلسه )
4. درمان تکميلي مثانه نوروژنيک ( 14 جلسه )
5. درمان تکميلي عفونتهاي تناسلس ( لکوره ) ( 14 جلسه )
6. درمان تکميلي کوليک هاي کليوي و شکمي ( 14 جلسه )
7. درمان تکميلي ديسمنوره ( 14 جلسه )

بادکش وسيع کتف

انديکاسيون ها:
1. درمان آرتروز نوع سرد ( 14 جلسه )
2. درمان قوز کتف به همراه روغن بادام تلخ ( 40 جلسه )
3. درمان سرخوردگي ( 3 جلسه )
4. درمان تکميلي سردرد ميگرني ( 14 جلسه )
5. رفع خستگي شديد ( 3 جلسه )
6. اسپاسم عضلاني ( 3 جلسه )
7. درمان تکميلي Carpal Tummel syndrome
8. درمان تکميلي تنگي تنگي نفس و آسم
9. درمان تکميلي Foresen Shoulder
10. درمان تکميلي دنده گردني
11. درمان خواب رفتگي دست در سرد مزاج ها ( 7 جلسه )
12. جايگزين حجامت عام در طبايع سرد ( 7 جلسه )
13. جايگزين حجامت عام در مواردي که امکان انجام آن نيست ( مانند دوره پريود در خانم ها ) ( 3 جلسه )

بادکش زانو

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي درد اشي از آرتروز ( 40 جلسه )
2. درمان تکميلي پارگي ليگامان ها + روغن موضعي. 2B111
3. درمان تکميلي صداي زانو ( لق لق زدن )
4. درمان تکميلي آب آوردن زانوها ( 40 جلسه )
5. درمان تکميلي آرتروز زانوي بلغمي ها ( درد و ورم تر ) + ( ماساژ با روغن زيتون يا روغن بادام تلخ و اسانس نعناع ) ( 14 جلسه )
روز بعد از حجامت تر انجام شود ( 14 جلسه )

بادکش تيروئيد

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي پر کاري تيروئيد
2. درمان تکميلي کم کاري تيروئيد
3. درمان تعديل مزاج سرد به همراه روغن مالي
4. درمان موضعي بيماري هاي اعصاب، گلو و حنجره
5. درمان تکميلي لارنژيت
6. جهت صاف شدن صداي خواننده ها
7. درمان تکميلي در ديسفوني و آفوني
8. براي تغيير صداي زير به بم
9. درمان تکميلي ندول هاي تيروئيدي
10. درمان تکميلي طوفان تيروئيدي
11. درمان تکميلي تيروئيديت
12. درمان تکميلي کوتاهي قد
13. درمان چاقي ناشي از بلغم
14. درمان احساس توده در گلو
15. درمان تکميلي گواتر ساده

بادکش کشاله ران

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي نارسايي جنسي ( در هر دو جنس ) قسمت داخلي کشاله ران بايد بادکش شود.

بادکش رماتيسم

انديکاسيون ها:
1. درمان هاي بيماريهاي رماتيسمي
2. تسکين درد مفاصل
3. التهاب و درد مفاصل ( بادکش موضعي + بادکش دو طرفه کتف تا انتهاي دنده ) 7 مرحله تا 40 مرحله

بادکش تخمدان

انديکاسيون ها:
1. درمان کيست تخمدان ( 14 جلسه )
2. درمان تکميلي ديسمنوره ( قاعدگي دردناک ) ( 7 جلسه )
3. درمان درد ديسمنوره
4. درمان بي نظمي قاعدگي ( 14 جلسه )
5. درمان تکميلي برخي ناباروي ها در زنان ( 40 جلسه )
توجه: اين نوع بادکش حتما بايد توسط خانم ها براي بيمار انجام گيرد.

بادکش پوبيس

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي پروستاتيت
2. درمان تکميلي آزواسپرمي و اليگواسپرمي
3. درمان تکميلي در مشکلات ارولوژي
4. درمان تکميلي فيبروم
5. درمان تکميلي واريکوسل
6. درمان تکميلي يبوست
7. درمان تکميلي نازايي در آقايان
8. درمان تکميلي بي اختياري ادراري
9. درمان تکميلي تنگي مجاري ادراري
10. درمان تکميلي عفونت ادراري
11. درمان تکميلي سوزش ادراري بدون علت
12. تقويت تخمدان ها

بادکش موضعي

انديکاسيون ها:
1. درمان اسپاسم عضلاني
2. دفع بلغم شديد
3. رفع انسداد موضعي عروق
4. درمان تکميلي شکستگي استخوان
5. خون رساني موضعي براي ايجاد چاقي موضعي و رفع آتروفي موضعي
6. تخليه آکنه هاي عفوني و دمل
7. استخراج جسم خارجي از نقطه خاصي در بدن
8. افزايش روند ترميم زخمها
9. سوختگي ها و زخم بستر

بادکش خون ساز

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي کم خوني ( 40 جلسه )
2. پيشگيري از پوکي استخوان ( 40 جلسه )
3. درمان تکميلي کوتاهي قد ( 40 جلسه )
4. ايجاد نشاط و شادابي ( 3 جلسه )

بادکش لغزان

انديکاسيون:
1. درمان تکميلي فلج ناشي از سکته قلبي و مغزي
2. درمان تکميلي ترک اعتياد
3. درمان تکميلي اسپاسم عضلاني
4. يک رفتار تکميلي در فيزيوتراپي
5. درمان تکميلي انسداد عروقي
6. نشاط بخش
7. براي افراد با غلظت بالاي خون ضروري است.

بادکش خورشيدي

انديکاسيون ها:
1. مقدمه يک حجامت سنگين در افراد با غلظت بالاي خون
2. در افراد با پوست ضخيم قبل از حجامت بايد انجام شود
3. مناسب براي بيماران سکته قلبي ( قبل از حجامت لازم است )

بادکش گونه

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي بلزپالزي
2. درمان تکميلي پليپ بيني ( 7 مرحله + قطره نازيل 2 مرحله + حجامت عام يک مرحله )
3. درمان تکميلي مشکلات بينايي
4. درمان تکميلي عفونت هاي موضعي
5. درمان تکميلي سينوسها
6. درمان تکميلي عفونت هاي دندان

بادکش پيشاني

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي سردرد عصبي
2. درمان تکميلي سينوزيت حاد و مزمن + قطره نازيل + اسانس نعناع يا بخور اين دو
3. کنترل کننده دردهاي ميگرني نوع سرد + ماساژ اسانس نعناع به پيشاني ( در دردهاي ميگرني نوع گرم تشديد کننده است ).

بادکش سينه

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي بيماري آسم و تنگي نفس
2. درمان تکميلي کيست هاي پستاني ( 40 جلسه )
3. درمان تکميلي توده هاي پستاني ( 40 جلسه )
4. جهت حجيم کردن پستان ها (40 جلسه )
اين نوع بادکش بايد توسط خانم ها براي بيمار اجرا شود.

بادکش زير سينه

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي هايپرمنوره ( خونريزي قاعدگي شديد ) ( 3 تا 7 جلسه )
2. درمان تکميلي افتادگي پستان ( 40 جلسه )
3. درمان التهاب پستان ( 7 جلسه )
4. جهت حجيم کردن پستان ( 40 جلسه )
5. درمان تکميلي اپيستاکسي ( بادکش دو طرف درگير )
اين نوع بادکش بايد توسط خانم ها براي بيمار اجرا شود.

بادکش کبد

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي هپاتيت ها
2. درمان تکميلي تنظيم آنزيم هاي کبدي
3. درمان تکميلي سرطان هاي کبد
4. درمان تکميلي کله سيستيت حاد و مزمن

بادکش لغزان کليه

انديکاسيون ها:
1. درمان سنگ کليه ( دفع سنگ )
2. درمان تکميلي بيماري کليه

بادکش کليه

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي بيماري کليه
2. درمان تکميلي عفونت ادراي
3. درمان تکميلي فشار خون کليوي
4. درمان تکميلي فشارخون سيستميک
5. درمان تکميلي کوليک کليوي
6. درمان تکميلي دفع سنگ کليه

بادکش قله و قاعده ريه

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي تنگي نفس
2. موجب افزايش حجم ريه ها و ظرفيت حياتي
3. درمان تکميلي آسم
4. درمان تکميلي Cop D

بادکش وسيع ريه

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي آسم شديد
2. درمان تکميلي در افراد شيميايي
3. درمان تکميلي مسمومين
4. درمان تکميلي آنفلوانزا
5. درمان تکميلي اختلالات گوارشي

بادکش ديسک

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي ديسکوپاتي
2. درمان تکميلي سياتالژي
3. تقويت عضلات کمر
4. درمان درد کمر ناشي از اسپاسم
5. تقويت قوه ي جنسي

بادکش مسير سياتيک

انديکاسيون ها:
1. درمان تکميلي سياتالژي ( 14 تا 40 جلسه )
2. مسکن موقت درد سياتيک
3. درمان خواب رفتگي اندام تحتاني ( 7 تا 14 جلسه )
4. درمان خستگي زود رس اندام تحتاني ( 7 تا 14 جلسه )
و البته کاربرد بادکش براي بيماري هاي ديگر نيز مي باشد که به علت تخصصي بودن در اين جا طرح نمي شود.
مثلا فرو رفتگي دنده ها که براي درمان آن کمي روغن بادام تلخ روي موضع ماليده مي شود و روي موضع بادکش گذاشته مي شود و البته بهتر است در حين بادکش گذاري بهتر است بيمار داخل يک بادکنک را باد کند.
نکته مهم: اين کتاب صرفا جهت آشنايي شما با بادکش درماني و موضوع هاي آن در بيماري هاي مختلف مي باشد و عموما بادکش درماني به عنوان درمان تکميلي در درمان بيماري هاي کاربرد دارد از اين رو براي درمان بيماري هايتان حتما به متخصص طب سنتي مراجعه نمائيد و مراحل درمان را زير نظر متخصص طب سنتي اجرا نمائيد.
و...



:: برچسب‌ها: انواع بادکش , اموزش بادکش کردن , فواید بادکش , خواص درمانی باد کش , اموزش بادکش کردن ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
عوارض خطرناک مکملهای غیرمجاز در ورزشکاران
سه شنبه 2 تير 1394 ساعت 15:49 | بازدید : 205 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

 

عوارض خطرناک مکملهای غیرمجاز در ورزشکاران

 

بدنسازی,عوارض جانبی استروئید,عوارض خطرناک مکملهای غیرمجاز

 

 عوارض خطرناک مکملهای غیرمجاز : بزرگ شدن سینه ها در مردان و طاسی در زنان
بدن سازان ممکن است اقدامات افراطی ای جهت بهبود عملکرد جسمی و فیزیکی خود انجام دهند. بدن سازان و دیگر ورزشکاران ممکن است مکمل هایی مانند استروئید، کراتین، دیورتیک ها استفاده کنند در حالیکه متوجه خطرات و عوارض جانبی مهم این داروها نباشند. فهمیدن اینکه چگونه این مکمل ها عمل می کنند و روی بدن تاثیر می گذارند ممکن است به ورزشکاران کمک کند تا راه های بهتری برای بهبود عملکرد خود بیابند.
عوارض جانبی استروئید
بدن سازان ممکن است استروئید های آنابولیک و آندروژنی را برای محکم شدن و تقویت عضله های خود استفاده کنند. بدن به طور طبیعی نوعی آنابولیک –آندروژنی به نام تستوسترون تولید می کند.
استروئید های آنابولیک-آندروژنی برای درمان های پزشکی به کار می رود و استفاده از آن ها در این صورت بلامانع است اما نه برای بدن سازی و استفاده از آن ها به بدن سازان به هیچ وجه توصیه نمی شود.
عوارض جانبی استفاده از این مکمل ها عبارت است از: بزرگ شدن سینه ها، ریزش موها، ناباروری مردان، زیاد شدن موهای بدن در زنان یا طاسی موهای آنان شود.
زنان و مردان بدن ساز هر دو درصورت استفاده از این مکمل ها ممکن است دچار آکنه شوند یا تومورهایی در بدن آن ها رشد کند ، سطح کلسترول خون آن ها افزایش یابد به لحاظ عاطفی خشمگین شوند و بداخلاق شوند و به استروئید اعتیاد پیدا کنند.
نوجوانانی که از استروئید استفاده می کنند ممکن است به اندازه ی کافی رشد نکنند.
افرادی که از تزریق استروئید استفاده می کنند بیشتر در معرض آلوده شدن با ویروس اچ ای وی و هپاتیت هستند.
عوارض جانبی کراتین
کراتین یا کراتین مونوهیدرات یک ماده ی ترکیبی است که بدن به طور طبیعی برای کمک به آزاد شدن انرژی از ماهیچه ها کمک می کند. طبق گزارش مایوکلینیک استفاده از کراتین بین ورزشکاران بسیار معمول است. علاوه براینکه کراتین عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، دل پیچه و حالت تهوع برای فرد دارد. توانایی فرد را در زمینه های ورزشی کاهش می دهد.



:: برچسب‌ها: عوارض خطرناک مکملهای غیرمجاز در ورزشکاران ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آشنایی با انواع ویتامین ها و نقش آنها در بدن
سه شنبه 2 تير 1394 ساعت 15:28 | بازدید : 202 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )


آشنایی با انواع ویتامین ها و نقش آنها در بدن

 
 

ویتامین ها ( گروه C )
 
 

در این برنامه در مورد ویتامین C بحث خواهیم کرد . ویتامین C یا اسید آسکوربیک یک احیاء کننده طبیعی و یک ماده آنتی اکسیدان است . به عبارت دیگر از اکسیداسیون مواد بیولوژیک در بدن ما جلوگیری می کند . ویتامین C یکی از حساسترین ویتامینها نسبت به حرارت می باشد و حرارت ، محیط قلیایی ، مس و برخی از فلزات باعث تخریب آن می شوند .

بدن یک فرد بالغ حدود ۶۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارد . همچنین در دوران بارداری و شیردهی ۱۰۰ میلی گرم برای مادران توصیه شده است . اما حدود ۱۰ میلی گرم از این ویتامین ، باعث جلوگیری از علائم کمبود آن می شود .

اعمال ویتامین C :

ویتامین C در ترمیم زخم و بافت های استخوانی آسیب دیده و همچنین در جذب آهن نقش بسزایی دارد. اگر فرد هنگام صرف غذا و یا مصرف مکمل آهن ، ویتامین C و یا آب میوه ای که حاوی ویتامین C باشد مصرف نماید ، جذب آهن را بالا می برد و آهن غیر آلی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

ثابت شده است که ویتامین C مانع سنتز برخی از ترکیبات مثل نیتروزامین ها می شود که سرطان زا هستند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در محافظت از ویتامین A و ویتامین E موثر است.

چرا باید به مقدار دریافت این ویتامین توجه خاصی داشته باشیم ؟

طبیعی است که دریافت کل ویتامینها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند . منابع غذایی این ویتامین بسیار محدود و منحصر به سبزیجات و میوه جات می باشد . از آنجا که این ویتامین نسبت به حرارت حساس می باشد، با پخته شدن این مواد غذایی( سبزیجات ) ویتامین آن ( ویتامین C ) تخریب می شود.

سبزیجات معمولاً مدت زمان پخت کوتاهی دارند ، در گذشته تصور می شد که با پختن آنها، ویتامین C به طور کامل تخریب می شود ولی امروزه بر خلاف آن اثبات شده است یعنی اگر سبزیجات در مدت زمان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پخت شوند مقداری از ویتامین C آنها باقی می ماند.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از منابع غذایی نسبتاً خوب ویتامین C است و مدت پخت آن نیز کوتاه است و می تواند مقدار قابل توجهی از این ویتامین را با خود داشته باشد اگر در حداقل زمان طبخ ، پخته و آماده شود . مخصوصاً اگر آب را بجوشانیم و سبزیجات را داخل آن بریزیم ، آنزیم اکسیدازی که درون سلول همراه ویتامین C است فرصت نمی یابد تا ویتامین C را تخریب نماید و میزان تخریب آن بسیار کم می باشد.

ویتامین C غذاهای حیوانی کم می باشد زیرا مدت زمان پخت آنها طولانی است و این امر باعث از بین رفتن ویتامین C آنها می شود.

میوه جات بهترین منبع غذایی ویتامین C می باشند. به عنوان مثال مرکبات ، انواع توتها، خربزه و سبزیجات غنی از ویتامین C هستند.

ویتامین C در مرکبات حدود ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم و در سبزی جعفری حدود ۱۸۰ میلی گرم موجود می باشد . مرکبات را به مقدار زیاد می توان مصرف کرد در صورتی که شاید نتوان ۱۰۰ گرم سبزی جعفری را به طور خام خورد.

از آنجا که منابع غذایی این ویتامین محدود به سبزیجات و میوه جات است و آنها در تمام فصول سال در دسترس همگان نمی باشند به همین دلیل با کمبود فصلی این ویتامین مواجه می باشیم .

کمبود ویتامین C :

کمبود ویتامین C موجب بیماری اسکوربوت می شود. در فرد مبتلا به بیماری اسکوربوت، تغییراتی در لثه ها دیده می شود و بطور کلی جداره روق خونی حساس و شکننده می شود و معمولاً دچار خونریزی لثه می شوند و لثه حالت اسفنجی پیدا می کند.

مصرف یک واحد مرکبات نیازهای فرد را تأمین می کند.

یکی از عواملی که باعث متوقف شدن رشد کودکان می شود کمبود ویتامین C است. بنابراین کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند ممکن است دچار کمبود ویتامین C شوند و رشد آنها متوقف شود .

هنگام سوختگی، به علت ترمیم بافت، نیاز به ویتامین C افزایش می یابد. توصیه می شود که ورزشکاران به طور متوسط روزانه ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف نمایند.

ویتامین ها ( گروه B )

ویتامین های گروه B معمولاً در اغلب مواد غذایی وجود دارند . از ویتامین B1 شروع می کنیم.
ویتامین B1 یا تیامین ، ویتامینی است که نقش آن در متابولیسم کربوهیدراتها است. به عبارتی دیگر نیاز به این ویتامین ، به تناسب دریافت کربوهیدراتها در رژیم غذایی بستگی دارد. بدین ترتیب طبقات فقیر جامعه که کربوهیدراتها( که بیشترین انرژی را در رژیم غذایی تأمین می کند ) را کمتر مصرف می کنند به ویتامین B1 نیاز بیشتری دارند .

مهمترین منابع غذایی ویتامین B1 معمولاً غلات ، حبوبات و مخصوصاً جوانه غلات و جبوبات است . البته ناگفته نماند که منابع غذایی این ویتامین به طور گسترده وجود دارد ، چون اکثر ایرانیان نان مصرف می کنند و این ویتامین به وفور در نان وجود دارد و در سطح کشور ما مشکلی از این نظر وجود ندارد .

کمبود ویتامین B1 خاص مناطق یا کشورهایی است که مصرف عمده آنها برنج سفید شده است. مثل کشور فیلیپین که مردم آنجا فقیر هستند و مصرف آنها برنج است . معمولاً مصرف ایرانیان برنج است اما چون نان مصرف می کنند و از سایر مواد غذایی ، ویتامین B1 را دریافت می کنند، دچار کمبود این ویتامین نمی شوند .

کمبود ویتامین B1 باعث ایجاد بیماری بری بری می شود . بری بری دو نوع است ، بری بری خشک یا عصبی که باعث فلجی افراد می شود و بری بری قلبی باعث نارسائی در قلب می شود و بیمار دچار خیز یا اِدم می شود .

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین :

نقش این ویتامین در متابولیسم انرژی است . مقدار نیاز به این ویتامین بستگی به سهم دریافت انرژی دارد . مثلاً ورزشکاری که گاهی دو برابر یک فرد عادی انرژی مصرف می کند ، در نتیجه نیاز ورزشکار به ویتامین B2 نسبت به فرد عادی ۲ برابر است . ویتامین B2 در برابر حرارت مقاوم است اما در مقابل نور و حرارت توأم ناپایدار است و تخریب می شود .

مهمترین منابع غذایی ویتامین B2 معمولاً شیر و لبنیات است البته در غلات و حبوبات مخصوصاً جوانه حبوبات نیز وجود دارد . معمولاً در مناطقی که افراد به اندازه کافی شیر و لبنیات مصرف نمی کنند دچار کمبود ویتامین B2 می شوند . کمبود ویتامین B2 علائم متعددی را ایجاد می کند از جمله ترک گوشه لبها و تغییر رنگ زبان ( به رنگ صورتی ملایم ) .

ویتامین B2 جزء ویتامینهایی است که در ایران با کمبود آن مواجه هستیم و از معضلات و مشکلات کشور است .

ویتامین نیاسین یا پ.پ :

ویتامین نیاسین پیشگیری کننده از بیماری پلاگر است . مهمترین منابع غذایی نیاسین گوشت ، مرغ ، شیر ، لبنیات است . در شیر علاوه بر ویتامین نیاسین اسید آمینه تریپتونان فراوانی وجود دارد که حتی شیر به عنوان پیشگیری کننده از پلاگر در مواردی که افراد مبتلا هستند می تواند مصرف شود .

پلاگر خاص مناطقی است که ذرت غذای اصلی مردم است ، چون در ذرت نیاسین به صورت کمپلکسی است و قابلیت جذب ندارد . ضمن اینکه در ذرت اسید آمینه تریپتونان ( که می تواند به نیاسین تبدیل شود ) کم است .

نکته جالب این است که مطالعات نشان داده غذای اصلی مکزیکی ها ذرت است امابه پلاگر مبتلا نمی شوند . مطالعه عادات غذایی آنها نشان داده است که مکزیکی قبل از تهیه غذا با ذرت ( ترتیلا) آن را در آب آهک خیس می کنند ، محیط قلیایی باعث آزاد شدن نیاسین از کمپلکس می شود و جذب می شود .

علائم پلاگر :

در پلاگر علائم زیر دیده می شود :

۱- کراتوز یا ضایعات پوستی : اصولاً ضایعات پوستی در جاهایی که در معرض مستقیم تابش آفتاب قرار دارند دیده می شود . مثلاً هنگامی که کارگری با پای برهنه کار کرده است ، ضایعات پوستی و زخم های پوستی در این ناحیه دیده می شود یا زمانی که آفتاب به گردن می تابد، ضایعات پوستی شبیه گردن بند روی گردن مشاهده می شود .

۲- ایجاد تغییراتی در رنگ زبان : رنگ زبان به رنگ صورتی تغیر می کند و سطح زبان زخم می شود . در اثر کمبود ویتامین B2 زخم زبان ایجاد نمی شود در صورتیکه در اثر کمبود نیاسین زخم زبان ایجاد می شود .

ویتامین B12 :

ویتامین B12 تنها ویتامینی از گروه B است که ساختمان پیچیده ای دارد. در ساختمان آن فلز کبالت وجود دارد . کمبود آن کم خونی پیش رونده و خطرناک و نیز ضایعات عصبی ایجاد می کند. این ویتامین فقط در غذاهای حیوانی . مانند جگر، گوشت، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد. معمولاً این ویتامین یک ویژگی دیگر دارد که جذبش مشکلتر از سایر ویتامین های گروه B است. مدت ذخیره آن طولانی است و معمولاً می تواند ۳ تا ۵ سال در تأمین نیازمندیها کافی باشد .

معمولاً ضایعات عصبی و کم خونی در کسانی که گیاهخوار مطلق هستند بعد از سه سال شروع می شود.

یکی از ویتامین های گروه B اسید فولیک است که کمبود آن باعث کم خونی می شود. نیاز به آن در دوران بارداری به دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش می یابد. مهمترین منابع غذایی آن سبزی ها هستند . البته در شیر و مواد غذایی دیگر هم وجود دارد.

ویتامین ها

در این جلسه در مورد ویتامین A ، تفاوت حلالیت ویتامین ها و تأثیر آنها بر سلامتی انسان صحبت می کنیم .

تقسیم بندی ویتامینها :

۱- ویتامینهای محلول در آب : جذب ویتامینهای محلول در آب آسان است . اکثر این ویتامینها در بدن ذخیره نمی شوند و مازاد آنها دفع می گردد بنابراین بهتر است که در غذای روزمره ، وجود داشته باشد . مازاد این ویتامینها از طریق کلیه دفع می شوند و ایجاد مسمومین نمی کنند . نباید مقادیر ( دوزهای ) زیادی از این ویتامینها دریافت کرد.

به عنوان مثال اگر بدن به مدت طولانی ویتامین A و C دریافت کند به این دوز وابسته می شود و اگر به مقدار طبیعی باز گردد نشانه های کمبود اختلال ایجاد می گردد . مصرف زیاد و مداوم ویتامین C می تواند باعث کاهش PH ادرار ، بالا بردن خطر ابتلا به عفونت های ادراری، بالا رفتن خطر ابتلا به سنگهای آکسالاده با دوز بالا ( مخصوصاً در افرادی که مستعد باشند ) می گردد . به علاوه چون جذب آهن را زیاد می کند خطر مسمومیت به آهن هم مطرح می شود.

۲- ویتامین های محلول در چربی : جذب این ویتامین ها مشکل است و تابع جذب چربیهاست. بنابراین چنانچه در غذا چربی نباشد و یا جذب چربیها مختل شود ، هضم و جذب این دسته از ویتامین نیز مختل می شود . ویتامینهای محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی شوند و نسبت به حرارت مقاومت بیشتری دارند . مصرف مقدار زیادی از این ویتامینها ممکن است در دراز مدت ایجاد مسمومیت کند .

ویتامین A :

ویتامین A در غذاهای حیوانی بیشتر از گیاهی یافت می شود . د رگیاهان ماده دیگری به نام کاروتن وجود دارد که نارنجی رنگ یا زرد پر رنگ است و نوع غیر فعال این ویتامین است و پس از جذب در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می گردد .

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است ، یک الکل آلی است و از نظر ترکیب شیمیایی در غذاها به صورت ترکیب با اسیدهای چرب وجود دارد بنابراین در دستگاه گوارش باید مانند چربیها هضم شود و پس از آن جذب شود . فرم معمول آن در غذای روزانه ما فرم الکلی با رتینول است . مشکل ذخیره کبدی آنها ( مهمترین جای ذخیره کبد است ) الکلی است.

ویتامین A از مواد سازنده بیگمان یا ماده رنگی سلولهای شبکیه چشم می باشد و نقش مهمی در بینایی دارد .

اعمال ویتامین A :

1- تنظیم مکانیسم بینایی

۲- رشد

۳- دفاع و سیستم ایمنی

۴- تولید مثل

منابع غذایی ویتامین A :

ویتامین A در مواد غذایی حیوانی وجود دارد . یک منبع عمده غذایی ویتامین A ، کبد حیوانات بخصوص کبد بعضی از انواع ماهیها می باشد . در گوشت ، تخم مرغ ، شیر ، کره نیز مقادیر قابل ملاحظه ای از این ویتامین یافت می شود .

تمام اقشار جامعه نمی توانند به اندازه کافی مواد غذایی حیوانی تأمین کنند ، در ضمن آنهایی که مقدار کافی مواد غذایی حیوانی دریافت می کنند تمام ویتامین A را نمی توانند از غذاهای حیوانی دریافت کنند . بنابراین نیاز دارند از منابع گیاهی که حاوی پیش سازهای ویتامین A هستند مثل سبزی های سبز پر رنگ و تیره استفاده کنند . در بین سبزیجات و میوه جات هویج ، زردآلو، آلو ، هلو ، گرمک ، طالبی مقادیر قابل ملاحظه ای کاروتن دارند .

تفاوت قابل توجهی بین برگهای سبز روشن و سبز تیره وجود دارد بعنوان مثال برگهای سبز تیره کاهو دارای منیزیم است و تلخ مزه است . اغلب آنها را دور می ریزیم ، برگهای سبز روشن را با علاقه بیشتر می خوریم . در صورتیکه برگهای سبز تبره حدود صد برابر برگهای سبز روشن ارزش پیش سازی ویتامین A را دارند . بنابراین باید توجه داشته باشید که حتی الامکان از برگهای سبز تیره استفاده کنید .

کمبود ویتامین A :

1- باعث ایجاد کراتوز پوستی می شود .

۲- شب کوری : کسی که به کراتوز پوستی رسیده باشد حتماً دچار شب کوری نیز شده است.

۳- در مرحله بعد ضایعه ای ایجاد می شود که به نام لکه های بیتو مشهور است که نام دانشمند فرانسوی ، که این لکه ها را شناسایی کرده است .

۴- اثر کمبود ویتامین A بر روی ملتحمه چشم موجب خشکی ، ناصافی و کاهش اشک می شود که اصطلاحاً گزروفتالمی گفته می شود .

۵- در مرحله بعدی اگر کمبود ادامه پیدا کند ، تا زمانیکه ۳/۲ سطح کره چشم را گزروفتالمی فرا گرفته باشد می توانید با دادن ویتامین A ، فرد را درمان کنید و اگر در این مرحله درمان نشود مبتلا به اتومالاشیا ( زخم قرینه ) می شود و هنگامی که فرد به این مرحله رسید کور می شود.

مصرف زیاد این ویتامین باعث ایجاد مسمومیت می شود. رنگ لثه ها را تغییر می دهد، حالت تهوع ایجاد می کند و باعث رنگ پریدگی می شود.

مسمومیت با بتاکاروتن هم پیش می آید که رنگ پوست زرد می شود ، وجه تمایز آن با زردی در این است که در زردی قسمت سفیدی چشم زرد می شود اما در مسمومیت با بتاکاروتن پوست بدن زرد است .

نقش ویتامین A در تولید مثل :

ویتامین A در تولید مثل و رشد و نمو تأثیر بسیاری دارد در خانمها بر روی سنتز هورمونهای جنسی تأثیر بسیاری دارد ، اما در آقایان در ساخته شدن اسپرم ها یا سلولهای جنسی نقش دارد و کمبود این ویتامین در مادران باردار ممکن است بر روی رشد جنین آنان تأثیر مستقیم بگذارد .

ویتامین ها

منیزیم یکی از عناصر مهم درون سلولی است ، اما به علت گستردگی آن در منابع غذایی کمتر با کمبودش مواجه می شویم . کمبود منیزیم موجب عوارضی از قبیل رنگ پریدگی ، گشاد شدن عروق ، تشنج و مرگ می شود .

مهمترین منبع غذایی این عنصر ، سبزی های سخت هستند زیرا در ساختمان آنها کلروفیل وجود دارد . عنصر فلوئور حدود یک قرن بیش کشف شده است . همچنین فلوئور در آب باعث جلوگیری از پوسیدگی دندانها می شود . اگر مقدار فلوئور در آب PPM 2 باشد از نظر استحکام مشکلی ایجاد نمی کند و اگر مقدار آن بیش از ۵ تا ۶ PPM برسد ، باعث پوسیدگی دندانها می شود . بهترین منبع غذایی فلوئور آب ، چای و قهوه است که قسمت اعظم آن جذب بدن شده و از طریق ادرار دفع می گردد .

در این جلسه به مطالعه ویتامین ها می پردازیم . آیا تا به حال فکر کرده اید که چه عواملی باعث کاهش ویتامین ها در مواد غذایی می شود ؟ چرا باید کمبود ویتامین داشته باشیم ؟ یا چه عواملی باعث می شود که افراد با کمبود ویتامین مواجه شوند ؟

تاریخچه آشنایی با ویتامین ها چندان طولانی نیست ، در اواخر قرن گذشته دانشمندان متوجه شدند که عدم تنوع در برنامه غذایی ، مخصوصاً عدم استفاده از مواد غذایی تازه موجب ابتلاء به برخی از بیماریها می شوند مثل خونریزی لثه ها یا بیماری بری بری که اختلالات عصبی و قلبی ایجاد می کند .

در اوایل قرن بیستم ( ۱۹۱۲ ) کارتیرفونک با استخراج موادی از غذاهای تازه توانست بیماری بری بری را در جوجه ها درمان کند . از آنجائیکه در ماده استخراج شده آمین وجود داشت، نام این ترکیبات را ویتامین یا آمین حیاتی نامید . در صورتیکه مطالعات بعدی نشان داد که در تمام ویتامین ها آمین وجود ندارد ، به همین دلیل استفاده از کلمه ویتامین را مناسب ندانستند و دانشمندان از سال ۱۹۳۰ به بعد تصمیم گرفتند زمانیکه ترکیبات شیمیایی مواد مشخص شد از نام ترکیب شیمیایی آنها همراه با نامگذاری قدیم استفاده کنند . به عنوان مثال : رتینول یا ویتامین A ، ویتامین یا B1 ، ریبوفلاوین یا ویتامین B2 .

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که در بیشتر مواد غذایی به مقدار جزئی وجود دارند و هر کدام اعمال حیاتی مخصوصی را در بدن انسان انجام می دهند . اگر چه احتیاجات ویتامین مورد نیاز بدن بسیار جزئی می باشد ولی برای ادامه حیات ، رشد و تولید مثل ، وجود همین مقدار کم بسیار ضروری و اساسی است . مقدار آنها در مواد غذایی بسیار کم ( حدود میلی گرم یا میکروگرم ) است.

اگر رژیم غذاییب متعادل باشد ، ویتامین ها به نحو شایسته ای تأمین می شوند و بدن نیاز به مکمل ویتامینی ندارد. اعمال حیاتی بدن انسان توسط ترکیباتی به نام آنزیم ها کاتالیزور می شوند. برای تکمیل ساختمان تعداد زیادی از آنزیمها به ویتامین نیاز است و در صورت عدم وجود آنها، آنزیمها نمی توانند واکنشهای مربوط به خود را انجام دهند. آنزیمها نقش کاتالیزوری در اعمال حیاتی بدن دارند، یعنی به مقدار کم باعث تسریع واکنشهای حیاتی می شوند، اما وارد واکنش نمی شوند . به همین علت ویتامینها مواد مغذی نگهدارنده تعادل حیاتی نام گرفته اند. این دسته از مواد مغذی نه نقش ساختمانی دارند و نه از متابولیسمشان انرژی تولید می شود اما در متابولیسم و رها شدن انرژی نقش اساسی دارند.

عواملی که می توانند مقدار ویتامین های مواد غذایی را کاهش دهند ، عبارتند از :

۱- آسیاب کردن غلات و گرفتن سبوس آنها : ( سبوس غلات غنی ترین منبع ویتامین ها است ).

۲- حرارت و پخت مواد غذایی : ممکن است در اثر حرارت و پخت مقداری از ویتامین ها از بین بروند مثلاً آبکش کردن برنج باعث از بین رفتن ویتامین B1 موجود در آن می شود .

۳- نگهداری طولانی مواد غذایی : هنگامی که میوه ها و سبزی ها پلاسیده می شوند ویتامینهایشان را از دست می دهند .

علل کمبود ویتامین ها در مواد غذایی :

۱- فقر غذایی : هنگامی که به مقدار کافی غذا خورده شود و رژیم غذایی متعادل باشد ، طبیعتاً بدن به مقدار کافی ویتامین دریافت می کند.

۲- اختلال در جذب به علت کاهش اسیدیته معده یا کمبود صفرا : هضم و جذب ویتامینهای محلول در چربی تابع هضم و جذب چربی هاست. بنابراین اختلال در هضم و جذب چربیها موجب اختلال در هضم و جذب ویتامینهای محلول در چربی می شود. مخصوصاً اختلال در ترشح صفرا، جذب چربیها و ویتامینهای محلول در چربی را مختل می سازد.

۳- اختلال در متابولیسم

۴- مصرف برخی از داروها : استفاده از برخی داروها ممکن است جذب ویتامینها را مختل کند یا دفع آنها را از طریق ادرار تسریع کند و یا ویتامینها را تخریب کند . بنابراین باید هنگامی که پزشک دارویی را تجویز می کند دستورات پزشک را کاملاً اجرا کنیم . گاهی اوقات نیاز به مکمل های ویتامینی وجود دارد تا میزان از دست رفته ویتامین ها در اثر استفاده از داروها جبران شود.

ترکیبات ویتامین ها :

برخی از ویتامین ها به طور آماده در مواد غذایی وجود ندارند و طی واکنشهایی که بر روی آنها صورت می گیرد به ویتامین تبدیل می شوند. مثلاً وقتی بتاکاروتن وارد بدن می شود مولکول آن می شکند و به دو مولکول ویتامین A تبدیل می گردد. سبزی های پخته همراه چربیها مصرف می شوند و ضریب تبدیل بتاکاروتن آنها به ویتامین A سه برابر می شود.

فرض کنید پیش ساز ویتامین D ( که در پوست بدن وجود دارد ) با تابش اشعه آفتاب می تواند به ویتامین D تبدیل شود ، وارد کلیه شود و به فرم فعال ویتامین D تبدیل گردد ( در قسمت ویتامین D این موضوع را بیشتر مورد بحث قرار می دهیم ).




:: موضوعات مرتبط: اطلاعات عمومی مفید , ,
:: برچسب‌ها: آشنایی با انواع ویتامین ها و نقش آنها در بدن , ویتامین مینرال ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تغذیه رزمی کاران در ماه مبارک رمضان
سه شنبه 2 تير 1394 ساعت 15:12 | بازدید : 266 | نوشته ‌شده به دست محمد همراهی | ( نظرات )

ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می كند به طوری كه ورزشكارانی كه روزه می گیرند كمتر دچار مشكلات گوارشی و قند خون می شوند.ورزشكاران می توانند با یك برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت های ورزشی و حفظ ساختار بدن به دست آورند. استفاده به موقع و به اندازه از آب از دیگر نكاتی است كه باید در طول این ماه به آن توجه كرد. در ماه مبارك رمضان كم آبی می تواند در برخی از موارد به خصوص هنگام ورزش كردن مشكل ساز شود اما با تغییر زمانی در برنامه های ورزش می توان با این مشكل مقابله كرد.ورزشكاران می توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل كنند و به این ترتیب، احتمال وقوع مشكلات را به حداقل برسانند.به افرادی كه امكان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می شود كه در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر این كه این نیاز بدن را برطرف كرده باشند، مقداری آب در بدن ذخیره كنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره مند شوند و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از كم آبی را به حداقل برسانند.

 

راهكار دیگر هم این است كه افراد از مصرف مواد غذایی كه باعث از دست رفتن آب بدن از راه ادرار می شود، خودداری كنند. در این بین كافئین یكی از مهم ترین این مواد است كه در قهوه و چای زیاد وجود دارد.

ورزشكاران روزه دار پروتئین زیاد مصرف نكنند

مصرف پروتئین زیاد در رژیم غذایی ورزشكاران روزه دار توصیه نمی شود چون سبب تولید مواد زاید در خون وایجاد خستگی هنگام ورزش می شود.

ورزشكاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین، قند و ویتامین ها دارند و ورزش باید حدود 3 ساعت بعد از افطار باشد تا غذای خورده شده، هضم شده باشد.

توصیه می شود كه در ماه رمضان تمرینات ورزشی سبك تر باشد چون بدن نمك و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد. در حالی كه فردی بعد از افطار قصد انجام تمرینات ورزشی شدید را دارد بهتر است قبل از شروع ورزش در هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ، مرغ و ماهی استفاده كند.

هم چنین مصرف مایعات زیاد از جمله آب میوه ها قبل از فعالیت های ورزشی مناسب است. و مصرف خرما، سوپ، سبزیجات و شیر نیز برای افطار ورزشكاران توصیه می شود.

نحوه تغذیه ورزشكاران حرفه ای و غیرحرفه ای در ماه رمضان متفاوت است

نحوه تغذیه ورزشكاران حرفه ای و غیرحرفه ای در ماه مبارك رمضان با هم تفاوت دارد.

در روزهای عادی سال وعده غذایی روزانه ۳ وعده است كه در روزهای ماه مبارك رمضان به ۲ وعده تبدیل می شود كه از لحاظ انرژی دریافتی تغییری حاصل نمی شود و تنها از لحاظ كمبود مواد قندی احتمال بروز مشكل در ورزشكاران وجود دارد.

نیازهای ورزشی كه برای بیشتر ورزشكاران وجود دارد بیشتر در مواد قندی و كربوهیدرات هاست كه مقدار ذخیره آن ها در بدن محدود است و در مردم عادی كه به طور غیرحرفه ای ورزش می كنند، حداكثر میزان ذخیره این مواد 350 گرم است و به دلیل این كه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می كند ممكن است ورزشكار با كمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

به همین دلیل امكان دارد كمبود قند در بدن باعث بروز مشكلاتی شود كه ورزشكاران روزه دار می توانند با مصرف مواد قندی و كربوهیدرات ها مانند ماكارونی، عسل، سیب زمینی، قند و شیرینی جات در فاصله بین سحر و افطار این كمبود را جبران كنند.

ورزشكاران كه بعد از افطار تمرین می كنند نیز باید پس از تمرین با مصرف مواد قندی از بروز مشكلات در بدن خود جلوگیری كنند.

در شرایط آب و هوایی معتدل میزان آب مورد نیاز برای بدن غیر ورزشكاران 2/5 لیتر آب است كه از این مقدار 35 گرم در بدن ساخته می شود و بقیه آن را باید از مواد مصرفی به بدن وارد كرد.

ورزشكاران به دلیل فعالیتی كه دارند و تعریق زیادی كه در بدن آن ها به دلیل تمرین ایجاد می شود، با مصرف یك و نیم تا ۲ لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای، مشكلی از این بابت نخواهند داشت.

بعد از انجام فعالیت ورزشی علی الخصوص ورزش های رزمی تا زمانی كه تشنه هستیم می توانیم آب یا مایعات بنوشیم ولی مصرف مایعات با غلظت ۵ درصد مواد قندی هنگام تمرین و بعد از آن مفیدتر است.

روزه گرفتن در ماه رمضان هیچ تاثیری در فعالیت ورزشكاران نخواهد داشت و هیچ گونه ضرری برای آن ها ندارد. ورزشکاران با مصرف كافی مواد قندی مشكلی از این بابت نخواهند داشت.

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

راهنمای داده شده در زیر، سازنده رژیم غذایی می باشد.

1- از غذاهای پُر فیبر، زیاد مصرف کنید. این غذاها شامل: میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات می باشد. این ها جزو گروه کربوهیدرات های مفید می باشند. فواید آنها بسیار است، از جمله اینکه:

مغذی می باشند، باعث احساس سیری می شوند، نسبتا کم کالری می باشند، 30-20 گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند، به آرامی هضم می شوند، بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند. همچنین دارای ویتامین ها و عناصر معدنی مفید برای سلامتی بدن هستند، مانند:ویتامین C ، ویتامین های گروه B و آهن .

2- در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی را قرار دهید. مانند: کلم بروکلی ، هویج و لیمو. این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند. بهتر است روزانه 5-4 عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف کنید.

3- خوردن شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر: نان سفید و همین طور میان وعده های شور و چرب و چاشنی های تند را در رژیم خود کاهش دهید. بسیاری از غذاهای شیرین، چربی زیادی هم دارند، بنابراین کالری زیادی به بدن فرد می رسانند و فرد میل کمتری به غذاهای مفید پیدا می کند.

4- چربی های حیوانی را مصرف نکنید، زیرا دارای چربی اشباع می باشند که باعث افزایش مقدار کلسترول خون می گردند و مضرات فوق العاده زیادی برای سلامتی دارند. گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب یا بدون چربی را مصرف کنید.

5- از روغن های نباتی جامد (روغن های مایع گیاهی هیدروژنه شده) در پخت غذا استفاده نکنید، زیرا این ها تبدیل به چربی های نوع ترانس(چربی های اشباع شده) می گردند. این نوع چربی ها در غذاهای آماده بیرون(فست فودها) نیز یافت می شوند.

6- آجیل و ماهی زیاد مصرف کنید، زیرا دارای چربی غیراشباع(چربی خوب) می باشند.

7- بشقاب خود را پُر نکنید. نه آن قدر غذا زیاد بریزید که نتوانید بخورید و نه آن قدر کم، که گرسنه بمانید. این امر را خصوصا در مورد غذاهای پُر کالری رعایت کنید.

8- کلسترول دریافتی را پایین تر از 300 میلی گرم در روز نگاه دارید. کلسترول در غذاهای حیوانی مانند: گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و زرده تخم مرغ یافت می شود.

9- تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی نکنید احتیاجات غذایی خود را با خوردن یک نوع غذا تامین کنید، زیرا ممکن است شما به ماده مغذی ای احتیاج داشته باشید که در آن غذا موجود نباشد، بنابراین با مصرف انواع غذاها می توانید مطمئن باشید که تمام نیازهای تغذیه ای خود را تامین کرده اید.

10- به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان هاو تقویت دندان ها بسیار مهم است. کلسیم را از منابع کم چرب نظیر: شیر کم چرب یا ماست کم چرب فراهم کنید. اگر شما به مقدار کافی کلسیم را از غذا دریافت نمی کنید، می توانید از مکمل کلسیم(با مشورت پزشک) استفاده کنید.

11- سعی کنید احتیاجات ویتامینی و عناصر معدنی خود را از طریق غذاها برآورده کنید، نه از مکمل های دارویی، زیرا مکمل ها نمی توانند جای غذا را بگیرند.

12- وزن خود را ثابت نگه دارید. ورزش کردن و اصولا فعال بودن را در زندگی روزمره خود فراموش نکنید. در ماه رمضان نیز ورزش کردن را فراموش نکنید. شما می توانید ورزش های کششی انجام دهید یا به پیاده روی بروید. رژیم غذایی+ ورزش= کنترل وزن و سلامتی.

13- در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند.

14- بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشید: سحری، افطار و شام. همچنین بین افطار و شام باید فاصله باشد.

15- برای رفع یبوست و بوی بد دهان ، بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید. بهتر است بعد از خوردن سحری، 2-1 عدد میوه و مقداری سبزی مصرف کنید و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.

16- برای ثابت نگه داشتن قند خون، شیرینی و مواد غذایی ناسالم را استفاده نکنید، بلکه خرما بخورید.

17- در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچارانواع بیماری های گوارشی از قبیل: سوزش معده ، نفخ و... می گردید.

18- آب را فراموش نکنید. آب در حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. آب باعث سرحالی و سرزندگی می شود و همچنین برای رساندن مواد غذایی به اندام های بدن لازم است. لذا توصیه می شود که بعد از افطار آب بنوشید.

آب بهتر است ولرم باشد، تا مواد سمی را از راه ادرار و تنفس از بدن خارج کند و همچنین جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد.

19- برای خوردن سحری وقت کافی قرار دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را بخورید.

20- بهتر است در وقت سحر از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید، زیرا این گروه تا 8 ساعت در بدن باقی می مانند. این در حالی است که کربوهیدرات های ساده(مانند: شکر) فقط 3 تا 4 ساعت در بدن می مانند. کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان، عدس، جو، غلات، برنج، سیب زمینی ، میوه، سبزیجات و حبوبات می باشند.

ماهی پُربرکت همراه با سلامتی و تندرستی را برای شما آرزومندیم.



:: برچسب‌ها: رمضان , ماه رمضان , تغذیه درماه رمان , تغذیه رزمی کاران درماه رمضان ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1